MPK Tarnów z umową na pierwsze elektrobusy we flocie. Siedemnastka od Solarisa
10 lutego 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 17 nowoczesnych autobusów elektrycznych
Do tego dochodzi budowa infrastruktury ładowania. Kontrakt realizowany jest w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ze środków KPO.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych MPK Tarnów zamówiło w ramach podpisanej umowy?
- Jaki zasięg na jednym ładowaniu będą miały nowe autobusy Solaris Urbino 12 electric?
- Kiedy planowane są dostawy pierwszych i ostatnich pojazdów do Tarnowa?
17 x Urbino 12 electric
Podpisana 10 lutego umowa na linii MPK Tarnów-Solaris obejmuje realizację dwóch głównych zadań:
- Budowa infrastruktury ładowania – na terenie zajezdni MPK przy ul. Lwowskiej powstanie stacja ładowania autobusów elektrycznych.
- Zakup i dostawa 17 autobusów elektrycznych – pojazdy marki Solaris Urbino 12 electric trafią do Tarnowa jeszcze w 2025 roku.
Łączna wartość inwestycji przekracza 67 milionów złotych, z czego ponad 50 milionów złotych pochodzi z dotacji unijnej, a reszta zostanie pokryta z preferencyjnej pożyczki.
To pierwsza inwestycja MPK Tarnów w transformację floty na pojazdy zeroemisyjne. W chwili obecnej przewoźnik dysponuje 95 autobusami, z czego większość to pojazdy z silnikami wysokoprężnymi oraz napędzane gazem CNG. Nowe elektryczne Solarisy zastąpią starsze diesle, które stopniowo będą wycofywane z eksploatacji.
-„Po dostawie nowych pojazdów, starsze egzemplarze zostaną sukcesywnie wycofywane – zapowiada Robert Pacana, prezes MPK Tarnów.
Nowe autobusy elektryczne będą wykorzystywane na liniach miejskich, natomiast na trasach aglomeracyjnych nadal pozostaną pojazdy z konwencjonalnym napędem.
Kiedy przyjadą?
Dostawy autobusów rozpoczną się pod koniec bieżącego roku, a pierwszych 13 pojazdów wyjedzie na ulice Tarnowa jeszcze w 2025 roku, pozostałe 4 zostaną dostarczone w styczniu 2026 r.
Każdy z autobusów będzie miał 12 metrów długości i maksymalną pojemność 70 pasażerów, w tym minimum 25 miejsc siedzących. Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz ekologiczne akumulatory umożliwiające zasięg od 280 do 350 km na jednym ładowaniu. Autobusy będą ładowane nocą, co pozwoli im bez problemu obsługiwać dzienne kursy na liniach miejskich.
Umowa przewiduje również szkolenie 60 kierowców oraz personelu technicznego, aby zapewnić sprawną obsługę nowego taboru.
Co dalej?
W połowie roku przewoźnik planuje testy autobusu o napędzie wodorowym, aby ocenić jego przydatność w tarnowskim systemie komunikacyjnym.
-„To dla nas szansa na sprawdzenie nowych technologii oraz przeprowadzenie analizy kosztów eksploatacyjnych. Jednak w najbliższych trzech latach nie przewidujemy kolejnej modernizacji taboru – zaznaczył Robert Pacana.
W związku z planowaną dostawą autobusów elektrycznych oraz rosnącą liczbą kursów, MPK Tarnów prowadzi rekrutację na 10 stanowisk kierowców. Kandydaci nie muszą posiadać prawa jazdy kategorii D, ponieważ spółka pokryje koszty kursu oraz uprawnień do przewozu pasażerów.
-„Chcemy zniwelować lukę pokoleniową i przyciągnąć nowych pracowników, dlatego finansujemy kursy oraz oferujemy dodatkowe benefity, takie jak bilet na przejazdy komunikacją miejską, dofinansowanie wypoczynku i pakiety socjalne – zachęca Robert Pacana.
Zarobki kierowców nie zostały ujawnione, jednak prezes MPK zapewnia, że od stycznia 2025 roku wprowadzono podwyżki. Więcej na https://www.mpk.tarnow.pl/pl/kariera/kierowca
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze