Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków dopina wielki plan zakupu 282 autobusów. Umowa z Solarisem na MEGA elektrobusy

infobus
09.06.2025 11:09
0 Komentarzy

9 czerwca 2025. r Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 10 autobusów przegubowych zasilanych energią elektryczną.

Wartość zamówienia – z dofinasowaniem z „Zielonego Transportu Publicznego” – to ponad 32,9 mln zł netto. O tym MEGA zamówieniu na elektryki i przetargowym pojedynku z Irizarem pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Przy okazji podsumowujemy wielką odnowa floty przewoźnika, która osiągnęła w tym roku rekordowy poziom 282 pojazdów – zamówionych i odebranych w 2025 r. Co za rok!

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych przegubowych zamówiło MPK Kraków i kto je dostarczy?
  2. Jakie źródła finansowania wykorzystano przy zakupie tych autobusów?
  3. Ile pojazdów – wszystkich typów – ma zostać dostarczonych MPK Kraków do końca 2025 roku w ramach programu odnowy floty?
Kraków/ MPK podpisało umowę z Solaris Bus & Coach na 10 przegubowych autobusów elektrycznych
Kraków/ MPK podpisało umowę z Solaris Bus & Coach na 10 przegubowych autobusów elektrycznych / fot. Grzegorz Mental – MPK Kraków

100% finansowania z ZTP

Jak przekazał w poniedziałek rzecznik spółki MPK Marek Gancarczyk, zakup 10 nowych autobusów przegubowych uzyska 100 proc. dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Każdy z autobusów – jak przekazał rzecznik – będzie konstrukcyjnie przygotowany do ładowania zarówno przez klasyczne złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w pojazdach będą zasilane wyłącznie energią elektryczną. Dodatkowe wyposażenie obejmuje m.in. pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.

Rzecznik przypomniał, że to kolejna w czerwca MPK na zakup autobusów zeroemisyjnych – na początku miesiąca przewoźnik podpisał zamówił 10 autobusów zasilanych wodorem. O to nie koniec taborowych wzmocnień. Łącznie przewoźnik zamówił lub odebrał w 2025 roku aż 282 autobusów (10 wodorowych, 37 elektrycznych, 37 mild hybrid i 190 klasycznych diesli plus 8 sztuk MIDI Autosanów Sancity 9 LE. To największe jednorazowe odmłodzenie floty autobusowej w historii MPK Kraków

Kraków/ MPK podpisało umowę z Solaris Bus & Coach na 10 przegubowych autobusów elektrycznych / fot. Grzegorz Mental - MPK Kraków
Kraków/ MPK podpisało umowę z Solaris Bus & Coach na 10 przegubowych autobusów elektrycznych / fot. Grzegorz Mental – MPK Kraków

Wielka odnowa

MPK Kraków przeprowadza największy w swojej historii program wymiany taboru autobusowego, co oznacza wymianę ponad 40% obecnie eksploatowanej floty. To krok milowy w kierunku nowoczesnego i zrównoważonego transportu publicznego. Najważniejsze elementy tej odnowy to:

  • W największym zamówieniu taborowym MPK Kraków zakontraktowało 190 nowych autobusów spalinowych spełniających normę Euro 6. W ramach przetargu dostarczone zostaną: 90 autobusów standardowych (12 m); 60 przegubowych (18 m); 30 midibusów (10,5 m); 10 pojazdów podmiejskich (12 m). Wszystkie będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z systemami informacji pasażerskiej i monitoringu. Producentem jest Solaris Bus & Coach, a leasingodawcą – PKO Leasing.
  • W ramach wcześniejszych zamówień w tym roku do Krakowa dotrze jeszcze osiem midibusów od Autosana.

Podsumowując: Wymiana ponad 40% pojazdów poprawi nie tylko komfort pasażerów, ale i efektywność operacyjną przewoźnika. Tym samym Kraków staje się liderem nowoczesnej komunikacji miejskiej w Polsce. Przy jednoczesnym inwestowaniu w pojazdy zeroemisyjne i niskoemisyjne, MPK dba o wymianę również klasycznego taboru, który – choć spalinowy – spełnia rygorystyczne normy środowiskowe. Rok 2025 zapisze się w historii miejskiego transportu jako rok wielkiej odnowy floty.

Komentarze