Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo Infrastruktury przeciwne obniżeniu wieku kierowców autobusów

infobus
04.10.2024 14:08
0 Komentarzy

Znamy odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na interpelację Pauliny Matysiak w zakresie obniżenia wieku zawodowych kierowców autobusów.

Resort, w odpowiedzi podpisanej przez sekretarza stanu Stanisława Bukowca, odrzuciło ten pomysł, podkreślając, że nie planuje zmian w obowiązujących przepisach.

Spis treści:

  1. Jakie były główne powody odrzucenia pomysłu obniżenia minimalnego wieku kierowców autobusów przez Ministerstwo Infrastruktury?
  2. Jakie wymogi muszą spełniać przyszli kierowcy autobusów, aby rozpocząć pracę w tym zawodzie?
  3. Czy posłanka Paulina Matysiak planuje kontynuować działania w sprawie rozwiązania problemu niedoboru kierowców, mimo odpowiedzi Ministerstwa?
Ministerstwo Infrastruktury przeciwne obniżeniu wieku kierowców autobusów
Ministerstwo Infrastruktury przeciwne obniżeniu wieku kierowców autobusów / fot. https://paulinamatysiak.pl/

Balans między bezpieczeństwem a rynkiem pracy

Posłanka Paulina Matysiak w swojej interpelacji z 18 lipca 2024 roku zwróciła uwagę na rosnący problem niedoboru zawodowych kierowców autobusów, proponując obniżenie minimalnego wieku uprawniającego do kierowania autobusami.

Ministerstwo Infrastruktury, w odpowiedzi podpisanej przez Sekretarza Stanu Stanisława Bukowca, odrzuciło jednak ten pomysł, podkreślając, że nie planuje zmian w obowiązujących przepisach.

„Brakuje nam kierowców, co bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie komunikacji publicznej. Obniżenie minimalnego wieku kierowców mogłoby pomóc rozwiązać ten problem, dlatego interweniowałam w tej sprawie. Ministerstwo postanowiło jednak utrzymać status quo, co budzi wątpliwości w kontekście potrzeb rynku pracy” – komentuje posłanka Paulina Matysiak.

Obecnie minimalny wiek uprawniający do kierowania autobusami w Polsce wynosi 21 lat, co już stanowi obniżenie w stosunku do unijnych regulacji, które przewidują wiek 24 lat.

-„Polska skorzystała z możliwości obniżenia wieku już wcześniej, jednak dalsze zmiany mogłyby stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach, szczególnie w przypadku przewozu osób” – wskazuje Ministerstwo Infrastruktury.

Ministerstwo Infrastruktury przeciwne obniżeniu wieku kierowców autobusów
Paulina Matysiak

nie tylko wiek

Minimalny wiek to tylko jeden z wielu wymogów stawianych kierowcom autobusów.

-„Ważne jest, aby przyszli kierowcy nie tylko posiadali odpowiednie uprawnienia, ale także przechodzili kompleksowe szkolenia i zdobywali doświadczenie. Zależy mi na tym, aby młodsze osoby miały możliwość szybszego wejścia na rynek pracy, ale z pełnym przygotowaniem do tej odpowiedzialnej roli” – dodaje Matysiak.

W odpowiedzi Ministerstwo przypomina, że kierowcy muszą spełnić szereg wymagań, takich jak posiadanie uprawnień, odbycie kwalifikacji wstępnej, szkolenia okresowego oraz uzyskanie świadectwa kwalifikacji zawodowej, co ma zapewnić odpowiednie przygotowanie do pracy.

Chociaż Ministerstwo Infrastruktury obecnie nie planuje dalszych zmian, posłanka Matysiak pozostaje otwarta na dalsze rozmowy.

-„Zdaję sobie sprawę, że problem niedoboru kierowców będzie się pogłębiał, co może zmusić decydentów do ponownego przemyślenia tej kwestii. Mam nadzieję, że w przyszłości uda się znaleźć kompromis, który zaspokoi potrzeby rynku pracy, nie narażając przy tym bezpieczeństwa pasażerów” – podsumowuje Matysiak.

Komentarze