Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mińsk Mazowiecki z umową na pierwsze autobusy elektryczne. Od MAN

infobus
06.09.2022 13:00
0 Komentarzy

6 września Gmina Mińsk Mazowiecki podpisała z firmą MAN Truck & Bus umowę na dostawę łącznie 6 autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E o długości 12 metrów.

Pojazdy wyjadą na mińskie ulice za 12 miesięcy i będą to pierwsze autobusy z napędem elektrycznym w tym mieście. Podczas podpisywania umowy jako tło robił przegubowy elektryk MAN Lion`s City 18 E, który właśnie odbywa swoje tournée po Polsce. Jego oficjalna premiera zaplanowana jest na przyszły poniedziałek, w Łodzi, podczas Kongresu Nowej Mobilności.

Miński debiut

Najnowszy kontrakt to premierowe wejście do mińskiej floty autobusów z logo MAN.  O przetargu na zakup tych pojazdów pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

-„Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w polskim zakładzie MAN w Starachowicach. Kontrakt dla Mińska Mazowieckiego potwierdza, że te pojazdy sprawdzają się zarówno w dużych aglomeracjach, jak i mniejszych miastach. Dlatego bardzo się cieszą, że po Kędzierzynie-Koźlu, Gdańsku, Włocławku, Stalowej Woli i Ostrowcu Świętokrzyskim teraz nasze pierwsze elektrobusy trafią na Mazowsze” – powiedziała podczas uroczystości Olga Żarkowska, Dyrektor Sprzedaży Autobusów w MAN Truck & Bus Polska.

Do tego zamówione przez Mińsk Mazowiecki pojazdy będą bezpieczne i komfortowe. O ten pierwszy aspekt zadba cała seria systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR, monitoring wnętrza pojazd oraz automatyczna detekcja i gaszenia pożaru. W kompletacji autobusów znalazły się też dwa wyjątkowe układy: ESP oraz czujniki monitorujące ciśnienie w kołach, które cały czas są rzadko spotykane w komunikacji miejskiej. Do tego MAN zaproponował zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie w całości wykonane w technologii LED, a przednie reflektory przeciwmgielne wyposażone będą dodatkowo w funkcję doświetlania zakrętów. To przede wszystkim przyda się podczas jesiennych i zimowych dni.

Z kolei pasażerów docenią jazdę elektrycznymi „lwami” nie tylko z uwagi na ich bardzo cichą i bezemisyjną jazdę, ale także z uwagi na wygodne, tapicerowane fotele, ładowarki USB pod każdym siedzeniem oraz automatyczny system klimatyzacji i ogrzewania z dodatkowymi nagrzewnicami w przestrzeni pasażerskiej. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością pojazdy zaoferują rozkładaną rampę ułatwiającą wjazd dla wózków inwalidzkich, przyciski STOP czy funkcję przyklęku, czyli obniżenia wysokości podłogi pojazdu podczas postoju na przystanku.

fot. UG Mińsk Maz. / FB

Innowacyjne rozwiązania

Mińskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek zlokalizowanych „na mieście”. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii.

-„To efekt zastosowania baterii w technologii i NMC o dużej pojemności, wynoszących w MAN Lion`s City 12 E aż 480 kWh. To gwarantuje przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji. Do tego wszystkie akumulatory znajdują się na dachu pojazdu, co przekłada się na lepsze rozplanowanie wnętrza pojazdu” – podkreślił Waldemar Sęk, Regionalny Kierownik Sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska.

Napęd elektrycznych autobusów MAN bazuje na centralnym silniku o mocy 160 kW, który skonfigurowany został pod kątem maksymalnie płynnego ruszania. Zapewnia on cichszą jazdę i lepszą dostępność serwisową.

Autobusy dla Mińska Mazowieckiego będą posiadać drzwi w układzie 2-2-0, z czego drzwi drugie wykonane zostaną w bardzo komfortowej wersji odskokowo-przesuwnej, czyli będą otwierać się na zewnątrz pojazdu, co ułatwi wchodzenie i wychodzenie pasażerów. Łączna pojemność e-busów wyniesie 78 osób, w tym 29 miejsc siedzących, zlokalizowanych głównie w tylnej części pojazdu. Z kolei przód autobusu będzie dzięki temu przestrzenny, dopasowany do szybkiej wymiany pasażerów. Tutaj też nie zabraknie czterech miejsc dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Zobaczcie transmisje online z dzisiejszej uroczystości:

Z myślą o kierowcach

Oprócz wspomnianych układów bezpieczeństwa, MAN pomyślał także o kierowcach i ich komforcie pracy. Dlatego wszystkie autobusy dla Mińska Mazowieckiego wyposażone zostaną m.in. w ogrzewane i wentylowane fotele z funkcją obrotu, podłokietnikami, niezależny system klimatyzacji i ogrzewania oraz przednią panoramiczna szybę z elektrycznie ogrzewaną powłoką, czyli tzw. „antysolar”. Do tego pracę kierowcy ułatwi elektryczne wspomaganie kierownicy oraz uruchamiane automatycznie światła i wycieraczki plus kamera cofania. Do tego pojazdy będą posiadały pełne kabiny w całości odgradzające kierowcę od przestrzeni pasażerskiej. Tak wyposażone autobusy powstaną w Polsce – w zakładzie w Starachowicach.

-„Miński kontrakt to kolejne zamówienie na e-busy z polskiego rynku – po zamówieniach z Kędzierzyna-Koźla i Gdańska, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej. Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycznych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski (dla Kędzierzyna-Koźla). Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych (MAN eTGE), budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym z filarów zielonej przyszłości naszych miast” – podkreślił Waldemar Sęk.

W tej ważnej dla obu stron uroczystości udział wziął m.in. Burmistrz Miasta – Marcin Tomasz Jakubowski przy kontrasygnacie Skarbnik Miasta – Gryżyny Stachowicz. Z kolei spółkę MAN Truck & Bus reprezentowali Olga Żarkowska – Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów oraz Waldemar Sęk – Regionalny Kierownik Sprzedaży Autobusów Miejskich.

Komentarze