Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Poznań ma pierwsze elektrobusy od Solarisa bez pantografów. Za to jeszcze z wieżą

infobus
16.12.2025 19:02
0 Komentarzy

16 grudnia 2025 roku do zajezdni MPK Poznań dotarły pierwsze z zamówionych przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric, które nie korzystają z pantografów.

To zupełnie nowy rozdział w rozwoju poznańskiego transportu publicznego, bo pojazdy będą ładowane wyłącznie przez złącze plug-in w zajezdniach. Przewoźnik rozpoczął już odbiory techniczne oraz szkolenia kierowców i mechaników, przygotowując się do wprowadzenia nowych „elektryków” na linie miejskie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że spółka na kolejne 12 elektrobusów z Bolechowa i kolejne wodorowce.

Rozkład jazdy:

  1. Czym różnią się nowe autobusy elektryczne MPK od dotychczasowych pojazdów?
  2. Dlaczego Poznań rezygnuje z pantografów w przestrzeni miejskiej?
  3. Ile autobusów Solaris Urbino 18 Electric trafi docelowo do floty?
MPK Poznań ma pierwsze elektrobusy od Solarisa bez pantografów. Za to jeszcze z wieżą
MPK Poznań ma pierwsze elektrobusy od Solarisa bez pantografów. Za to jeszcze z wieżą / fot. MPK Poznań

Elektryki bez pantografów w poznańskim taborze

Dostarczone do MPK Poznań Solarisy Urbino 18 electric to pierwsze w historii spółki autobusy elektryczne, które nie wymagają ładowania pantografowego na pętlach ani w ciągu dnia. Dotychczas przewoźnik eksploatował:

  • 25 zeroemisyjnych autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym
  • 58 bateryjnych autobusów elektrycznych, które korzystały zarówno ze złącza plug-in, jak i z pantografów.

Nowa generacja pojazdów opiera się wyłącznie na ładowaniu nocnym w zajezdni.

„Jako miejski przewoźnik uważnie przyglądamy się nowościom na rynku i testujemy nowe rozwiązania. Dzięki pozyskanym doświadczeniom wiemy, jak sprawują się najnowsze autobusy zeroemisyjne i dlatego postawiliśmy na ‘elektryki’ o bardzo pojemnych bateriach” – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Kluczową cechą nowych pojazdów jest zasięg. Dzięki dużej pojemności baterii Solaris Urbino 18 electric ma przejeżdżać co najmniej 220 km na jednym ładowaniu, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych i przy pełnym napełnieniu pasażerskim.

„Oznacza to, że nowe ‘elektryki’ będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych, bez potrzeby budowania w przestrzeni miejskiej kolejnych ładowarek” – podkreśla prezes MPK Poznań.

MPK Poznań ma pierwsze elektrobusy od Solarisa bez pantografów. Za to jeszcze z wieżą
MPK Poznań ma pierwsze elektrobusy od Solarisa bez pantografów. Za to jeszcze z wieżą / fot. MPK Poznań

Zakup z pełnym dofinansowaniem

Zakup nowych autobusów elektrycznych został zrealizowany przy 100-procentowym wsparciu finansowym. Umowa o dofinansowanie została podpisana z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w grudniu 2024 roku. W ramach dwóch postępowań przetargowych do MPK Poznań ma trafić łącznie 21 przegubowych autobusów elektrycznych17 + 4 egzemplarze Solaris Urbino 18 electric. Dostawy mają zakończyć się do połowy 2026 roku.

Projekt realizowany jest w ramach przedsięwzięcia „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury”, finansowanego z Zielonego Transportu Publicznego i Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Na realizację zadania przyznano środki w wysokości 99 475 000 zł, co obejmuje 100% wartości zakupu autobusów oraz 50% kosztów infrastruktury.

I na koniec informacja o barwach nowych pojazdów. Malowanie elektryków wzbudziło dyskusję w Poznaniu, bo w najnowszych pojazdach zrezygnowano z żółtego paska i nadkoli, zastępując je m.in. żółtym dachem. MPK zapewnia jednak, że schemat kolorystyczny pozostał zasadniczo bez zmian, a autobusy nadal utrzymane są w zielono-żółtych barwach. Różnice wynikają głównie z konstrukcji konkretnych modeli oraz z zastosowania nowocześniejszych lakierów metalicznych i perłowych.

MPK Poznań i obchody 100-lecia komunikacji autobusowej / fot. MPK Poznań

Komfort i bezpieczeństwo pasażerów

Nowe Solarisy to pojazdy w pełni niskopodłogowe, bezemisyjne i przystosowane do przewozu pasażerów o ograniczonej mobilności. Autobusy wyposażono w klimatyzację, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej, co bezpośrednio wpływa na jakość podróży w komunikacji miejskiej.

Istotnym elementem wyposażenia są także systemy wsparcia kierowcy. Pojazdy posiadają system aktywnej kontroli bezpieczeństwa, który umożliwia wykrywanie pieszych, rowerzystów oraz innych uczestników ruchu znajdujących się w tzw. martwych strefach.

Do tej pory MPK Poznań odebrało już dziewięć autobusów Solaris Urbino 18 Electric. Trwają szkolenia kierowców i pracowników technicznych, a pierwsze pojazdy mają pojawić się na liniach transportu publicznego w najbliższych dniach, po zakończeniu procedur rejestracyjnych i formalnych związanych z licencją przewozową. Równolegle zakończono odbiory ładowarek przeznaczonych do obsługi nowego taboru.

Warto dodać, że najpóźniej do końca kwietnia 2026 roku do Poznania trafi także dziewięć autobusów wodorowych o długości 12 metrów, również objętych 100-procentowym dofinansowaniem. Wraz z nowymi dostawami z ruchu wycofywane będą najbardziej wysłużone i najmniej ekologiczne autobusy.

Naszym zdaniem

Decyzja MPK Poznań o wdrożeniu przegubowych autobusów elektrycznych ładowanych wyłącznie przez złącze plug-in pokazuje, że przewoźnik konsekwentnie testuje różne modele elektromobilności. Rezygnacja z pantografów w przestrzeni miejskiej upraszcza infrastrukturę i może ograniczyć koszty jej utrzymania, a jednocześnie zwiększa elastyczność eksploatacji pojazdów. Poznań potwierdza tym samym pozycję jednego z liderów wdrażania nowoczesnych, zeroemisyjnych rozwiązań w transporcie publicznym w Polsce.

Komentarze