Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Międzymiastowy Bus Roku 2023: Kolejarski Solaris Urbino 10,5 mild hybrid

infobus
08.04.2024 15:00
0 Komentarzy

Podsumowujemy nasz konkurs „Polski Bus Roku 2023” w segmencie międzymiastowym, gdzie po raz drugi (po kategorii miejskiej) triumfowała marka Solaris.

Poznajcie lepiej Solaris Urbino 10,5 mild hybrid jako „Międzymiastowy Bus Roku 2023”, który wyróżnia sie kompaktowymi rozmiarami, hybrydowym układem napędowym, komfortowym wnętrzem i … oryginalną zabudową koła zapasowego. Jeszcze raz dziękujemy wszystkimi za udział w I edycji naszego autobusowego konkursu!

Polski Bus Roku 2023

Do 4 kwietna czytelnicy TransInfo.pl głosowali na najciekawsze i wyjątkowe autobusy na polskim rynku w 2023 roku.  Pod głosowanie poddaliśmy bestsellery rynkowe oraz takie konstrukcje, które zadebiutowały na rynku w 2023 roku. Idea jest taka, aby zarówno doceniać konstrukcje, które mają realny wpływ na sprzedaż w Polce, a jednocześnie wspierać starania działów handlowych i marketingu na rzec szerszej oferty dla klientów.  Po podliczeniu wszystkich głosów zwycięzcami w poszczególnych segmentach zostali:

  • Miejski Bus Roku 2023 – Solaris Urbino 12 hydrogen w barwach MPK Poznań;
  • Międzymiastowy Bus Roku 2023 – Solaris Urbino 10,5 mild hybrid w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej;
  • Turystyczny Bus Roku 2023 – Neoplan Skyliner w barwach Bomatur;
  • MINI Bus Roku 2023 – Yutong E7 w barwach Miasta Pułtusk.

Gratulujemy wszystkim zwycięzcom i jeszcze raz dziękujemy wszystkim głosującym. Pamiątkowe statuetki wręczymy przedstawicielom handlowym danych modeli podczas targów Transexpo 2024. Wówczas dodatkowo wręczymy także nagrody (wyjątkowo przyznane samodzielną decyzją redakcji) dla:

  • „Ambasadora Polskiego Busa”, czyli osoby / firmy, która wspiera polskie autobusy poza naszym granicami;
  • „Bus Lidera wśród przewoźników i organizatorów” czyli osoby firmy, od której krótko mówiąc inni mogą uczyć się komunikacyjnego rzemiosła;
  • „Bus Guru” – dla osób najbardziej zasłużonych dla branży i tutaj w zasadzie lista się nie kończy. Docelowo to właśnie gremium będzie w kolejnych latach nominować osoby do tego wyróżnienia.
Polski Bus Roku 2023

Międzymiastowy Bus Roku 2023

W drodze do zwycięstwa w konkursie, Solaris Urbino 10,5 mild hybrid zdobył 109 głosów (42.08%) ui wyprzedził takich rywali jak:

  • Isuzu Kendo CNG – liczba głosów: 27 (10.42%)
  • Iveco Crossway 12 LE Hybrid – liczba głosów: 14 (5.41%)
  • Mercedes-Benz Intouro K Hybrid – liczba głosów: 60 (23.17%)
  • MAN Lion`s Intercity LE – liczba głosów: 46 (17.76%)
  • Otokar Navigo T – liczba głosów: 3 (1.16%)
Solaris Urbino 10,5 mild hybriod jako Międzymiastowy Bus Roku 2023

Mild hybrid

Kontrakt ŁKA oznacza szerokie wejście na rynek modelu Solaris Urbino 10,5 mild hybrid na polski rynek, który wcześniej zadebiutował w Mosinie.

To stosunkowe nowe rozwiązanie na polskim rynku i jednocześnie odpowiedź na zapotrzebowanie operatorów w zakresie niższej emisji. Stanowi ono naturalne rozwinięcie technologii rekuperacyjnej w autobusach, wykorzystującej energię wytwarzaną w procesie hamowania. Dzięki temu pojazdy emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska niż wymagają tego restrykcyjne normy Euro 6 dla silników spalinowych.

System bazuje na trzech kluczowych elementach: maszynie elektrycznej, systemie magazynowania energii oraz sterowniku układu nadzorującego pracę systemu. W trakcie hamowania autobusu maszyna elektryczna pracuje jak generator i maksymalną możliwą mocą ładuje magazyn energii. Pojemność magazynu energii jest dobrana w taki sposób, aby rekuperować energię podczas hamowania z prędkości około 60 km/h. Gdy w magazynie jest dostępna energia, w trakcie przyspieszania maszyna elektryczna pracuje jako silnik elektryczny i wspomaga pracę silnika spalinowego.

Innymi słowy podczas hamowania system mild hybrid generuje i magazynuje energię, a podczas przyspieszania autobusu wspomaga pracę silnika spalinowego. Dzięki temu uzyskiwane są oszczędności w zużyciu paliwa. Mild hybrid w odróżnieniu od autobusów hybrid, charakteryzuje się mniejszą mocą jednostki elektrycznej, której głównym zadaniem jest odciążenie silnika spalinowego.

Na koniec dodajmy, że Solaris Urbino 10,5 mild hybrid wyróżnia się kabinę zabudowaną  oraz wysokimi, komfortowymi fotelami – jak przystało na klasę II.

Uwaga zwraca też sprytna zabudowa koła zapasowego (cały czas wymagane w autobusach międzymiastowych), które zostało zabudowane we wnętrzu pojazdu.

Komentarze