MPK Kraków potwierdza wybór NesoBusa. Po zaleceniach prezesa UZP ws. naruszeń
15 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie poinformowało o ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 10 autobusów wodorowych.
Także i tym razem wybór padł na jedynego oferenta – firmę PAK-PCE – producenta autobusów NesoBus. Powyższa czynność była spowodowana zastrzeżeniami Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Przypomnijmy, że 25 lutego MPK ogłosiło wynik tego przetargu. Wówczas zwycięzcą został jedyny oferent PAK-PCE. Jak się później okazało, na skutek zaleceń prezesa UZP, MPK musiało unieważnić ten wybór i przeprowadzić ponowną ocenę oferty.
Rozkład jazdy:
- Kto wygrał przetarg na dostawę 10 autobusów wodorowych dla MPK Kraków?
- Jakie było planowane zużycie wodoru na 100 km, które mogło przynieść punkty w ocenie oferty?
- Gdzie znajduje się mobilna stacja tankowania wodoru dla autobusów MPK Kraków?
Zaskoczenie na otwarciu ofert
Przypomnijmy, że przetarg na 10 autobusów wodorowych ogłoszony przez MPK Kraków wywołał spore zaskoczenie. 23 stycznia 2025 roku otwarto oferty, a jedyną złożyła firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Natomiast nie pojawił się Solaris, który dotychczas był kluczowym graczem w segmencie zeroemisyjnych pojazdów miejskich i głównym dostawcą taboru dla MPK.
Oferta PAK-PCE opiewała na 36,14 mln zł brutto i była o 6,9 mln zł niższa od zakładanego budżetu MPK Kraków, który wynosił 43,05 mln zł brutto. Oznacza to oszczędność rzędu 16%, co teoretycznie mogłoby pozwolić na zakup dodatkowych pojazdów w przyszłości. Cena jednostkowa krakowskiego autobusu NesoBus wynosi 2.938.849 zł netto.
Przed podpisaniem umowy z wykonawcą, oferta PAK-PCE musiała przejść kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych i… nie przeszła jej pozytywnie.
Kontrola UZP
W wyniku przeprowadzonej kontroli, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych zalecił zamawiającemu usunięcie naruszenia przepisów ustawy PZP. MPK dostosowało się do zaleceń i unieważniło wybór najkorzystniejszej oferty oraz przeprowadziło powtórną ocenę jedynej złożonej oferty.
Dodajmy jeszcze, że przy wyborze najkorzystniejszej oferty przez komisję przetargową MPK Kraków bazował na takich kryteriach jak:
- Okres gwarancji całopojazdowej powyżej 60 miesięcy – 7 pkt,
- Liczba miejsc pasażerskich powyżej 85 – 6 pkt,
- Liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 10 – 3 pkt,
- Silnik elektryczny centralny – 6 pkt,
- Okres gwarancji na silnik trakcyjny – 10 lat lub więcej – 3 pkt,
- Wysokość pojazdu z uwzględnieniem urządzeń dachowych do 3,30 m – 5 pkt,
- Zużycie wodoru poniżej 8,0 kg/100 km – 5 pkt.
W wyniku powtórzonych czynności, MPK ponownie uznało ofertę od PAK-PCE za najkorzystniejszą. I tak jak poprzednio, oferent zdobył 94 pkt/100 możliwych.
Przetarg znajduje się na stronie: https://mpk-krakow.logintrade.net/zapytania_email,183602,345cfda79d72b7f08efdea6dd182dfba.html
Krakowskie wodorowce
Pierwsze krakowskie autobusy wodorowe dla Krakowa będą miały 12 metrów długości i będą oferowały:
- Zasięg do 450 km na jednym tankowaniu,
- Niskopodłogową konstrukcję, umożliwiającą swobodny dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością,
- Nowoczesny system informacji pasażerskiej,
- Tablice wyświetlające trasę oraz głosowe zapowiedzi przystanków,
- Silnik elektryczny zasilany ogniwami wodorowymi,
- Kabiny kierowców oddzielone od przestrzeni pasażerskiej, wyposażone w lodówkę i schowki,
- System wentylacji z wywietrznikami dachowymi i klimatyzacją,
- Siedzenia wandaloodporne z ergonomicznym kształtem,
- Gniazda USB dla pasażerów i kierowców,
- Maksymalny czas tankowania wodoru do 10 minut.
Wodorowe tankowanie
Na koniec dodajmy, że tankowanie wodoru w stacji autobusowej MPK Płaszów zapewnia stacja mobilna Orlenu, która była pierwszą taką stacją tego koncernu. Została ona uruchomiona w czerwcu 2022 roku i jest zaopatrywana w wodór z biorafinerii ORLEN w Trzebini. W lutym 2024 roku ORLEN ogłosił plany budowy ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru w Krakowie. Nowa inwestycja ma powstać przy ul. Nowohuckiej, na miejscu istniejącej stacji paliw, która zostanie wyburzona i zastąpiona nowoczesnym obiektem. Planowana stacja będzie obsługiwać zarówno transport publiczny, jak i pojazdy osobowe, oferując całodobową dostępność przez siedem dni w tygodniu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze