Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków z zieloną energią. Fotowoltaika na dachu zajezdni Wola Duchacka

infobus
09.02.2025 11:09
0 Komentarzy

W lutym 2025 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zleciło prace projektowe związane z montażem paneli fotowoltaicznych na dachu zajezdni Wola Duchacka. 

 Pozwoli to na wykorzystanie tej energii w nocy, kiedy zużycie jest największe. Przypomnijmy, że to właśnie tam stacjonują i są ładowane wszystkie autobusy elektryczne, których MPK posiada obecnie 121. Wkrótce ich liczba jeszcze się zwiększy, ponieważ krakowski przewoźnik jest w toku przetargu na ponad 30 pojazdów z takim zasilaniem.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką inwestycję realizuje MPK Kraków w Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka?
  2. Ile autobusów elektrycznych posiada MPK Kraków i ile planuje jeszcze zakupić?
  3. Jakie inne miasta w Polsce inwestują w panele fotowoltaiczne w transporcie publicznym?
Fotowoltaika na dachu zajezdni
Fotowoltaika na dachu zajezdni

Inwestycja w przyszłość

MPK Kraków konsekwentnie rozwija swoją flotę ekologiczną, nie tylko poprzez zakup nowoczesnych tramwajów i autobusów elektrycznych, ale także właśnie poprzez wdrażanie odnawialnych źródeł energii. Kolejnym krokiem w tej strategii jest instalacja paneli fotowoltaicznych na dachu Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka, gdzie stacjonują wszystkie krakowskie autobusy elektryczne.

MPK Kraków zleciło już prace projektowe niezbędne do uzyskania pozwolenia na realizację tej inwestycji. Oprócz paneli słonecznych, przewidziano budowę dwóch magazynów energii, które umożliwią jej wykorzystanie w godzinach największego zapotrzebowania – głównie w nocy, gdy autobusy elektryczne są ładowane.

Aktualnie MPK Kraków posiada 121 autobusów elektrycznych, a w najbliższym czasie ich liczba wzrośnie o kolejne 30 pojazdów. Rozwój infrastruktury ładowania oraz własna produkcja zielonej energii pozwolą na optymalizację kosztów operacyjnych oraz dalszą redukcję emisji spalin w mieście.

Montaż paneli fotowoltaicznych w Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka to kontynuacja działań MPK Kraków na rzecz zrównoważonego rozwoju. W 2022 roku podobne rozwiązanie wdrożono już w Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta, gdzie na dachu hali zamontowano 228 paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 500 m². System ten zoptymalizowano tak, aby efektywnie wykorzystywać światło słoneczne przez cały rok, nawet w miesiącach o mniejszym nasłonecznieniu.

Początki słonecznych projektów MPK Kraków to rok 2015 roku, kiedy testowano panele fotowoltaiczne montowane na dachach autobusów przegubowych w ramach systemu SUN-BUS, co pozwalało na zasilanie kasowników, biletomatów i oświetlenia wewnętrznego, redukując zużycie paliwa o 5%.

Fotowoltaika na dachu zajezdni
Fotowoltaika na dachu zajezdni - Wrocław / fot. MPK Wrocław

Trend w całej Polsce

Kraków to nie jedyne miasto inwestujące w zieloną energię w transporcie publicznym. Warszawa, w ramach Programu Rozwoju Fotowoltaiki Miejskiej, planuje wyposażenie budynków należących do urzędu miasta i jednostek miejskich w panele fotowoltaiczne do 2030 roku. Z kolei w Ostrołęce MZK wdrożył kompleksowy system paneli fotowoltaicznych na potrzeby własne przedsiębiorstwa, zmniejszając koszty eksploatacyjne.

PKM Czechowice-Dziedzice zakończyło prace nad instalacją fotowoltaiczną o mocy 49,56 kW na terenie swojej zajezdni. System wykorzystuje panele bifacjalne, które produkują energię zarówno z bezpośredniego światła słonecznego, jak i odbitego. Inwestycja została dofinansowana przez WFOŚiGW w Katowicach w ramach programu „50 kW na start”. Spółka planuje dalszą wymianę autobusów spalinowych na elektryczne, co wpisuje się w politykę energetyczną gminy Czechowice-Dziedzice, promującą wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

Także w Zielonej Górze zakończyła się budowa farmy fotowoltaicznej w zajezdni MZK przy ul. Chemicznej. Na powierzchni 2,5 tys. m² zamontowane zostały panele o mocy 500 kWh, co pokrywa 40% zapotrzebowania na energię do ładowania autobusów elektrycznych. Dodatkowo MZK ma magazynu energii oraz panele fotowoltaiczne na każdej pętli autobusowej. Dzięki projektowi „Poprawa efektywności komunikacji miejskiej w Zielonej Górze” inwestycja o wartości 2,2 mln zł została dofinansowana z funduszy unijnych.

MPK Wrocław zainstalowało 135 paneli solarnych zamontowano na dachu jednego z nowszych budynków zajezdni przy ul. Obornickiej. Znajduje się w nim hala do codziennej obsługi autobusów, które skończyły kursowanie, oraz nowoczesna automatyczna myjnia. Hala zużywa rocznie 101 tys. kWh. Instalacja solarna na jej dachu pokryje połowę tego zapotrzebowania, co pozwoli zaoszczędzić w skali roku 30 tysięcy złotych. Koszt inwestycji wyniósł 212 tys. zł netto. MPK szacuje, że te pieniądze zwrócą się w pozyskanej energii w ciągu 8 lat. Żywotność paneli wynosi 25 lat.

Generalnie inwestycje w panele fotowoltaiczne i magazyny energii to krok w stronę bardziej zrównoważonej i oszczędnej eksploatacji autobusów elektrycznych, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza w mieście i redukcji emisji CO₂.

Fotowoltaika na terenie zajezdni - Czechowice-Dziedzice/ fot. PKM Czechowice-Dziedzice
Fotowoltaika na terenie zajezdni - Czechowice-Dziedzice/ fot. PKM Czechowice-Dziedzice

Komentarze