MPK Lublin dokłada i wybiera ofertę Solarisa na dostawę 20 autobusów hybrydowych
28 marca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w ponowionym przetargu na dostawę 20 miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in oraz dwóch ładowarek.
Rzecznik MPK Lublin Weronika Opasiak poinformowała, że 20 przegubowych autobusów hybrydowych i dwie ładowarki mobilne dostarczy spółka Solaris Bus & Coach, która jako jedyna złożyła ofertę w przetargu. Będą to pojazdy hybrydowe typu plug-in, co oznacza, że będą wyposażone w silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. O tym zamówieniu i przyznanym dofinansowaniu z EFRR – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów hybrydowych typu plug-in i ładowarek zamówiło MPK Lublin w ramach przetargu z 2025 roku?
- Dlaczego MPK Lublin zdecydowało się przyjąć ofertę Solarisa mimo przekroczenia budżetu?
- Jakie wymagania techniczne i udogodnienia dla pasażerów przewidziano dla nowych autobusów hybrydowych w Lublinie?
Do dwóch razy sztuka
Powtórzone zamówienie MPK Lublin obejmuje dostawę 20 przegubowych, niskopodłogowych autobusów hybrydowych typu plug-in oraz dwóch zewnętrznych ładowarek o mocy co najmniej 20 kW. Pojazdy mają mieć długość 18 metrów i pomieścić około 120 pasażerów, w tym co najmniej 40 na miejscach siedzących.
Nowe autobusy zastąpią najstarsze egzemplarze w taborze, w tym Solarisy i Jelcze z lat 2007–2008. Będzie to pierwsza seria hybryd we flocie MPK Lublin.
W przetargu przewidziano rozbudowane wymagania techniczne, w tym m.in. kabinę kierowcy oddzieloną od przestrzeni pasażerskiej, blokadę alkoholową, systemy wykrywania zagrożeń pożarowych, dezynfekcję powietrza, ogniwa fotowoltaiczne oraz szereg udogodnień dla pasażerów – od USB i monitoringu po systemy informacji pasażerskiej i automat biletowy. Zasilanie ma się odbywać zarówno z napędu spalinowego (min. 200 kW), jak i elektrycznego (min. 130 kW), w konfiguracji równoległej lub szeregowej.
Oferty i analiza
Jedyną ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., która zaproponowała cenę 72.570.000 PLN brutto, czyli 59.000.000 PLN netto. Tym samym cena jednostkowa autobusu Solaris Urbino 18 hybrid (wraz z ładowarkami) wynosi 2.950.000 PLN brutto.
Propozycja ta znacznie przewyższała założony przez MPK budżet (61.721.400 PLN brutto) aż o 10.848.600 PLN, czyli 17,57% więcej. Mimo to, MPK Lublin zdecydowało się przyjąć ofertę, prawdopodobnie uznając ją za jedyną realistyczną na obecnym rynku – zwłaszcza że poprzedni przetarg zakończył się bez żadnych ofert.
Z drugiej strony, mocną stroną propozycji Solarisa jest jej pełna zgodność ze specyfikacją zamówienia, termin realizacji w ciągu 12 miesięcy oraz sprawdzona marka producenta, mającego wieloletnie doświadczenie w dostawach autobusów miejskich w Polsce i za granicą.
Decyzja przetargowa
O wyborze zadecydowały ustalone wcześniej kryteria przetargowe:
✅ Cena – 65%
✅ Gwarancja całopojazdowa – 15%
✅ Gwarancja na magazyn energii – 5%
✅ Warunki techniczne – 15%
Oferta Solarisa uzyskała łącznie 72,50 punktu, co – przy braku konkurencji – przesądziło o jej zwycięstwie. Dostawa ma zostać zrealizowana w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, czyli najpóźniej do marca 2026 roku. To duży krok w stronę modernizacji taboru w Lublinie i pierwszy poważny krok w stronę hybryd plug-in w tej części Polski. Przetarg można śledzić na stronie: ezamowienia.gov.pl.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze