Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Łódź zamyka na razie autobusową operację „Solarisy za Isuzu”. Brak ofert

infobus
09.04.2025 11:04
0 Komentarzy

9 kwietnia 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi oficjalnie unieważniło postępowanie na zakup 34 używanych autobusów klasy I kategorii MIDI.

To oznacza zamknięcie – przynajmniej na razie – rozpisanej na kilka miesięcy operacji, której celem było zastąpienie tureckich pojazdów Isuzu NovoCiti Life eksploatowanych dotąd przez MPK Łódź autobusami Solaris Urbino 8,9 LE – wycofanymi wcześniej z linii przez Mobilis Warszawa. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego MPK Łódź unieważniło przetarg na zakup 34 używanych autobusów MIDI?
  2. Jakie były oczekiwania MPK Łódź co do parametrów technicznych i ceny pojazdów?
  3. Jakie były główne powody niepowodzenia całego projektu zastąpienia autobusów Isuzu pojazdami Solaris?
Łódzka wielka taborowa zamiana nie dojdzie do skutku – przetarg unieważniony
Łódzka wielka taborowa zamiana nie dojdzie do skutku – przynajmniej nie teraz – przetarg unieważniony / fot,. MPK Łódź

Dwa etapy

Cały łódzki proces wielkiej wymiany miał dwa etapy:

  • Najpierw spółka próbowała sprzedać 42 Isuzu NovoCiti Life z roczników 2018–2020. Pojazdy były wycenione w przedziale od 197.200 PLN do 297.500 PLN netto, jednak ze względu na brak satysfakcjonujących ofert MPK zdecydowało się zakończyć to postępowanie bez wyboru nabywcy.
  • Równolegle ruszył drugi etap – przetarg na dostawę 34 sztuk używanych MIDI autobusów. W grę wchodziły stołeczne Solarisy Urbino 8,9 LE, które miały być „przejściowym” rozwiązaniem, ale również początkiem szerszej unifikacji taboru.

Otwarcie ofert na używane midibusy zaplanowano na 1 kwietnia. Przewoźnik liczył na zakup pojazdów za 442.800 PLN brutto, co oznaczało zaledwie 360.000 PLN netto – czyli 10.588 PLN netto za sztukę. To skrajnie niska kwota, szczególnie w kontekście oczekiwanych parametrów: autobusy nie starsze niż z 2016 roku, o jednolitej konstrukcji, z pełną dokumentacją, gotowe do natychmiastowej eksploatacji. Finalnie żaden oferent nie złożył propozycji, co zmusiło MPK do unieważnienia całego postępowania.

Przypomnijmy, że przewidziane kryteria przetargowe były klarowne:

✅ Cena – 80%
✅ Kolorystyka zgodna z łódzką lub zbliżona – 10%
✅ Unifikacja marki z eksploatowanym taborem – 10%

Źródło przetargu: platformazakupowa.pl/transakcja/1067516

Łódzka wielka taborowa zamiana nie dojdzie do skutku – przynajmniej nie teraz – przetarg unieważniony / fot,. MPK Łódź

Co chciała Łódź?

W postępowaniu technicznie chodziło o klasę I autobusów klasy MIDI, o długości ok. 9 metrów, z niską podłogą, klimatyzacją, rampą dla wózków, systemem informacji pasażerskiej oraz instalacją monitoringu. W założeniu pojazdy miały zostać dostarczone do końca III kwartału 2025 roku, jednak wobec unieważnienia przetargu cała operacja zostaje odłożona – być może na czas nieokreślony.

Naszym zdaniem: Mocną stroną zamówienia była próba logicznej unifikacji taboru – Solarisy zbliżone konstrukcyjnie do już eksploatowanych pojazdów gwarantowałyby uproszczenie obsługi technicznej i zaopatrzenia w części. Słabością całego projektu była jednak kwota przeznaczona na realizację zamówienia. Kwota 442.800 PLN brutto za 34 pojazdy – czyli około 13.000 PLN brutto za sztukę. To poziom, który realnie wykluczał możliwość pozyskania jakichkolwiek pojazdów spełniających założenia MPK. Rynek wtórny autobusów w tej klasie od miesięcy pozostaje płytki, a ceny – szczególnie po pandemii i boomie na używane pojazdy w Europie – są wyraźnie wyższe. Czy MPK Łódź ogłosi kolejne postępowanie? Skoro nie było żadnych ofert – przyszłość projektu Solaris za Isuzu staje pod znakiem zapytania.

Komentarze