Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Lublin na zielone światło z UZP. Arthur Bus dostarczy 20 autobusów wodorowych

infobus
13.04.2025 17:01
0 Komentarzy

11 kwietnia 2025 roku MPK Lublin otrzymało oficjalne potwierdzenie z Urzędu Zamówień Publicznych, że może podpisać umowę na dostawę 20 autobusów wodorowych marki Arthur Bus.

Kontrola UZP wykazała wprawdzie trzy drobne naruszenia formalne, jednak nie miały one wpływu na możliwość zawarcia kontraktu. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie formalne uchybienia wykazała kontrola UZP w postępowaniu MPK Lublin?
  2. Dlaczego oferta Arthur Bus została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na 20 autobusów wodorowych?
  3. Jakie są najważniejsze cechy techniczne wodorowych autobusów, które trafią do Lublina?
Lublin idzie w wodór. Umowa z Arthur Busem tuż przed podpisaniem
MPK Lublin idzie w wodór. Umowa z Arthur Busem tuż przed podpisaniem

Decyzja UZP

Na decyzję o możliwości podpisania umowy z Arthur Bus kluczowy wpływ miała kontrola uprzednia Urzędu Zamówień Publicznych, która zakończyła się 11 kwietnia. Jak informuje „Kurier Lubelski”, kontrola UZP wykazała trzy naruszenia o charakterze formalnym – m.in. dotyczące nieprecyzyjnego określenia wadium, braku pełnej listy podmiotowych środków dowodowych oraz niejednoznacznego zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa.

Jednak – jak podkreślił w rozmowie z redakcją rzecznik prasowy UZP, Michał Trybusz – „naruszenia mają charakter formalny, także zamawiający będzie mógł podpisać umowę, o ile jeszcze tego nie zrobił”.

Szczegółowa, 37-stronicowa analiza autorstwa Tomasza Dudzińskiego zawiera m.in. przypomnienie, że ciężar wykazania tajemnicy przedsiębiorstwa spoczywa na wykonawcy, a zamawiający ma obowiązek to zweryfikować. Mimo tych uwag, kontrola nie wykazała przesłanek uniemożliwiających zawarcie umowy – co formalnie otwiera drogę do realizacji największego wodorowego zamówienia MPK Lublin.

Lublin idzie w wodór. Umowa z Arthur Busem tuż przed podpisaniem
MPK Lublin idzie w wodór. Umowa z Arthur Busem tuż przed podpisaniem

Lubelski kontrakt

Zamówienie złożone przez MPK Lublin to część większego projektu rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Przedmiotem zamówienia była dostawa 20 autobusów wodorowych klasy MAXI, o długości 12 metrów, które mają wzmocnić flotę niskoemisyjnych pojazdów obsługujących sieć komunikacyjną Lublina. Pojazdy mają oferować niską podłogę na całej długości, pełną przystosowalność dla osób z niepełnosprawnościami, a także zasięg co najmniej 300 kilometrów na jednym tankowaniu wodoru. Autobusy będą również wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, monitoring, biletomaty, ciepłe guziki, ładowarki USB oraz system zliczania pasażerów. Do zajezdni dostarczona zostanie także jedna mobilna ładowarka o małej mocy.

W przetargu złożono trzy oferty. Najkorzystniejszą złożyła Arthur Bus – 63.959.938 PLN brutto, co oznacza 51.999.949 PLN netto, a jednostkowy koszt pojazdu to 2.599.997 PLN netto. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy zaoferował dostawę za 77.416.200 PLN brutto, czyli 62.940.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę 3.147.000 PLN netto. Z kolei Solaris Bus & Coach wycenił ofertę na 77.465.400 PLN brutto, czyli 62.980.000 PLN netto, a jeden autobus Solaris Urbino 12 hydrogen miał kosztować 3.149.000 PLN netto.

Na realizację zamówienia MPK Lublin zabezpieczyło 80.242.495 PLN brutto, a więc wszystkie oferty mieściły się w budżecie. Oferta Arthur Bus nie tylko spełniła wszystkie wymagania formalne, ale również okazała się zdecydowanie najtańsza.

W ramach oceny ofert zastosowano cztery kryteria: ✅ cena (65%) ✅ gwarancja (15%) ✅ warunki techniczne (15%) ✅ ekologia (5%). Ostatecznie Arthur Bus zdobył 96,59 pkt, wyprzedzając PAK-PCE (87,20 pkt) i Solarisa (87,11 pkt). Zadecydowała nie tylko cena, ale i pełna gwarancja oraz spełnienie kluczowych parametrów ekologicznych i technicznych.

Lublin idzie w wodór. Umowa z Arthur Busem tuż przed podpisaniem
MPK Lublin idzie w wodór. Umowa z Arthur Busem tuż przed podpisaniem

Techniczna specyfikacja autobusów

Nowe autobusy wodorowe dla Lublina będą mieć długość od 11,5 do 12,5 m, niską podłogę bez stopni poprzecznych, trzy pary drzwi oraz przestrzeń przystosowaną do przewozu osób na wózkach. Zasilane będą ogniwami paliwowymi współpracującymi z bateriami litowo-jonowymi, a zbiorniki wodoru zostaną umieszczone na dachu. Napęd zapewni jeden centralny silnik trakcyjny napędzający most napędowy lub dwa silniki w osi portalowej. Pojazdy będą posiadać funkcję odzysku energii podczas hamowania oraz szereg rozwiązań poprawiających komfort pracy kierowców, takich jak pełna kabina oddzielona od przestrzeni pasażerskiej oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo i ergonomię pracy.

Naszym zdaniem: Zamówienie ma zostać zrealizowane do 31 marca 2026 roku. Autobusy trafią na linie miejskie, wzmacniając ofertę niskoemisyjnego transportu w Lublinie. To nie tylko największy kontrakt w historii Arthur Bus, ale również ważny krok MPK Lublin w stronę dekarbonizacji komunikacji publicznej.

Komentarze