Mercedes eCitaro Fuel Cell na testach w Gdańsku. Po pierwszym sukcesie w Rzeszowie
Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell to najnowszy model autobusu miejskiego od Daimler Buses, który teraz testują Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Pojazd został zaprojektowany z myślą o dużym zasięgu przy zachowaniu pełnej zeroemisyjności. Od końca 2023 roku pojazd jest intensywnie testowany przez polskich przewoźników — zarówno w warunkach miejskich, jak i regionalnych.
Rozkład jazdy:
- Jakie napędy łączy autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell?
- Które miasto jako pierwsze w Polsce przetestowało przegubową wersję eCitaro G Fuel Cell?
- Jakie były główne powody wyboru oferty Daimler Buses Polska przez PKS Rzeszów mimo wyższej ceny?
Testy w Gdańsku
Od początku czerwca 2025 roku Gdańsk testuje autobus eCitaro Fuel Cell na bezpłatnych liniach 911 i T8. W kolejnych tygodniach pojazd ma być kierowany na różne miejskie trasy. To część szerszej strategii miasta, które od lat kupuje wyłącznie autobusy ekologiczne – elektryczne i wodorowe.
-„Mercedes eCitaro Fuel Cell będzie testowany przez najbliższe tygodnie przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje. To wyjątkowy autobus łączący napęd elektryczny i wodorowy, wykorzystując jako główne źródło energii prąd z baterii, uzupełniany bardzo wydajnie energią z wodoru. Dzięki temu zasięg pojazdu na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii wynosi co najmniej 450 kilometrów. W sobotę i niedzielę będziecie mogli się nim przejechać na bezpłatnej linii 911, a w poniedziałek na T8. Zachęcamy do testowania! – powiedział Piotr Borawski, Zastępca Prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa
Autobus bazuje na technologii ogniw paliwowych zasilanych wodorem, które uzupełniają baterie NMC3. System inteligentnie zarządza źródłami energii – odzyskuje też ciepło do ogrzewania wnętrza. Zasięg realny autobusu to nawet 600 kilometrów bez ładowania, co czyni go jedną z najciekawszych opcji na rynku zeroemisyjnego transportu.
W pojeździe zastosowano m.in. systemy wspomagające kierowcę: Sideguard Assist 2, Frontguard Assist oraz Preventive Brake Assist, zwiększające bezpieczeństwo w ruchu miejskim.
Kraków i Poznań
Kraków testował 12-metrową wersję eCitaro Fuel Cell od grudnia 2024 roku. Pojazd obsługiwał popularne linie dzienne (m.in. 143, 128 i 300), umożliwiając ocenę zarówno przez kierowców, jak i pasażerów. Wyniki testów mają bezpośredni wpływ na przetarg MPK na 10 autobusów wodorowych.
Poznań jako pierwszy w Polsce sprawdził w praktyce przegubową wersję eCitaro G Fuel Cell. W 2024 roku testowano model 18-metrowy, a wiosną 2025 – 12-metrowy. Pojazdy kursowały na trasach 169, 178 i 190. Poznań analizuje obecnie, czy pojazdy wodorowe znajdą się w kolejnych zamówieniach MPK
Dane techniczne testowego modelu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell:
- Napęd: hybrydowy – baterie + ogniwo wodorowe
- Zasięg: do 600 km na jednym tankowaniu i ładowaniu
- Pojemność pasażerska: 68 osób (29 miejsc siedzących)
- Tryby jazdy: tylko wodorowy, mieszany, adaptacyjny
- Bezpieczeństwo: systemy wspomagające kierowcę, m.in. Sideguard Assist
- Czas tankowania wodoru: ok. 10 minut
- Czas ładowania baterii: ok. 3–4 godziny (zależnie od infrastruktury)
Pierwszy sukces
W 2025 roku PKS Rzeszów jako pierwszy operator spoza segmentu komunikacji miejskiej przetestował eCitaro Fuel Cell na wybranych trasach podmiejskich i aglomeracyjnych. Autobus kursował m.in. na trasach łączących Rzeszów z Boguchwałą, Trzebowniskiem i lotniskiem w Jasionce.
- Zasięg do 400 km dziennie — potwierdzony w realnym, zmiennym terenie
- Wysoka niezawodność pojazdu przy intensywnej eksploatacji
- Komfort termiczny i akustyczny oceniony jako bardzo wysoki przez pasażerów
- Pojazd bez problemów radził sobie z dynamicznymi zmianami tempa jazdy i przystankami na żądanie
Był to pierwszy przypadek w Polsce, gdy autobus wodorowy był testowany na trasach międzymiastowych i aglomeracyjnych. Następnie w ramach przeprowadzanego przetargu PKS Rzeszów jako pierwszy przewoźnik PKS w Polsce zamówił sześć autobusów wodorowo-elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell. Umowa z Daimler Buses Polska została podpisana pod koniec maja 2025 roku. Dostawa pojazdów planowana jest na maj 2026 roku, a ich zakup jest współfinansowany ze środków CUPT-KPO.
Przetarg na dostawę autobusów wodorowych ogłoszono w lutym 2025 roku. Wzięły w nim udział trzy firmy: Daimler Buses Polska, Solaris Bus & Coach oraz PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Oferta Daimler Buses Polska opiewała na kwotę 22 818 960 zł brutto (3,8 mln zł za jeden pojazd) i została uznana za najkorzystniejszą, mimo że nie była najtańsza. O wyborze zdecydowały lepsze parametry techniczne oraz wyższa ocena w kryteriach przetargowych.
PKS Rzeszów wybrało też ofertę na budowę własnej stacji tankowania wodorem na terenie zajezdni autobusowej. W najbliższych miesiącach ma zostać ogłoszony przetarg na dostawę wodoru.
Komentarze