Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Radom ponownie szacuje autobusy gazowe. Czy za drugim razem się uda?

infobus
03.07.2025 13:03
0 Komentarzy

1 lipca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu po raz kolejny uruchomiło procedurę mającą na celu przygotowanie nowego przetargu na dostawę 20 autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Poprzednie postępowanie zakończyło się fiaskiem – do 17 czerwca nie wpłynęła ani jedna oferta. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są wymagania techniczne dla autobusów CNG, które MPK Radom planuje zakupić w ramach nowego postępowania przetargowego?
  2. Jakie były przyczyny unieważnienia pierwszego przetargu MPK Radom na dostawę 20 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym?
  3. Z jakiego źródła MPK Radom zamierza sfinansować zakup autobusów i jakie są planowane terminy ich dostaw?

Gazowa dwudziestka

Zamówienie dotyczy 20 fabrycznie nowych, niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów klasy MAXI (12 m), które mają zasilić flotę MPK Radom. Pojazdy muszą być wyposażone w zbiorniki CNG pozwalające na przejechanie minimum 400 wozokilometrów dziennie.

Kluczową informacją są precyzyjnie określone terminy dostaw:

  • 10 autobusów ma zostać dostarczonych do października 2026 roku,
  • kolejne 10 – do listopada 2026 roku.

Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości, układ drzwi 2-2-2, stalową lub nierdzewną konstrukcję, ekranowe systemy informacji pasażerskiej (TFT LCD), monitoring, ładowarki USB i rampę dla wózków. MPK oczekuje także wytrzymałych materiałów wnętrza oraz wysokiej odporności wandaloodpornej.

Przetargowe deja vu

To drugie podejście MPK Radom do zakupu gazowców. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione 17 czerwca 2025 roku z powodu braku ofert. Wówczas zamawiający przewidział na realizację zamówienia 39.082.020 PLN brutto, czyli 31.764.240 PLN netto, co dawało cenę jednostkową netto za jeden autobus niskoemisyjny klasy I kategorii MAXI na poziomie 1.588.212 PLN netto.

Mimo promowania rozwiązań takich jak kataforeza, dzielona szyba przednia, czy rozszerzona gwarancja, warunki przetargowe mogły okazać się zbyt restrykcyjne. Teraz, w ramach szacowania, MPK sonduje rynek, by lepiej przygotować kolejne podejście.

Czas na poprawkę?

MPK Radom chce sfinansować zakup z funduszy europejskich – konkretnie z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027. Zmiana w podejściu do przetargu może być konieczna, by realnie przyciągnąć producentów. Rynek autobusów CNG w Polsce nie jest szeroki, a wymagania techniczne MPK, choć uzasadnione, mogą eliminować potencjalnych oferentów.

W poprzednim przetargu oceniano oferty według dwóch kryteriów:

✅ cena – 80%
✅ kryteria techniczne (konstrukcja, gwarancja, rozwiązania technologiczne) – 20%

Jeśli te proporcje pozostaną, MPK będzie musiało odpowiednio zbalansować swoje oczekiwania z realiami rynkowymi. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mpk-radom.ezamawiajacy.pl/pn/mpk-radom/demand/notice/public/172788/details

Komentarze