MPK Kraków dopina wielki plan zakupu 282 autobusów. Umowa z Solarisem na MEGA elektrobusy
9 czerwca 2025. r Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 10 autobusów przegubowych zasilanych energią elektryczną.
Wartość zamówienia – z dofinasowaniem z „Zielonego Transportu Publicznego” – to ponad 32,9 mln zł netto. O tym MEGA zamówieniu na elektryki i przetargowym pojedynku z Irizarem pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Przy okazji podsumowujemy wielką odnowa floty przewoźnika, która osiągnęła w tym roku rekordowy poziom 282 pojazdów – zamówionych i odebranych w 2025 r. Co za rok!
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych przegubowych zamówiło MPK Kraków i kto je dostarczy?
- Jakie źródła finansowania wykorzystano przy zakupie tych autobusów?
- Ile pojazdów – wszystkich typów – ma zostać dostarczonych MPK Kraków do końca 2025 roku w ramach programu odnowy floty?
100% finansowania z ZTP
Jak przekazał w poniedziałek rzecznik spółki MPK Marek Gancarczyk, zakup 10 nowych autobusów przegubowych uzyska 100 proc. dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Każdy z autobusów – jak przekazał rzecznik – będzie konstrukcyjnie przygotowany do ładowania zarówno przez klasyczne złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w pojazdach będą zasilane wyłącznie energią elektryczną. Dodatkowe wyposażenie obejmuje m.in. pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.
Rzecznik przypomniał, że to kolejna w czerwca MPK na zakup autobusów zeroemisyjnych – na początku miesiąca przewoźnik podpisał zamówił 10 autobusów zasilanych wodorem. O to nie koniec taborowych wzmocnień. Łącznie przewoźnik zamówił lub odebrał w 2025 roku aż 282 autobusów (10 wodorowych, 37 elektrycznych, 37 mild hybrid i 190 klasycznych diesli plus 8 sztuk MIDI Autosanów Sancity 9 LE. To największe jednorazowe odmłodzenie floty autobusowej w historii MPK Kraków
Wielka odnowa
MPK Kraków przeprowadza największy w swojej historii program wymiany taboru autobusowego, co oznacza wymianę ponad 40% obecnie eksploatowanej floty. To krok milowy w kierunku nowoczesnego i zrównoważonego transportu publicznego. Najważniejsze elementy tej odnowy to:
- W największym zamówieniu taborowym MPK Kraków zakontraktowało 190 nowych autobusów spalinowych spełniających normę Euro 6. W ramach przetargu dostarczone zostaną: 90 autobusów standardowych (12 m); 60 przegubowych (18 m); 30 midibusów (10,5 m); 10 pojazdów podmiejskich (12 m). Wszystkie będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z systemami informacji pasażerskiej i monitoringu. Producentem jest Solaris Bus & Coach, a leasingodawcą – PKO Leasing.
- MPK podpisało umowę z firmą PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 10 autobusów NesoBus zasilanych wodorem. 12-metrowe pojazdy pomieszczą 88 pasażerów i będą miały zasięg do 450 km na jednym tankowaniu. Zakup finansowany jest w całości z Krajowego Planu Odbudowy.
- Do Krakowa trafią łącznie 37 elektryczne autobusy – 32 zamówione wcześniej (22 standardowe od Irizara i 10 przegubowych od Solarisa) oraz dodatkowe pięć Solarisów Urbino 18 electric.
- Z kolei wiosną 2025 roku zakończono dostawy 37 nowoczesnych autobusów Solaris Urbino 12 mild hybrid. Pojazdy te posiadają napęd spalinowo-elektryczny, a także systemy bezpieczeństwa MobilEye Shield+, ładowarki USB, klimatyzację i monitoring.
- W ramach wcześniejszych zamówień w tym roku do Krakowa dotrze jeszcze osiem midibusów od Autosana.
Podsumowując: Wymiana ponad 40% pojazdów poprawi nie tylko komfort pasażerów, ale i efektywność operacyjną przewoźnika. Tym samym Kraków staje się liderem nowoczesnej komunikacji miejskiej w Polsce. Przy jednoczesnym inwestowaniu w pojazdy zeroemisyjne i niskoemisyjne, MPK dba o wymianę również klasycznego taboru, który – choć spalinowy – spełnia rygorystyczne normy środowiskowe. Rok 2025 zapisze się w historii miejskiego transportu jako rok wielkiej odnowy floty.
Komentarze