Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Lublin dokłada i wybiera ofertę Solarisa na dostawę 20 autobusów hybrydowych

infobus
28.03.2025 16:03
0 Komentarzy

28 marca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w ponowionym przetargu na dostawę 20 miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in oraz dwóch ładowarek.

Rzecznik MPK Lublin Weronika Opasiak poinformowała, że 20 przegubowych autobusów hybrydowych i dwie ładowarki mobilne dostarczy spółka Solaris Bus & Coach, która jako jedyna złożyła ofertę w przetargu. Będą to pojazdy hybrydowe typu plug-in, co oznacza, że będą wyposażone w silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. O tym zamówieniu i przyznanym dofinansowaniu z EFRR – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów hybrydowych typu plug-in i ładowarek zamówiło MPK Lublin w ramach przetargu z 2025 roku?
  2. Dlaczego MPK Lublin zdecydowało się przyjąć ofertę Solarisa mimo przekroczenia budżetu?
  3. Jakie wymagania techniczne i udogodnienia dla pasażerów przewidziano dla nowych autobusów hybrydowych w Lublinie?
Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 autobusów hybrydowych
Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 autobusów hybrydowych / fot. MPK Lublin

Do dwóch razy sztuka

Powtórzone zamówienie MPK Lublin obejmuje dostawę 20 przegubowych, niskopodłogowych autobusów hybrydowych typu plug-in oraz dwóch zewnętrznych ładowarek o mocy co najmniej 20 kW. Pojazdy mają mieć długość 18 metrów i pomieścić około 120 pasażerów, w tym co najmniej 40 na miejscach siedzących.

Nowe autobusy zastąpią najstarsze egzemplarze w taborze, w tym Solarisy i Jelcze z lat 2007–2008. Będzie to pierwsza seria hybryd we flocie MPK Lublin.

W przetargu przewidziano rozbudowane wymagania techniczne, w tym m.in. kabinę kierowcy oddzieloną od przestrzeni pasażerskiej, blokadę alkoholową, systemy wykrywania zagrożeń pożarowych, dezynfekcję powietrza, ogniwa fotowoltaiczne oraz szereg udogodnień dla pasażerów – od USB i monitoringu po systemy informacji pasażerskiej i automat biletowy. Zasilanie ma się odbywać zarówno z napędu spalinowego (min. 200 kW), jak i elektrycznego (min. 130 kW), w konfiguracji równoległej lub szeregowej.

Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 autobusów hybrydowych

Oferty i analiza

Jedyną ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., która zaproponowała cenę 72.570.000 PLN brutto, czyli 59.000.000 PLN netto. Tym samym cena jednostkowa autobusu Solaris Urbino 18 hybrid (wraz z ładowarkami) wynosi 2.950.000 PLN brutto.

Propozycja ta znacznie przewyższała założony przez MPK budżet (61.721.400 PLN brutto) aż o 10.848.600 PLN, czyli 17,57% więcej. Mimo to, MPK Lublin zdecydowało się przyjąć ofertę, prawdopodobnie uznając ją za jedyną realistyczną na obecnym rynku – zwłaszcza że poprzedni przetarg zakończył się bez żadnych ofert.

Z drugiej strony, mocną stroną propozycji Solarisa jest jej pełna zgodność ze specyfikacją zamówienia, termin realizacji w ciągu 12 miesięcy oraz sprawdzona marka producenta, mającego wieloletnie doświadczenie w dostawach autobusów miejskich w Polsce i za granicą.

Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 autobusów hybrydowych / fot. MPK Lublin
Lublin/ Miejski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup 20 autobusów hybrydowych / fot. UM Lublin

Decyzja przetargowa

O wyborze zadecydowały ustalone wcześniej kryteria przetargowe:

✅ Cena – 65%
✅ Gwarancja całopojazdowa – 15%
✅ Gwarancja na magazyn energii – 5%
✅ Warunki techniczne – 15%

Oferta Solarisa uzyskała łącznie 72,50 punktu, co – przy braku konkurencji – przesądziło o jej zwycięstwie. Dostawa ma zostać zrealizowana w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, czyli najpóźniej do marca 2026 roku. To duży krok w stronę modernizacji taboru w Lublinie i pierwszy poważny krok w stronę hybryd plug-in w tej części Polski. Przetarg można śledzić na stronie: ezamowienia.gov.pl.

Komentarze