Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Można już składać wnioski na autobusy międzymiastowe z KPO. Szansa dla PKS-ów

infobus
17.04.2023 12:04
0 Komentarzy

Autobusowa bomba w górę! 17 kwietnia Centrum Unijnych Projektów Transportowych otworzyło nabór w trybie konkursowym wniosków na zakup autobusów pozamiejskich z dofinansowaniem w ramach komponentu E.

 W grę wchodzą zarówno pojazdy zero- i niskoemisyjne oraz z konwencjonalnym silnikiem diesla. Przedstawiamy poglądowo ważne informacje w zakresie programu „Zielona, inteligentna mobilność, Inwestycja: E1.1.2”. Nabór potrwa do 17 maja 2023 roku. O tym programie i historycznej szansie na rozwój dla polskiego rynku autobusowego pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej.

Dla kogo?

Oferta ta skierowana jest do powiatów, związków powiatowych, związków powiatowo-gminnych, związków gminnych i gmin.

W zakresie finansowanego taboru dotyczy tylko autobusów klasy II, które będą wykorzystywane do obsługi pozamiejskich połączeń. O założeniach tego pierwszego historii unijnego narzędzia wspierającego szerokie zakupy taboru pozamiejskiego w Polsce pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Kwota środków przeznaczona na wsparcie przedsięwzięć w ramach konkursu wynosi 1 689 297 427,00 zł. Na etapie zawierania umów o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, ostatecznie dostępna alokacja uzależniona będzie od aktualnego na dany moment kursu EUR/PLN.

Poziom wsparcia przedsięwzięć będzie uzależniony od dochodów uzyskiwanych przez wnioskodawców

Przypomnijmy, że KPO to program finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który ma na celu poprawę jakości powietrza oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez dofinansowanie działań na rzecz ochrony środowiska. W ramach Komponentu E można pozyskać dofinansowanie na rozwój transportu publicznego w Polsce, w tym na zakup nowoczesnych pojazdów, modernizację infrastruktury (przystanków i stacji obsługi), czy też na wdrożenie nowych technologii, jak systemy biletowe czy informacyjne dla pasażerów. W ramach programu Komponent E dofinansowanie jest przyznawane na zasadzie konkursowej. O przyznaniu dofinansowania decyduje ocena projektu pod kątem zgodności z celami programu oraz kryteriów określonych w regulaminie konkursu. W Polsce jak na razie ruszyły dwa programy wspierające zakup nowych autobusów z KPO: opisywany przez nas w tym artykule program prowadzony przez CUPT, który korzysta bezpośrednio z komponentu E i wspiera zakupy autobusów międzymiastowych; program „Zielony Transport Publiczny” – prowadzony przez NFOŚiGW – który w ramach III edycji z udziałem środków krajowych i Komponentu E wspiera zakupy autobusów komunikacji miejskiej.

Kryteria oceny

Przy ocenie wniosków CUPT weźnie pod uwagę następujące zmienne:

  • Powiązanie wnioskodawcy z Funduszem rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) o charakterze użyteczności publicznej

Liczba punktów (max 8 pkt)

8 pkt – wnioskodawca udokumentował fakt, iż na dzień złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem lub w okresie poprzedzającym, miał zapewnione dofinansowanie z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, w oparciu o Ustawę z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

  • Przedsięwzięcia wspierające integrację transportową

Ocena, czy realizowane przedsięwzięcie wspiera połączenia z transportem kolejowym, miejskim, podmiejskim.

Przyznane punkty sumują się (max 4 pkt)

2 pkt – linie komunikacyjne obsługiwane przez zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor autobusowy zapewniają połączenia (przesiadkę) z transportem kolejowym i/lub miejskim/podmiejskim,

2 pkt – linie obsługiwane przez zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor autobusowy zapewniają integrację rozkładów jazdy różnych form transportu.

  • Promocja linii komunikacyjnych pozamiejskich obsługiwanych przez związki/porozumienia międzygminne/powiatowe/powiatowo-gminne

Ocena, czy zawarto związek/porozumienie między organizatorami publicznego transportu zbiorowego, określonymi w art. 7 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, na obsługę linii komunikacji pozamiejskiej, obsługiwaną przez zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor autobusowy.

Liczba punktów (max 2 pkt)

2 pkt – zawarto związek/porozumienie między organizatorami publicznego transportu zbiorowego, obejmujące obsługę linii komunikacji pozamiejskiej, realizującej przewozy zakupionym w ramach przedsięwzięcia taborem autobusowym.

  • Poprawa dostępności komunikacji publicznej

Ocena, czy realizowane przedsięwzięcie wpłynie pozytywnie na dostępność komunikacji publicznej dla mieszkańców z obszarów wykluczonych komunikacyjnie/zagrożonych wykluczeniem komunikacyjnym.

Przyznane punkty sumują się (max 12 pkt)

3 pkt – wszystkie obsługiwane przez zakupiony tabor linie zapewniają dostęp do ośrodków użyteczności publicznej województwa i/lub powiatu i/lub gminy, w tym m.in. urzędów, szkół (w tym szkół średnich), ośrodków kultury, ośrodków zdrowia itd. w ich godzinach funkcjonowania,

2 pkt – przedsięwzięcie wpływa na poprawę oferty przewozowej poprzez zwiększenie planowanego przebiegu zakupionego w ramach przedsięwzięcia taboru o co najmniej 50 tyś. km/rok/szt w stosunku do stanu przebiegu na dzień złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem,

1 pkt – realizacja przedsięwzięcia wiąże się z zapewnieniem możliwości wyszukiwania połączeń w wyszukiwarce, w której obecne są wszystkie połączenia wszystkich organizatorów publicznego transportu zbiorowego funkcjonujących na obszarze, który obsługiwany będzie przez zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor,

1 pkt – polityka biletowa zachęcająca do korzystania z transportu zbiorowego (wzajemne honorowanie biletów lub wspólna oferta taryfowa ze wszystkimi organizatorami publicznego transportu zbiorowego funkcjonującymi na obszarze, który obsługiwany będzie przez zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor, zwolnienie z opłat za postój w strefie P&R użytkowników pojazdów indywidualnych, kontynuujących podróż transportem zbiorowym,

Oraz poniższe (max 5 pkt)

5 pkt – zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor będzie obsługiwał linie zlokalizowane na sieci komunikacyjnej, gdzie średni wskaźnik G/P/P-G dla gminy/powiatu lub ich związków[1] względem Gg/Pp, czyli wartości średniej dla kraju, wynosi G/P/P-G ≤0,5 Gg/Pp,

4 pkt – zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor będzie obsługiwał linie zlokalizowane na sieci komunikacyjnej, gdzie średni wskaźnik G/P/P-G dla gminy/powiatu lub ich związków względem Gg/Pp, czyli wartości średniej dla kraju, wynosi 0,6 Gg/Pp≤G/P/P-G ≤0,8 Gg/Pp,

2 pkt – zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor będzie obsługiwał linie zlokalizowane na sieci komunikacyjnej, gdzie średni wskaźnik G/P/P-G dla gminy/powiatu lub ich związków względem Gg/Pp, czyli wartości średniej dla kraju, wynosi 0,9 Gg/Pp ≤G/P/P-G ≤1,3 Gg/Pp,

1 pkt – zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor będzie obsługiwał linie zlokalizowane na sieci komunikacyjnej, gdzie średni wskaźnik G/P/P-G dla gminy/powiatu lub ich związków względem Gg/Pp, czyli wartości średniej dla kraju, wynosi G/P/P-G ≥1,4 Gg/Pp.

  • Zmniejszenie emisji w niższych warstwach atmosfery oraz CO2 w wyniku realizacji przedsięwzięcia

Liczba punktów (max 4 pkt)

Kryterium liczone według wzoru:

4 pkt – H3 < X

3 pkt – H2 < X ≤ H3

2 pkt – H1 < X ≤ H2

1 pkt – X ≤ H1

Gdzie:

X to wartość obniżenia niskich emisji oraz CO2 wyliczona ze wzoru (wartość X powinna być większa od 1)

X = ’NPV emisji w niskich warstwach atmosfery oraz CO2 w W0’ / ‘NPV emisji niskich warstwach atmosfery oraz CO2 w WI’

H2 to średnia harmoniczna X przedsięwzięć konkursowych po odrzuceniu dwóch skrajnych wyników

H1 to średnia harmoniczna drugiego najniższego wyniku X oraz H2

H3 to średnia harmoniczna drugiego najwyższego wyniku X oraz H2

  • Utrzymanie istniejących lub utworzenie nowych linii

Ocenie podlega, czy zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor będzie obsługiwał nową linię autobusową i / lub będzie wykorzystany do wymiany taboru na wybranych liniach zagrożonych likwidacją[2], obsługiwanych przez przestarzały tabor autobusowy (diesel) lub inny

Przyznane punkty sumują się (max 4 pkt)

1 pkt – zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor będzie wykorzystany do wymiany taboru na wybranych liniach komunikacyjnych zagrożonych likwidacją.

3 pkt – zakupiony w ramach przedsięwzięcia tabor obsługuje nowe linie autobusowe[3].

  • Ocena stanu przygotowania przedsięwzięcia do realizacji.

Przyznane punkty sumują się (max 7 pkt)

1 pkt – przygotowano opis przedmiotu zamówienia (opz) dla zakupionego taboru (w przypadku taboru autobusów elektrycznych również opz na stacje ładowania),

1 pkt – przygotowano dokumentację przetargową dla zakupionego taboru (pełną dokumentację niezbędną do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W przypadku taboru autobusów elektrycznych również na stacje ładowania),

2 pkt – wszczęto postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na zakup taboru (w przypadku taboru autobusów elektrycznych również na stacje ładowania),

2 pkt – podpisano umowę z wybranym wykonawcą na zakup taboru (w przypadku taboru autobusów elektrycznych również na stacje ładowania),

1 pkt – przedstawiono dokument potwierdzający zabezpieczenie dostaw energii w ilości niezbędnej do zapewnienia funkcjonowania przedsięwzięcia, np. warunki przyłączenia lub inny dokument wystawiony przez operatora sieci przesyłowej, potwierdzający techniczną możliwość zamówienia wymaganej mocy do obsługi stacji ładowania (o ile dotyczy).

[2] Przez linie zagrożone likwidacją należy rozumieć linie, które w ciągu 3 lat (nie licząc okresu pandemii) wykazywały się stałym spadkiem pasażerów lub liczby realizowanych połączeń.

[3] Nową linią komunikacyjną jest również wydłużenie istniejącej linii o co najmniej 30% jej obecnej długości na dzień złożenia wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem.

DO 95% DOFINANSOWANIA

Maksymalny poziom wsparcia wynosi 95% wydatków kwalifikowalnych.

W ramach konkursu wsparcie mogą uzyskać przedsięwzięcia dotyczące zakupu zeroemisyjnego taboru autobusowego (elektrycznego, wodorowego, hybryda plug-in) lub niskoemisyjnego taboru autobusowego (zasilanego paliwami alternatywnymi – CNG, LPG/LNG), wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania/tankowania – jeśli dotyczy lub taboru zasilanego olejem napędowym (diesel, norma nie niższa niż EURO VI), w tym hybrydy HEV/MHEV, dla: obsługi nowoutworzonych pozamiejskich linii autobusowych; wymiany taboru autobusowego na dotychczas funkcjonujących pozamiejskich liniach autobusowych zagrożonych likwidacją (ze względu na przestarzały tabor i/lub deficytowość linii),

Z zastrzeżeniem, że w ramach wszystkich przedsięwzięć wybranych do objęcia wsparciem maksymalna liczba niskoemisyjnego taboru autobusowego, w tym taboru zasilanego olejem napędowym, nie może przekroczyć 364 sztuk, tj. progu 21% spośród 1738 sztuk ogólnej liczby taboru przewidzianego do objęcia wsparciem w ramach całej inwestycji.

Wskazany próg procentowy taboru (21%) liczony jest z uwzględnieniem przedsięwzięć wybieranych także przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach inwestycji E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy). Wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem może obejmować tabor zasilany napędem z jednej grupy rodzaju napędów, tj. zero- lub niskoemisyjnym.

Nie dopuszcza się określania w jednym wniosku zakresu rzeczowego obejmującego zakup taboru z różnych grup rodzaju napędów, przy czym w ramach konkursu preferowanym rodzajem napędu jest napęd zeroemisyjny. Istnieje możliwość złożenia kilku wniosków o objęcie przedsięwzięcia wsparciem przez tego samego Wnioskodawcę, odrębnie dla każdej grupy rodzaju napędów.

Tabor powinien być przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej zdolności ruchowej.

Więcej o konkursie na stronie CUPT.

Komentarze