Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Poznań dokłada i wybiera Solarisa na 19 MEGA autobusów spalinowych. Plus opcja

infobus
11.04.2025 06:07
0 Komentarzy

10 kwietnia 2025 roku MPK Poznań oficjalnie ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę do 24 przegubowych autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym.

W postępowaniu, które toczyło się od listopada 2024 roku, udział wzięła tylko jedna firma – Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., która złożyła ofertę na modele Urbino 18. Analogicznie przewoźnik rozstrzygnął zamówienie na pojazdy spalinowe kategorii MAXI – o czym napisaliśmy w TransInfo. Razem daje to wzmocnienie na poziomie do 38 sztuk. nowych „diesli”

Rozkład jazdy:

  1. Ile wynosi cena jednostkowa netto jednego autobusu Solaris Urbino 18 w ramach zamówienia podstawowego?
  2. Ile autobusów może objąć prawo opcji przewidziane w przetargu MPK Poznań?
  3. Jaką łączną ocenę punktową uzyskała oferta Solarisa w tym postępowaniu?
Solaris wygrywa przetarg w Poznaniu na dostawę przegubowych autobusów
Solaris wygrywa przetarg w Poznaniu na dostawę przegubowych autobusów

Plus opcja

Postępowanie ogłoszone przez MPK Poznań dotyczyło zakupu 19 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich przegubowych z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 5 pojazdów w ramach tzw. prawa opcji. Autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18 metrów i układ drzwi 2-2-2-2. Zamawiający postawił na sprawdzone technologie – pojazdy mają być napędzane silnikami Diesla o mocy przekraczającej 200 kW oraz spełniać wysokie standardy eksploatacyjne i środowiskowe.

W przetargu wpłynęła tylko jedna oferta, którą złożył Solaris Bus & Coach. Jej szczegóły przedstawiają się następująco:

  • Zamówienie podstawowe (19 autobusów): 46.314.666 PLN brutto / 37.650.214 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto za jeden autobus Solaris Urbino 18 na poziomie 1.981.590 PLN.
  • Prawo opcji (5 autobusów): 12.299.877 PLN brutto / 10.000.714 PLN netto, co oznacza jednostkową cenę netto jednego Urbino 18 w ramach opcji na poziomie 2.000.143 PLN.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia podstawowego wynosiła 37.859.400 PLN brutto, a łącznie z opcją – 47.822.400 PLN brutto. Oznacza to, że oferta Solarisa przewyższyła budżet o:

  • 8.455.266 PLN brutto dla zamówienia podstawowego,
  • 10.792.143 PLN brutto w przypadku pełnego zakresu zamówienia.

Pomimo przekroczenia budżetu, oferta została uznana za najkorzystniejszą – zarówno pod względem jakościowym, jak i formalnym. Solaris uzyskał łączną ocenę 97,86 punktów. Szczegółowa punktacja prezentuje się następująco:

Cena całkowita brutto – 75%: 75,00%
Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 14%: 12,04%
Warunki gwarancji i serwisu – 6%: 5,82%
Gotowość techniczna – 5%: 5,00%

➡️ Link do zamówienia:
https://mpkpoznan-pzp.logintrade.net/zapytania_email,182039,c412cfe8ddc78a72e78359abd36d6900.html

Solaris wygrywa przetarg w Poznaniu na dostawę przegubowych autobusów
Solaris wygrywa przetarg w Poznaniu na dostawę przegubowych autobusów

Szczegóły zamówienia

Zamawiane autobusy mają być w pełni niskopodłogowe, dostosowane do miejskiego ruchu o dużym natężeniu. Pojazdy klasy MEGA będą wyposażone w silniki Diesla o mocy powyżej 200 kW, klimatyzację, zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez cztery pary drzwi, co ułatwi sprawną wymianę pasażerów na przystankach.

Termin dostawy nowych przegubowców nie został jeszcze oficjalnie wskazany, ale zgodnie ze specyfikacją zamówienia MPK Poznań planuje ich odbiór najpóźniej w II połowie 2026 roku.

Naszym zdaniem: To kolejny duży kontrakt dla Solarisa i potwierdzenie zaufania MPK Poznań do sprawdzonego producenta z Bolechowa. Czy miasto skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe autobusy? Raczej tak – to już ostatni takie zakupy przed wejściem w życie znowelizowanej ustawy o elektromobilności, która dużym miastom (jak Poznań) zamknie dostawy pojazdów z napędem konwencjonalnym.

Solaris wygrywa przetarg w Poznaniu na dostawę przegubowych autobusów
Solaris wygrywa przetarg w Poznaniu na dostawę przegubowych autobusów

Komentarze