Mercus rozbija MINI bank. Autobus z niskim wejściem po środku w dobrej cenie. Na MAN TGE
W marcu br. PKS Tarnobrzeg – operator w sieci Grodziskich Przewozów Autobusowych – odebrał od firmy Mercus 10 sztuk bardzo ciekawych autobusów MAN-Mercus TGE LF City.
Mimo że kilku przewoźników w Polsce posiada już takie konstrukcje w swoich flotach [jak Turbo Trans (8 sztuk) czy PKS Grodzisk Mazowiecki (2 sztuki)], to dopiero teraz możemy mówić o prawdziwym, rynkowym debiucie tego pojazdu. Przewidujemy, że otworzy on nowy kierunek na rynku miejskich minibusów w Polsce i stanie się nowym MINI standardem.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne zalety nowych minibusów MAN-Mercus TGE LF City?
- Jakie warianty długości i układ miejsc oferują te pojazdy?
- Jakie nowoczesne technologie i systemy bezpieczeństwa zastosowano w tych minibusach?
Trzy główne zalety
Autobusy MAN-Mercus TGE LF City są w pełni dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i. Dzięki niskiej podłodze w środkowej części oraz rozkładanej rampie, pojazdy oferują łatwy dostęp dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Takie rozwiązanie w porównaniu do konstrukcji z obniżonym wejściem na tylnym zwisie, stanowi kolejny, a zarazem najbardziej pożądany etap rozwoju minibusowych konstrukcji.
Mercus jako pierwszy wprowadził to rozwiązanie na bazie MAN TGE i na ten moment, w tej klasie cenowej, nie ma konkurencji. Pojazdy w bogatej kompletacji dla PKS Tarnobrzeg kosztują w granicach 350-400 tys. PLN netto. Dla porównania – do tej pory konstrukcje z obniżonym wejściem z przodu kosztowały grubo ponad 500 tys. i dlatego nie było na nie chętnych. Mimo, że funkcjonalnie są one lepiej przygotowane do realizacji zadań na liniach miejskich i podmiejskich niż LE-R. Teraz ma szansę się to zmienić.
Nowe minibusy MAN-Mercus TGE LF City posiadają pojedyncze koła na tylnej osi oraz napęd na przednie koła, co przekłada się na lepszą manewrowość, a przede wszystkim niższe koszty eksploatacji w warunkach miejskich. Kolejny plus to brak skomplikowanego napędu Oberaignera.
-„Pojazd ten jest idealny do obsługi miejskich i podmiejskich linii, natomiast jego najważniejsza przewaga to cena, która jest o 100 tys. zł niższa w porównaniu do konstrukcji opartych na bliźniakach z napędem Oberaigner, umożliwiających obniżenie podłogi. Sam koszt tego rozwiązania to około 5 tys. euro, a dodatkowo wymaga on corocznego serwisowania. Dlatego nasze rozwiązanie – przednionapędowe – omija wszystkie te problemy serwisowe, jest prostsze, tańsze i po prostu lepsze” – przekonuje Paweł Staszewski, właściciel Mercusa.
I trzecie zaleta – niskie zużycie paliwa – na poziomie 8-10 litrów na 100 km, co czyni je ekonomiczną alternatywą dla większych pojazdów – przy pojemności 30 miejsc.
Trzy opcje
Minibusy MAN-Mercus TGE LF City są dostępne w dwóch długościach: L4 i L5, co wpływa na udział niskiej podłogi – od 40% do 50% przestrzeni pasażerskiej. Pojazdy spełniają normę emisji spalin EURO 6 i są wyposażone w silnik 2,0 l SCR o mocy 163 KM i momencie obrotowym 410 Nm, współpracujący z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.
- Wersja M2 (L4): 10 miejsc siedzących + 3 rozkładane fotele na poziomie niskiej podłogi, 10 miejsc stojących.
- Wersja M2 (L5): 13 miejsc siedzących + 3 rozkładane fotele na poziomie niskiej podłogi, 7 miejsc stojących.
- Wersja M1: 9 miejsc siedzących (do prowadzenia z prawem jazdy kat. B).
Pojazdy w wersji dla PKS Tarnobrzeg zostały również wyposażone w:
- Klimatyzację dachową dla pasażerów oraz klimatyzację fabryczną dla kierowcy.
- USB przy każdym fotelu pasażera, dodatkowe nagłośnienie oraz oświetlenie w trybie dzień/noc.
- Drzwi elektryczne, obniżoną środkową część podłogi z możliwością wjazdu wózkiem inwalidzkim.
- Ręcznie otwieraną rampę najazdową oraz barierki ułatwiające wsiadanie.
- System dynamicznej informacji pasażerskiej – tablice LED z możliwością montażu bocznej i tylnej tablicy.
Nowoczesne technologie
Bezpieczeństwo pojazdów wspiera elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESC, autonomiczny hamulec awaryjny oraz asystent bocznego wiatru. Dodatkowo minibusy wyposażono w aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, kamerę cofania oraz system rozpoznawania znaków drogowych. W ramach optymalizacji energetycznej zastosowano system Start-Stop odzyskujący energię z hamowania oraz inteligentny ogranicznik prędkości.
Podsumowując: Nowe minibusy MAN Mercus TGE City LF dla sieci GPA to nowoczesne, ekonomiczne i funkcjonalne pojazdy miejskie, oferujące wysoki komfort podróży i niskie zużycie paliwa. Dzięki przemyślanemu projektowi, ułatwiają podróżowanie osobom niepełnosprawnym, a zastosowane technologie sprawiają, że są konkurencyjną opcją dla przewoźników miejskich. To inwestycja, która wyznacza MINI kierunek dla nowoczesnego transportu publicznego.
Komentarze