Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell na testach w MZUK Wałbrzych
24 marca br. w Wałbrzychu rozpoczęto testy Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell, zeroemisyjnego autobusu zasilanego wodorem, który można spotkać na linii EX.
Mieszkańcy miasta mogą skorzystać z wodorowego pojazdu do 31 marca 2025 roku. Przypomnijmy, że dolnośląskie aktywnie inwestuje w ekologiczny transport publiczny, wprowadzając autobusy napędzane wodorem. Aktualnie to 20 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen, z opcją zakupu dodatkowych 25 pojazdów. Natomiast w marcu br. ruszył kolejny przetarg i stąd najnowszy test.
Rozkład jazdy:
- Do kiedy mieszkańcy Wałbrzycha mogą testować autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell?
- Jakie źródła zasilania wykorzystuje eCitaro Fuel Cell?
- Jakie tryby jazdy oferuje testowany autobus wodorowy?
Czas na gwiazdę
Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell łączy zaawansowaną technologię wodorowych ogniw paliwowych z elektrycznym napędem, co pozwala na osiągnięcie zasięgu do 600 km na jednym tankowaniu wodoru oraz ładowaniu baterii trakcyjnej. Dzięki temu pojazd jest w stanie obsługiwać regularne linie komunikacyjne przez cały dzień, bez konieczności częstego zjazdu do zajezdni na doładowanie.
Pojazd wyposażony jest w baterię trakcyjną o pojemności 300 kWh, a także zbiornik wodoru o pojemności 30 kg, co zapewnia długi zasięg i oszczędność energii. Dodatkowo, autobus ma możliwość pracy w trzech różnych trybach: tylko wodór, maksymalny zasięg oraz inteligentny tryb, który automatycznie dostosowuje źródło zasilania w zależności od warunków trasy.
W trakcie testów w Wałbrzychu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell oferuje pasażerom komfort podróży dzięki niskiej podłodze, platformie dla osób niepełnosprawnych, klimatyzacji oraz nowoczesnym systemom informacji pasażerskiej. Pojazd jest także wyposażony w radary i kamery, które wspierają kierowcę w unikaniu kolizji z pieszymi, rowerzystami i innymi pojazdami.
Autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell oferuje trzy tryby jazdy:
- Jazda z wykorzystaniem tylko wodoru – pojazd działa wyłącznie na paliwie wodorowym.
- Maksymalny zasięg – oba źródła energii (wodór i energia elektryczna) są wykorzystywane równocześnie.
- Tryb inteligentny – pojazd automatycznie dostosowuje źródło zasilania do warunków trasy, wykorzystując w pierwszej kolejności tańszą energię elektryczną.
Dzięki zastosowaniu retardera, pojazd nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także pozwala na oszczędność energii oraz zmniejszenie zużycia klocków hamulcowych, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacji.
Testy w polskich miastach
W grudniu 2024 roku, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpoczęło testy modelu eCitaro Fuel Cell, umożliwiając mieszkańcom podróżowanie nim na liniach nr 128, 143 i 148. Autobus, wyposażony w zasięg do 400 km na jednym tankowaniu i ładowaniu, jest w stanie obsługiwać regularne linie komunikacyjne przez cały dzień, bez konieczności zjazdu do zajezdni.
MPK Poznań także testowało przegubowy, 18-metrowy eCitaro G Fuel Cell w kwietniu 2024 roku, na liniach nr 169, 185 i 190,
W marcu 2025 roku rozpoczęły się testy w Szczecińskim Przedsiębiorstwie Autobusowym „Dąbie”, gdzie pojazd będzie kursował na liniach obsługujących Prawobrzeże. Teraz demonstracyjny pojazd zawitał w Wałbrzychu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze