MPK Olsztyn inwestuje w używane autobusy z Niemiec. Zamiast nowych elektryków z dotacji
MPK Olsztyn zasiliły właśnie trzy kolejne autobusy marki Solaris Urbino, co oznacza kontynuację taborowej polityki spółki.
Choć same pojazdy nie są fabrycznie nowe, to – jak podkreślają przedstawiciele spółki – zostały w pełni przystosowane do olsztyńskich realiów. Wcześniej miasto anulowało przetarg na 20 elektrobusów z powodu zmian priorytetów magistratu0 tej zmianie kursu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. .
Rozkład jazdy:
- Ile używanych autobusów Solaris Urbino trafiło do MPK Olsztyn w 2025 roku?
- Dlaczego Olsztyn zrezygnował z zakupu 20 elektrobusów?
- Ile pojazdów liczy obecnie flota MPK Olsztyn?
Na liniach
Wszystkie używane Solarisy pochodzą z rynku niemieckiego i wyróżniają się nietypową konfiguracją – są dwudrzwiowe, co jest rzadko spotykane w miejskim taborze
Dwa z nich już wożą pasażerów, a trzeci, po wymianie tapicerki, wyjedzie na linie w najbliższych dniach. Autobusy otrzymały nowe barwy, zostały wyposażone w system ITS i biletomaty, co pozwala im bezproblemowo włączyć się do eksploatacji.
Wraz z nowymi nabytkami flota MPK Olsztyn liczy obecnie 159 pojazdów.
Naszym zdaniem: Zakup trzech używanych Solarisów to decyzja pragmatyczna: szybka, relatywnie tania i możliwa do realizacji bez wielomiesięcznych procedur. Jednak w szerszej perspektywie symbolizuje zmianę kursu – rezygnację z unijnego wsparcia, mniejsze ambicje inwestycyjne i ostrożniejsze podejście do finansowania taboru publicznego. To dobry moment, by zadać pytanie: czy używane autobusy wystarczą, by sprostać rosnącym oczekiwaniom pasażerów w miastach takich jak Olsztyn?
Zmiana kursu
Wybór używanych Solarisów to nie tylko decyzja operacyjna – to także efekt szerszej zmiany w polityce inwestycyjnej miasta. Olsztyn – mimo wcześniej ambitnych planów – zrezygnował z większości dotacji unijnych i KPO na zakup nowego, zeroemisyjnego taboru.
W pierwotnej wersji projekt „Ekotransport Olsztyn” zakładał m.in.:
- zakup 20 autobusów elektrycznych (standardowych i przegubowych),
- budowę infrastruktury ładowania,
- rozbudowę ITS i węzłów przesiadkowych,
- zakup 7 nowych tramwajów.
Z powodu opóźnień w programie KPO, trudności formalnych i obaw o niedotrzymanie terminów, miasto wycofało się z zamówień tramwajowych i autobusowych . W rezultacie około 100 mln zł dostępnych wcześniej środków pozostało niewykorzystanych.
Mimo że Olsztyn był jednym z liderów we wdrażaniu inteligentnych systemów i nowoczesnego taboru tramwajowego, obecne decyzje oznaczają spowolnienie transformacji transportowej. W miejsce nowego, cichego i bezemisyjnego taboru pojawiają się pojazdy używane – choć nadal solidne i spełniające wymagania eksploatacyjne, nie oferują jakości znanej z nowoczesnych elektryk.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze