MPK Lublin z umową na 20 trolejbusów od Solarisa. Przyjadą w styczniu 2027
Dzięki podpisanej 17 grudnia 2025 roku umowie pomiędzy Solarisem a MPK Lublin, w niedługim czasie flota przewoźnika powiększy się o kolejne trolejbusy w wersji Trollino 12.
Ich dostawy zostaną zakończone w pierwszych miesiącach 2027 roku. Do tej pory do MPK trafiło już ponad 80 tego typu pojazdów od producenta z Bolechowa. Lublin to, obok Gdyni i Tychów, jedno z trzech miast w Polsce, które w transporcie miejskim wykorzystuje trolejbusy.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów Trollino 12 zamówiło MPK Lublin w podpisanej umowie z Solarisem?
- Do którego roku planowane jest zakończenie dostaw nowych trolejbusów dla Lublina?
- Jakie rozwiązanie umożliwi trolejbusom jazdę poza siecią trakcyjną?
20 x Trollino 12
Przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie i firmy Solaris podpisali dziś umowę na zakup 20 nowoczesnych trolejbusów Trollino 12. Nowe pojazdy dołączą do pokaźnej już floty trolejbusów i autobusów Solarisa, obsługujących sieć komunikacyjną w mieście. Dostawy są planowane na początek 2027 roku.
„Lublin należy dziś do grona liderów elektromobilności w Polsce, a my jesteśmy dumni, że nasze pojazdy realnie wspierają ten rozwój. Nasza współpraca z MPK Lublin to już niemal trzy dekady wspólnego rozwoju i ponad 120 dostarczonych pojazdów bezemisyjnych. Kontrakt na 20 trolejbusów Trollino 12 to kolejny krok w budowaniu jednej z najbardziej zaawansowanych sieci elektromobilnych w Polsce. Trolejbusy, obok autobusów elektrycznych i wodorowych, są jedną z dróg do zrównoważonej i ekologicznej mobilności w miastach – a Solaris oferuje wszystkie te rozwiązania, wspierając transformację transportu publicznego w Europie” – powiedziała Agata Stańda, prezes zarządu Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
Zamówione Solaris Trollino 12 zostaną wyposażone w tradycyjny napęd trolejbusowy, jak również w baterie, które umożliwią jazdę poza siecią trakcyjną. Baterie będą mogły być ładowane w trakcie korzystania z sieci trolejbusowej, co pozwoli zwiększyć elastyczność operacyjną pojazdów. System będzie wyposażony w funkcję prekondycjonowania, pozwalającą przygotować temperaturę wnętrza pojazdu jeszcze przed wyjazdem na trasę, co wpływa na komfort pasażerów i efektywność energetyczną. Dodatkowo flota zostanie wyposażona w autorskie oprogramowanie eSConnect, umożliwiające zdalny monitoring pojazdów, diagnozę i wsparcie w zarządzaniu ich pracą.
Trolejbusy będą także wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa zgodne z General Safety Regulation 2 (GSR2), których celem jest zwiększenie ochrony wszystkich uczestników ruchu drogowego. W zakres tych rozwiązań wchodzi m.in. system wykrywania rowerzystów znajdujących się w martwych polach (BSIS) oraz system informowania przy ruszaniu, który monitoruje obecność pieszych i rowerzystów przed pojazdem i ostrzega o nich kierowcę (MOIS).
Lubelski standard
Każdy z Trollino pomieści 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojazdy zostaną wyposażone w system monitoringu, obejmujący całą przestrzeń wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Komfort podróży zwiększą m.in. porty USB oraz system liczenia pasażerów, pozwalający na precyzyjną analizę natężenia ruchu pasażerskiego.
Nowe zamówienie umacnia pozycję Lublina w gronie europejskich miast konsekwentnie inwestujących w zieloną transformację transportu publicznego. Solaris dostarczył już do stolicy województwa lubelskiego ponad 120 pojazdów bezemisyjnych, w tym autobusy elektryczne, wodorowe oraz trolejbusy.
Umowa opiewała na kwotę 64 milionów złotych i zakładała dostarczenie 20 autobusów wodorowych. Według planów, pierwsze z nich miały pojawić się na ulicach Lublina już w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Naszym zdaniem
Oczywiście decyzja dotycząca trolejbusów cieszy, jednak Lublin cały czas mierzy się z problemem zakupu autobusów wodorowych po upadku spółki Arthur Bus. Miał on zostać zrealizowany z dofinansowaniem z KPO, które – jak wiadomo – ma ściśle określony termin wykonalności. Umowa opiewała na 64 miliony złotych i zakładała dostarczenie 20 autobusów wodorowych, które miały wzmocnić zeroemisyjny transport publiczny w mieście. Zgodnie z pierwotnymi planami pierwsze autobusy miały pojawić się na ulicach Lublina już w pierwszym kwartale przyszłego roku. Na razie brakuje dalszych informacji, co miasto zamierza zrobić w tej sytuacji.





Komentarze