Mercus z nagrodą „Polski Bus Roku”. Za MINI autobus elektryczny dla TPN
Pod koniec listopada firma Mercus otrzymała nagrodę Polski Bus Roku 2024 w kategorii MINI Bus Roku za autobus Mercedes-Mercus eSprinter w barwach Tatrzańskiego Parku Narodowego,.
Podczas spotkania branżowego pamiątkową statuetkę wręczył redaktor naczelny TransInfo, Aleksander Kierecki, a odebrał ją Paweł Staszewski, właściciel firmy Mercus. Dodajmy, że Mercedes-Mercus eSprinter zebrał najwięcej głosów czytelników TransIndo.pl. Druga statuetka – przeznaczona dla Tatrzańskiego Parku Narodowego – zostanie przekazana w nadchodzących tygodniach. O tym plebiscycie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Jaki minibus zdobył tytuł MINI Bus Roku 2024?
- Do jakiego przewoźnika trafiły nagrodzone pojazdy?
- Ilu pasażerów przewiozły „elektryki” TPN podczas pierwszego sezonu?
Polski MINI Bus Roku
Kategoria MINI Bus Roku 2024 była jedną z najbardziej obserwowanych w ubiegłorocznej edycji plebiscytu. Zwycięski Mercedes-Mercus eSprinter zdobył 32,63% głosów i pokonał czterech konkurentów – w tym King Long PEV6, Iveco-MMI Urby New Design, Automet MiniCity Electric oraz Ford Transit. Głosujący docenili zarówno parametry pojazdu, jak i jego realne funkcjonowanie w komunikacji publicznej.
Nagrodzone egzemplarze minibusa trafiły premierowo do Tatrzańskiego Parku Narodowego, który wykorzystuje je jako ekologiczny środek transportu na jednej z najpopularniejszych tras turystycznych w kraju – z Zakopanego do Włosienicy, w rejonie drogi do Morskiego Oka. To kluczowy element reorganizacji ruchu w Tatrach, mający ograniczyć ruch samochodowy i stopniowo zmieniać strukturę obsługi pasażerów.
Minibusy Mercedes-Mercus eSprinter przewożą maksymalnie 19 pasażerów, a ich napęd elektryczny umożliwia ciche, bezemisyjne kursowanie w trudniejszym, górskim terenie. Pojazdy wprowadzono do obsługi w maju 2024 roku, a już w pierwszym sezonie – do połowy listopada – skorzystało z nich niemal 12 tys. pasażerów. Średnia frekwencja wyniosła 75–80%, szczególnie wysoką na kursach Zakopane–Włosienica. Dodatkowo pojazdy realizowały bezpłatne przejazdy dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów, co było ważnym elementem poprawy dostępności komunikacyjnej na tej trasie.
Zgodnie z informacjami TPN, „elektryki” pracują sezonowo – od późnej wiosny do listopada. Po 16 listopada rozpoczęła się przerwa techniczna związana z przeglądami gwarancyjnymi czterech pojazdów. Powrót na trasę planowany jest na początek maja 2026 roku, a dalsze zwiększenie elektryfikacji przewozów będzie możliwe po pozyskaniu finansowania na kolejne minibusy zeroemisyjne. Najważniejsze liczby TPN dotyczące sezonu 2025:
- 12 tys. pasażerów przewiezionych od maja do listopada,
- 75–80% średniej frekwencji,
- cztery pojazdy Mercedes-Mercus eSprinter zakupione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska za 3.198.000 PLN,
- stałe ograniczenia kursów wynikające z warunków pogodowych i bezpieczeństwa na drodze,
- zapowiedź zwiększenia liczby kursów w przyszłych sezonach po pozyskaniu nowych pojazdów.
Podsumowując:
W sezonie 2025 „elektryki” po raz pierwszy odciążyły ruch konny w obszarze parku TPN, dając pasażerom alternatywę o wysokiej przepustowości i zdecydowanie mniejszym wpływie na środowisko. Model Mercedes-Mercus eSprinter, wyróżniony w plebiscycie, wpisał się doskonale w realne potrzeby TPN: niewielkie gabaryty, duża zwrotność, wysoka jakość wykonania i całkowicie zeroemisyjny napęd, co jest szczególnie ważne na terenach chronionych. Co ważna - park chce kupić kolejne takie pojazdy o to już w zdecydowanie większej liczbie. Czekamy tutaj na decyzję.
Mercus doceniany
Warto zauważyć, że wyróżnienie „Polski Bus Roku 2024” nie jest jedyną nagrodą, jaka w ostatnich miesiącach trafiła do Mercus. Firma została uhonorowana również przez Mercedes-Benz Polska, który podziękował producentowi za 20 lat współpracy, podczas których na drogi wyjechało ponad 3000 pojazdów dostawczych Mercedes-Benz zabudowanych przez Mercusa. To pokazuje, że przedsiębiorstwo z powodzeniem łączy działalność w segmencie pojazdów specjalnych, komunikacji publicznej i rozwiązań dla turystyki.
Mercus od kilku lat umacnia swoją pozycję w polskim segmencie minibusów, szczególnie elektrycznych. Branża transportu publicznego obserwuje rosnące zainteresowanie mniejszymi pojazdami zeroemisyjnymi – idealnymi dla parków narodowych, centrów miast, stref ograniczonej emisji czy obsługi przewozów na liniach o umiarkowanym potoku pasażerskim. W tym kontekście nagroda dla Mercedes-Mercus eSprinter wydaje się w pełni zasłużona. Warto też podkreślić, że TPN należy do instytucji, które realnie wdrażają ekologiczne napędy w praktycznej, całorocznej obsłudze pasażerów..




Komentarze