Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Świdnica z umową na farmę OZE pod autobusy elektryczne. Pierwszy taki projekt w Polsce

infobus
12.12.2025 17:03
0 Komentarzy

11 grudnia 2025 roku podpisano umowę na realizację jednej z najbardziej innowacyjnych inwestycji w polskim transporcie publicznym.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Świdnica Sp. z o.o. zawarło kontrakt na budowę własnej farmy odnawialnych źródeł energii, która będzie zasilać autobusy elektryczne komunikacji miejskiej. Projekt o wartości ponad 45 mln zł ma charakter pionierski – Świdnica będzie pierwszym miastem w Polsce z własną, działającą w trybie off-grid instalacją OZE dedykowaną miejskiej flocie autobusowej. O przetargu (z decyzję KIO i wykluczaniem pierwszego zwycięzcy) pod to zamówienie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką moc będzie miała farma OZE dla autobusów MPK Świdnica?
  2. Z jakich technologii powstanie system zasilania komunikacji miejskiej?
  3. Kiedy inwestycja zacznie realnie wspierać transport publiczny w mieście?

Zielona energia dla autobusów

Podpisana umowa dotyczy budowy zaawansowanej farmy OZE na terenie zajezdni MPK Świdnica. Inwestycja realizowana będzie przez ML System+, spółkę zależną giełdowej grupy ML System, wyspecjalizowanej w technologiach dla transformacji energetycznej. Maksymalna wartość kontraktu wynosi 45.191.471,83 zł brutto (czyli 36.741.034,01 zł netto). Projekt został podzielony na trzy zadania, z których dwa mają zostać zakończone do 30 czerwca 2026 roku, a trzecie w ciągu roku od dnia podpisania umowy.

Nowa instalacja będzie funkcjonować w formule off-grid, a więc całkowicie niezależnie od krajowej sieci elektroenergetycznej. Jej łączna nominalna moc wyjściowa wyniesie 1,63 MW (AC). Kluczowym elementem systemu będzie magazyn energii o pojemności 6 MWh, wspierany przez nowoczesny system zarządzania energią, który zapewni stabilne zasilanie autobusów elektrycznych nawet przy zmiennych warunkach pogodowych.

Źródłem zielonej energii będzie instalacja fotowoltaiczna montowana na carportach o mocy 1,33 MW (AC) oraz 30 pionowych turbin wiatrowych o łącznej mocy 0,3 MW (AC). Energia wytwarzana w ten sposób ma w całości służyć do ładowania taboru elektrycznego, wzmacniając niezależność energetyczną miejskiego przewoźnika i obniżając koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej.

Jak podkreśla MPK Świdnica: „To był historyczny w wielu aspektach dzień: wielka i ważna inwestycja, uznany i innowacyjny wykonawca, zielona energia dla naszych autobusów już niemal na wyciągnięcie ręki”.

Autobusy elektryczne zasilane słońcem i wiatrem. Przełomowa inwestycja Świdnicy
Autobusy elektryczne zasilane słońcem i wiatrem. Przełomowa inwestycja Świdnicy / fot. TVP3

Od przetargu do podpisania umowy

Droga do realizacji projektu była wieloetapowa. Przetarg na wykonanie farmy OZE ogłoszono 24 czerwca 2025 roku. Pierwsze rozstrzygnięcie zapadło 25 września, jednak po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, który unieważnił wybór oferty, konieczne było ponowne badanie i ocena zgłoszeń. Ostatecznie 28 listopada 2025 roku jako najkorzystniejszą wybrano ofertę ML System+.

ML System to notowana od 2018 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych spółka technologiczna, dysponująca własnym zakładem produkcyjnym, nowoczesnym parkiem maszynowym oraz silnym zapleczem badawczo-rozwojowym. Firma rozwija rozwiązania odpowiadające na potrzeby transformacji energetycznej i przechodzenia z konwencjonalnych źródeł energii na OZE.

Naszym zdaniem

Świdnica konsekwentnie realizuje strategię elektryfikacji transportu publicznego, a budowa własnej farmy OZE to logiczne i odważne rozwinięcie wcześniejszych inwestycji w autobusy elektryczne. Z dotychczasowych działań miasta wynika, że samorząd stawia nie tylko na wymianę taboru, ale także na pełne zabezpieczenie energetyczne komunikacji miejskiej. Jeśli projekt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem, MPK Świdnica może stać się punktem odniesienia dla innych miast planujących zeroemisyjny transport publiczny oparty na własnych źródłach energii.

Autobusy elektryczne zasilane słońcem i wiatrem. Przełomowa inwestycja Świdnicy
Autobusy elektryczne zasilane słońcem i wiatrem. Przełomowa inwestycja Świdnicy / fot. MPK Świdnica

Komentarze