Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MKS Dębica na swoich pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0

infobus
16.09.2024 09:30
0 Komentarzy

16 września spółka Miejska Komunikacja Samochodowa w Dębicy ogłosiła przetarg na dostawę sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych.

Projekt ten stanowi część inicjatywy „Ograniczenie niskiej emisji w Dębicy poprzez zakup nowoczesnych, elektrycznych autobusów”, który został dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ramach programu Zielony Transport Publiczny. To nie koniec dobrych wiadomości – niebawem autobusy MKS powrócą na linie w Gminie Dębica.

Spis treści:

  1. Ile fabrycznie nowych autobusów elektrycznych planuje zakupić Miejska Komunikacja Samochodowa w Dębicy?
  2. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert przetargowych na autobusy elektryczne dla Dębicy?
  3. Jakie dodatkowe elementy infrastruktury zostaną zainstalowane w ramach projektu, oprócz samych autobusów elektrycznych?
MKS Dębica na swoich pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0
MKS Dębica na swoich pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0 / fot. MKS Dębica

Wymagania techniczne

Autobusy elektryczne, które mają zostać dostarczone, muszą spełniać szereg specyficznych wymogów technicznych:

  1. Długość autobusu: 8,00 m – 11,00 m.
  2. Wysokość autobusu: maksymalnie 3,4 m.
  3. Szerokość autobusu: 2,4 – 2,55 m.
  4. Łączna liczba miejsc pasażerskich (bez kierowcy): min. 50, w tym liczba miejsc siedzących min. 20, w tym minimum 10 miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi oraz miejsce na wózek inwalidzki w liczbie:
  5. Układ drzwi wejściowych: 2-2-2 (rozmieszczone z prawej strony nadwozia), otwierane do wnętrza autobusu.
  6. Efektywna szerokość drzwi (szerokość otworu drzwiowego dostępna dla pasażerów): min. 1200 mm. Szerokość otworu drzwiowego większa niż wymagana będzie uwzględniona w punktacji oferty.
  7. Dopuszczalna masa całkowita: 19,5 tony.
  8. Silnik centralny o parametrach zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o minimalnej mocy netto 160 kW zmierzonej podczas badań wg Regulaminu 85 EKG. Z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii.
  9. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 240 kWh, .Zamawiający preferuje zastosowanie magazynu energii o pojemności energetycznej większej niż wymagana. Energia akumulatorów pozwalająca na wykonanie trasy o długości minimum 240 km na pojedynczym ładowaniu przez 8 lat eksploatacji (Wykonawca udziela gwarancji minimalnego przebiegu) zarówno w warunkach:

    Do tego wykonawcy muszą wykazać się odpowiednim doświadczeniem, w tym udokumentować realizację przynajmniej jednej dostawy co najmniej trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o wartości minimum 8 milionów złotych brutto w ciągu ostatnich trzech lat.

    MKS Dębica na swoich pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0
    MKS Dębica na swoich pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0 / fot. MKS Dębica

    Przetargowe zapisy

    Przetarg będzie oceniany na podstawie kilku kryteriów:

    • Cena: 60% oceny.
    • Ocena techniczno-eksploatacyjna: 35%.
    • Gwarancja: 5% (3% dla gwarancji całopojazdowej i 2% dla gwarancji na elementy elektryczne).

    Z kolei terminy są następujące:

    • Termin składania ofert: 22 października 2024 r., do godziny 9:00.
    • Okres obowiązywania umowy: 14 miesięcy od daty podpisania kontraktu.

    Cała procedura przetargowa odbywa się w ramach platformy https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-73407a47-1937-4f7a-8425-bc0188f4f3cc

    Dębicka spółka po przeprowadzonych testach – m.in. autobusów Automet MiniCity Electric, K-Bus Solar, czy King Long PEV9 – zdecydowała się w kwietniu 2023 r. złożyć wniosek o dofinansowanie z III edycji programu Zielony Transport Publiczny na zakup sześciu elektrobusów. Zapisana we wniosku wartość dofinansowania to ok. 20 mln zł + 2 mln zł kredytu na wkład własny.

    Cała kwota przeznaczona zostanie nie tylko na zakup autobusów elektrycznych, ale też montaż trzech dwustanowiskowych ładowarek, dostosowanie przyłącza elektrycznego i instalację paneli fotowoltaicznych.

    MKS Dębica na swoich pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0
    MKS Dębica na swoich pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 3.0 / fot. MKS Dębica

    Powrót do gminy Dębica

    Na taką informację czekali niemal wszyscy mieszkańcy gminy Dębica, którzy przez ostatnie pięć lat domagali się powrotu miejskich autobusów MKS. Po długiej przerwie, spowodowanej zarówno zmianą operatora, jak i pandemią, od 1 stycznia 2025 roku na drogi powrócą autobusy Miejskiej Komunikacji Samochodowej.

    Mieszkańcy gminy mogli korzystać z usług MKS do 29 lutego 2020 roku, po czym transport publiczny przejęła firma Ogro-Trans. Niestety, zmiana przewoźnika nie spełniła oczekiwań pasażerów. Sytuację dodatkowo pogorszyła pandemia, która doprowadziła do redukcji kursów. W efekcie mieszkańcy, zwłaszcza z północnej części gminy, zaczęli korzystać z pociągów, które dzięki decyzjom Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie oferowały coraz więcej połączeń.

    Podczas kampanii wyborczej Mateusz Kutrzeba, kandydat na burmistrza miasta, oraz Adam Pieniążek, kandydat na wójta gminy, obiecali, że jednym z priorytetów będzie przywrócenie kursów MKS na terenie gminy. 6 sierpnia odbyło się spotkanie z prezes MKS, Agnieszką Zając, podczas którego ustalono szczegóły nowej siatki połączeń oraz zaplanowano konsultacje społeczne.

    „Opracowujemy nową siatkę połączeń i przeprowadzamy konsultacje społeczne. Jestem przekonany, że to działanie wpłynie pozytywnie na rozwój spółki oraz poprawi komunikację w naszym regionie” – poinformował burmistrz Kutrzeba.

    Wójt Pieniążek zaznaczył, że proces wdrażania nowych rozwiązań potrwa kilka miesięcy, z powodu obowiązujących jeszcze umów z obecnymi przewoźnikami. Jednak wszyscy mieszkańcy mogą być pewni, że regularne i stabilne kursy powrócą z początkiem 2025 roku.

    Komentarze