Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Olsztyn inwestuje w używane autobusy z Niemiec. Zamiast nowych elektryków z dotacji

infobus
06.08.2025 07:02
0 Komentarzy

MPK Olsztyn zasiliły właśnie trzy kolejne autobusy marki Solaris Urbino, co oznacza kontynuację taborowej polityki spółki.

Choć same pojazdy nie są fabrycznie nowe, to – jak podkreślają przedstawiciele spółki – zostały w pełni przystosowane do olsztyńskich realiów. Wcześniej miasto anulowało przetarg na 20 elektrobusów z powodu zmian priorytetów magistratu0 tej zmianie kursu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. .

Rozkład jazdy:

  1. Ile używanych autobusów Solaris Urbino trafiło do MPK Olsztyn w 2025 roku?
  2. Dlaczego Olsztyn zrezygnował z zakupu 20 elektrobusów?
  3. Ile pojazdów liczy obecnie flota MPK Olsztyn?
Flota MPK się powiększa. Jak informują przedstawiciele spółki, do Olsztyna trafiły trzy kolejne autobusy marki Solaris Urbino w nietypowej wersji.
Flota MPK się powiększa. Jak informują przedstawiciele spółki, do Olsztyna trafiły trzy kolejne autobusy marki Solaris Urbino w nietypowej wersji / fot. MPK Olsztyn – FB

Na liniach

Wszystkie używane Solarisy pochodzą z rynku niemieckiego i wyróżniają się nietypową konfiguracją – są dwudrzwiowe, co jest rzadko spotykane w miejskim taborze

Dwa z nich już wożą pasażerów, a trzeci, po wymianie tapicerki, wyjedzie na linie w najbliższych dniach. Autobusy otrzymały nowe barwy, zostały wyposażone w system ITS i biletomaty, co pozwala im bezproblemowo włączyć się do eksploatacji.

Wraz z nowymi nabytkami flota MPK Olsztyn liczy obecnie 159 pojazdów.

Naszym zdaniem: Zakup trzech używanych Solarisów to decyzja pragmatyczna: szybka, relatywnie tania i możliwa do realizacji bez wielomiesięcznych procedur. Jednak w szerszej perspektywie symbolizuje zmianę kursu – rezygnację z unijnego wsparcia, mniejsze ambicje inwestycyjne i ostrożniejsze podejście do finansowania taboru publicznego. To dobry moment, by zadać pytanie: czy używane autobusy wystarczą, by sprostać rosnącym oczekiwaniom pasażerów w miastach takich jak Olsztyn?

Zmiana kursu

Wybór używanych Solarisów to nie tylko decyzja operacyjna – to także efekt szerszej zmiany w polityce inwestycyjnej miasta. Olsztyn – mimo wcześniej ambitnych planów – zrezygnował z większości dotacji unijnych i KPO na zakup nowego, zeroemisyjnego taboru.

W pierwotnej wersji projekt „Ekotransport Olsztyn” zakładał m.in.:

  • zakup 20 autobusów elektrycznych (standardowych i przegubowych),
  • budowę infrastruktury ładowania,
  • rozbudowę ITS i węzłów przesiadkowych,
  • zakup 7 nowych tramwajów.

Z powodu opóźnień w programie KPO, trudności formalnych i obaw o niedotrzymanie terminów, miasto wycofało się z zamówień tramwajowych i autobusowych . W rezultacie około 100 mln zł dostępnych wcześniej środków pozostało niewykorzystanych.

Mimo że Olsztyn był jednym z liderów we wdrażaniu inteligentnych systemów i nowoczesnego taboru tramwajowego, obecne decyzje oznaczają spowolnienie transformacji transportowej. W miejsce nowego, cichego i bezemisyjnego taboru pojawiają się pojazdy używane – choć nadal solidne i spełniające wymagania eksploatacyjne, nie oferują jakości znanej z nowoczesnych elektryk.

Komentarze