MEGA dostawy taboru dla PKM Gliwice: hybrydy i elektryki wzmacniają flotę PKM
PKM Gliwice wkracza w nowy etap transformacji swojego taboru. Po dostawie najnowszego Solarisa Urbino 18 electric, spółka zaczęła odbiór kolejnych przegubowych hybryd.
To 15 nowoczesnych autobusów hybrydowych Solaris Urbino 18 hybrid, z których część już trafiła na plac postojowy. Gliwice stawiają na konsekwentną wymianę floty w kierunku zero- i niskoemisyjnym, a pojazdy trafiają na najbardziej obciążone linie obsługiwane przez PKM, m.in. 8, 58, 126 i 617. O przejeździe pierwszego elektryka pisaliśmy już wcześniej w TrasnInfo.pl
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów hybrydowych i elektrycznych zasili flotę PKM Gliwice w ramach modernizacji transportu publicznego?
- Jakie technologie zastosowano w nowych autobusach hybrydowych Solaris Urbino 18 hybrid?
- W jaki sposób PKM Gliwice rozwija infrastrukturę ładowania dla elektrobusów i gdzie powstają nowe stacje?
Gliwickie hybrydy
Nowe autobusy hybrydowe wyposażono w silniki elektryczno-spalinowe, systemy oszczędzania paliwa, odzyskiwania energii oraz cały pakiet udogodnień: klimatyzację, monitoring, kasowniki elektroniczne, system zliczania pasażerów i tablice LED. Dodatkowo wdrożono systemy poprawiające bezpieczeństwo pieszych (martwe pole, system kamer 360) oraz elementy wspierające osoby z niepełnosprawnościami, takie jak pętle indukcyjne i niskopodłogowa konstrukcja.
Wcześniej, 31 października 2025 r., PKM Gliwice odebrał pierwszy autobus elektryczny z zamówienia na 10 pojazdów marki Solaris. Nowy tabor zasila realizowany od 2023 roku projekt inwestycyjny, który zakłada zakup łącznie 25 nowoczesnych pojazdów:
- 15 hybrydowych Solaris Urbino 18 hybrid
- 10 elektrycznych autobusów Urbino 18 i 12 electric.
Wersje przegubowe (18 m) dysponują napędem o mocy 240 kW, a 12-metrowe odpowiednio 160 kW. Zainstalowane akumulatory mają pojemność przekraczającą 300 kWh (dla przegubowych) oraz 200 kWh (dla solowych), a pojazdy dostosowano do dwóch metod ładowania: plug-in (40–120 kW) i pantografowych (190–400 kW). Autobusy te spełniają najwyższe standardy ekologiczne i eksploatacyjne, oferując jednocześnie komfort pasażerom i niskie koszty operacyjne przewoźnikowi.
Inwestycja wspierana jest przez fundusze europejskie w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, priorytet FESL.3.1. Równolegle trwają prace nad rozwinięciem infrastruktury ładowania. Nowe ładowarki pantografowe już funkcjonują na terenie Centrum Przesiadkowego w Gliwicach oraz w Sośnicowicach, a niemal gotowe jest nowe zaplecze ładowania w zajezdni PKM.
Kolejna fala
To nie koniec inwestycji. Pod koniec października ogłoszono nowy przetarg na kolejne 8 elektrobusów: 6 przegubowych i 2 solowe, z terminem dostawy w 2027 roku. Specyfikacja przewiduje jednostki napędowe o minimalnej mocy 240 kW oraz akumulatory nie mniejsze niż 300 kWh (dla dłuższych autobusów). Oferty będą oceniane m.in. pod względem ceny, rozwiązań technicznych, ekologicznych i gwarancji.
PKM Gliwice zarządza flotą blisko 200 autobusów i jest jednym z kluczowych przewoźników metropolitalnych w ramach GZM. W ciągu ostatnich trzech lat przedsiębiorstwo dynamicznie przekształca swoją flotę, wprowadzając kolejne pojazdy nisko- i zeroemisyjne oraz rozwijając zaplecze techniczne w sposób kompleksowy i strategiczny.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok










Komentarze