Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Wrocław błyskawicznie unieważnia jedno zadanie w przetargu na 200 autobusów diesla

infobus
09.11.2024 09:08
0 Komentarzy

8 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu otworzyło oferty na dzierżawę 200 nowych autobusów miejskich i od razu unieważniło zadanie numer 2.

W tej części nie wpłynęła żadna propozycja – o czym pisaliśmy już w InfoBusie – dlatego ten ruch jest oczywisty, natomiast widać po szybkości decyzji, że MPK zaczyna sie spieszyć. To z jednej strony oznacza, że prawdopodobnie za moment ruszy nowy przetarg – na zadanie numer 2 oraz, że los jednej, drogiej oferty w zadaniu numer 1 wcale nie jest przesądzony.

Spis treści:

  1. Jaką kwotę zaproponowała firma Daimler Polska za dzierżawę autobusów w zadaniu numer 1?
  2. Z jakich typów autobusów składa się oferta Daimlera Polska dla MPK Wrocław?
  3. Jakie kryteria oceny ofert będą stosowane w zadaniu numer 1?

Przetarg gigant

O gigantycznym przetargu MPK Wrocław informowaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Ta znacząca inwestycja ma docelowo zapełnić lukę po wycofaniu podwykonawców – Mobilis i Michalczewskiego – oraz przygotować MPK na nowelizację ustawy o elektromobilności, która od 2026 roku prawdopodobnie zabroni zakupu pojazdów z silnikami diesla przez duże miasta w Polsce, w tym Wrocław. Otwarcie oferty w tym zamówieniu pokazuje, że rynek pojazdów spalinowych nie jest już tak elastyczny jak kiedyś… Zanim przejdziemy do złożonej dzisiaj oferty, przypomnijmy newralgiczne elementy przetargu MPK. Wrocławski przetarg został podzielony na dwa zadania:

  • Zadanie nr 1: obejmuje dzierżawę 100 autobusów, w tym 55 typu MEGA, 38 typu MAXI i 7 typu MIDI. Wszystkie pojazdy będą napędzane silnikami Diesla i objęte pełną obsługą serwisową przez okres dzierżawy wynoszący 120 miesięcy.
  • Zadanie nr 2: dotyczy również dzierżawy 100 autobusów, w tym 42 typu MEGA i 58 typu MAXI, również z napędem Diesla i serwisem na 120 miesięcy. Naszym zdaniem największym wyzywaniem dla producentów były terminy dostaw – zwłaszcza w przypadku zadania nr 1.

W zadaniu nr 1 pierwsza dostawa (18 MAXI + 12 MEGA) musi nastąpić w ciągu 151 dni od podpisania umowy, a druga dostawa (7 MIDI, 20 MAXI i 43 MEGA) w ciągu 243 dni od zawarcia umowy. W zadaniu nr 2 pierwsza dostawa (1 MAXI i 1 MEGA) planowana jest w ciągu 335 dni od podpisania umowy, a druga w ciągu 60 dni od pierwszej dostawy. I to właśnie drugie zadania zostało anulowane i na nie szykuje się powtórka.

JEDNA OFERTA w jedynce

Złożona 8 listopada propozycja od Daimler Polska – razem z PKO Leasing – opiewa na 410.537.093,37 PLN brutto i obejmuje autobusy Mercedes-Benz Citaro i Citaro K. Z kolei budżet MPK Wrocław na ten cel wynosi: w zadaniu numer 1 – 383.924.956,80 PLN brutto; w zadaniu numer 2 – 332.749.827.15 PLN brutto. To oznacza przekroczenie kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówieni – w zadaniu numer 1 – o ponad 27 mln zł. Sporo…

I ocena ofert. W zadaniu nr 1 zostaną zastosowane kryteria: cena (80%) i ocena techniczna (20%). W ocenie technicznej MPK przyznaje punkty za:

  • całopojazdową kataforezę zanurzeniową w zamkniętym cyklu technologicznym – 25 pkt,
  • pojemność silnika (MEGA: 10,0–11,0 l; MAXI i MIDI: 6,5–8,0 l) – 30 pkt,
  • producent autobusu będący jednocześnie producentem silnika – 20 pkt,
  • liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 9 (MAXI),
  • powyżej 14 (MEGA), powyżej 4 (MIDI) – 15 pkt,
  • system rekuperacji energii – 10 pkt.

Dodatkowo wszystkie autobusy muszą być nowe (wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dostawą), napędzane silnikiem Diesla i spełniać normę emisji spalin Euro 6. Ponadto, pojazdy muszą mieć określone długości (MEGA: 18,00–18,75 m; MAXI: 11,5–12,5 m; MIDI: 10,5–10,7 m) oraz minimalną moc silnika (MEGA: 230 kW; MAXI i MIDI: 205 kW). Dodatkowe wymagania techniczne obejmują: systemy bezpieczeństwa: ABS, ASR, EBS, ESP lub równoważne, system kontroli zgięcia przegubu, oświetlenie LED (światła dzienne, przeciwmgłowe, kierunkowskazy), klimatyzację całopojazdową bezemisyjną, fotele pasażerskie o budowie modułowej i stelażach ze stali nierdzewnej, oddzielone stanowisko kierowcy, szyba panoramiczna, wyświetlacze kierunkowe i wewnętrzne.

Więcej informacji i szczegółowy opis przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,173277,de60ef37893b1f0ffcd174497c1a677e.html

Komentarze