MPK Stargard traci linię autobusową do Kobylanki. Efekt FRPA?
22 maja 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Stargardzie poinformowało o decyzji gminy Kobylanka o zakończeniu współpracy w zakresie obsługi komunikacyjnej.
Zmiana oznacza wygaszenie jednej z podmiejskich linii autobusowych i zmianę trasy drugiej – wszystko to z początkiem lipca 2025 r. To już druga taka strata miejskiego przewoźnika i kolejny taki przykład z Polski, że linie podmiejska mogą być dotowane z FRPA na czym tracą miejscy operatorzy.
Rozkład jazdy:
- Która linia autobusowa MPK Stargard zostanie całkowicie zlikwidowana z dniem 30 czerwca 2025 roku?
- Jak będzie przebiegać nowa trasa linii 35 od 1 lipca 2025 roku?
- Jakie rozwiązanie zaplanowano na sezon letni, by zapewnić dojazd do jeziora Miedwie?
Liniowa zmiana
Z dniem 30 czerwca 2025 r. zakończy się obsługa linii nr 34 kursującej na terenie gminy Kobylanka przez MPK Stargard. Tego samego dnia przestanie również obowiązywać dotychczasowa trasa linii nr 35, która do tej pory także docierała do miejscowości położonych w tej gminie.
Od 1 lipca linia 35 zostanie utrzymana, jednak pojedzie w nowej relacji: Pętla Moniuszki – Szczecińska – ZCP – Bema – Spokojna – Golczewo – Skalin – Wierzchląd – Koszewko – Koszewo. Nowa trasa wykluczy przejazdy przez teren Kobylanki.
Władze gminy nie przedstawiły oficjalnego uzasadnienia decyzji, jednak podobnie jak wcześniejsza rezygnacja gminy wiejskiej Stargard, może ona wynikać z poszukiwania tańszych lub elastyczniejszych rozwiązań transportowych. Najpewniej chodzi o prywatnego operatora, do którego będzie można uzyskać dopłatę z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych.
Obawy mieszkańców Stargardu wzbudziło przede wszystkim ryzyko utraty dogodnych połączeń do letnich miejscowości wypoczynkowych nad jeziorem Miedwie, takich jak Zieleniewo czy Morzyczyn. MPK Stargard uspokaja jednak pasażerów – od początku wakacji szkolnych uruchomiona zostanie sezonowa linia autobusowa, która zapewni dojazd do plaż i kąpielisk.
Letnia linia pojedzie trasą ZCP – Szczecińska – Lipnik – Zieleniewo – Morzyczyn i będzie obsługiwać relację wyłącznie w okresie letnim, odpowiadając na wzmożony ruch turystyczny i rekreacyjny.
Dla MPK Stargard to kolejna redukcja zasięgu działania w ostatnich latach. Po rezygnacji gminy wiejskiej Stargard oraz teraz gminy Kobylanka, przewoźnik coraz mocniej koncentruje się na obsłudze miasta oraz wybranych kierunków w ramach partnerstw z sąsiednimi samorządami. W najbliższych miesiącach kluczowe będzie utrzymanie jakości usług na trasach miejskich oraz w sezonowych relacjach nad jezioro Miedwie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze