Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mosina wybiera cztery autobusy od Mercedesa. W wersji hybrid

infobus
21.06.2023 19:07
0 Komentarzy

12 czerwca Gmina Mosina wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę czterech autobusów niskoemisyjnych dla komunikacji lokalnej.

Przypomnijmy, że wielkopolska gmina otrzymała na ten cel z II edycji programu Polski Ład blisko 5 mln zł dofinansowania przy całkowitym koszcie projektu oszacowanym na 5.850.000 zł brutto. To daje sumę 1.462.250 PLN brutto na jeden pojazd – z silnikiem diesla klasy MAXI i z układem mild hybrid. Złożona 12 maja jedyna oferta – od EvoBus Polska – znacznie przekroczyła te szacunki, ale ostatecznie wybrana została jako najkorzystniejsza.

PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia była dostawa czterech  autobusów niskoemisyjnych dla komunikacji gminnej Gminy Mosina. W ramach zamówienia, wykonawca zobowiązany będzie do przeprowadzenia szkolenia dwóch pracowników. Pojazdy mają pojawić się w siedziby zamawiającego w ciągu 12 m-cy od podpisania umowy. Najnowszy zakup pojazdów jest uzupełnieniem szerszego projektu transportowego Mosiny. To poszerzenie funkcjonowania linii autobusowych poprzez sieciowe połączenie miejscowości z trzema węzłami przesiadkowymi (Mosina, Drużyna/Nowinki, Pecna/Iłówiec) na linii kolejowej Poznań-Leszno oraz włączenie komunikacji szkolnej do komunikacji gminnej. Wprowadzenie ekologicznych autobusów w połączeniu z siecią kolei zachęci mieszkańców do korzystania z tej formy komunikacji, ograniczy ilość samochodów poruszających się między Mosiną a Poznaniem (zmniejszy korki na trasie), ograniczy również emisję spalin. Taki jest cel.

Dodajmy też, że nie była to pierwsza inwestycja Mosiny w gminny transport.  21 kwietnia 2021 r. mosiński ZUK zakupił autobus marki Mercedes Sprinter 313, rocznik 2015. Następnie podpisano umowy na dostawę dwóch fabrycznie nowych, hybrydowych autobusów miejskich marki Solaris Urbino 10 mild hybrid oraz nowego mikrobusu Volkswagen Crafter, przystosowanego do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Potem przyszedł czas na zakup nowego miejskiego minibusa o pojemności 40 miejsc, przystosowanego do przewozu osób z niepełnosprawnościami na bazie modelu Mercedes-Benz Sprinter 519. Niedługo potem zakończono postępowanie na dostawę autobusu szkolno-wycieczkowego na 51 osób  z rocznik 2020. Dwa ostatnie kontrakty wygrała Małgorzata Okuń. Biorąc po uwagę te zakupy, naturalnym faworytem do wygrania przetargu na zakup nowych pojazdów z silnikami diesla Euro 6 i układem mild hybrid wydawał się być Solaris, tak się jednak nie stało.

JEDNA OFERTA

Tymczasem 12 maja swoją propozycję przedstawiła Mosinie tylko firma EvoBus Polska na kwotę 8.447.640,00 PLN brutto / 6.868.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt „miękkiej hybrydy” na poziomie 1.717.000 PLN netto.

Pytanie tylko o jaki model chodzi? Do wyboru mamy Citaro hybrid (choć może mieć za mało miejsc siedzących), Citaro LE hybrid (byłaby to wówczas jego polska premiera) czy Intouro hybrid? Stawiamy na ten trzeci model, który już zadebiutował w naszym kraju w Wijewie. Przeznaczona kwota na sfinansowanie zamówienia wyniosła 5.850.000,00 PLN brutto, czyli mieliśmy przekroczenie o ponad 2,5 mln zł. Mimo to wielkopolska gmina dołożyła do tego zamówienia i 12 czerwca ogłosiło zwycięstwo EvoBus Polska.

Komentarze