Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN z największym kontraktem na autobusy elektryczne w Polsce. Od MPK Radom

infobus
15.07.2024 16:01
0 Komentarzy

15 lipca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 20 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI oraz 10 stacjonarnych ładowarek.

Zamówienie to ma dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny 3.0. Będzie to zakup rekordowy – zarówno jeżeli chodzi o całą elektryczną historię MAN Truck Bus Polska, jak i poziom radomskich inwestycji w zeroemisyjny tabor. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie pojazdy i urządzenia zamierza zakupić Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu w ogłoszonym przetargu?
  2. Jakie kryteria były brane pod uwagę przy wyborze najkorzystniejszej oferty na dostawę autobusów elektrycznych?
  3. Jaki jest orientacyjny koszt transakcji związanej z zakupem 20 autobusów elektrycznych oraz 10 ładowarek stacjonarnych?

RADOMSKI REKORD

MAN Polska wygrywa kontrakt MPK Radom na 20 elektrobusów.
MAN Polska wygrywa kontrakt MPK Radom na 20 elektrobusów.

20 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy maxi 12 m oraz 10 sztuk stacjonarnych ładowarek zajezdniowych o mocy 2 x 120 kW, zamierza kupić w ogłoszonym właśnie przetargu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu. Będzie to zakup rekordowy jeśli chodzi o zakres i orientacyjną kwotę transakcji, która może przekroczyć 90 mln zł brutto. Zamówienie jest związane z realizacją przez MPK projektu pn. „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup 20 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą”, zgłoszonego do programu priorytetowego „Zielony transport publiczny Faza III” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Radomski projekt przeszedł pozytywnie ocenę formalną oraz ocenę merytoryczną i czeka na przyznanie dofinansowania, we wnioskowanej wysokości ponad 73 mln zł (65,9 mln zł dotacja oraz 7,4 mln zł preferencyjna pożyczka).

-„To dalszy ciąg ogromnych zmian jakie zachodzą w komunikacji publicznej w Radomiu. Już kilka lat temu mocno postawiliśmy na poprawę komfortu podróżowania oraz na ekologię. Stąd systematyczne zakupy m.in. nowocześnie wyposażonych autobusów elektrycznych. Oczywiście wykorzystujemy tu wszelkie możliwości pozyskiwania funduszy zewnętrznych, w tym unijnych. Dziś mogę z dumą powiedzieć, że należymy do krajowej, a nawet europejskiej czołówki. Autobusy nisko- lub zeroemisyjne już teraz stanowią ponad połowę taboru MPK i na tym nie kończymy, co pokazuje kolejny przetarg ogłoszony przez miejską spółkę – powiedział prezydent Radosław Witkowski.  

Dostawy autobusów następować będą sukcesywnie, w ciągu kolejnych 12 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą zamówienia. W najbliższych planach MPK jest pozyskanie kolejnych 10 lub 12 autobusów elektrycznych 12 m, które zakupi i przekaże Spółce Gmina Miasta Radomia, korzystając ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Obecnie MPK posiada 25 autobusów elektrycznych, co oznacza, że co czwarty autobus miejskiego przewoźnika, wyjeżdżający codziennie na ulice miasta to bezemisyjny, nowoczesny „elektryk”. Łączna wartość pozyskanych dotychczas przez MPK oraz Gminę Miasta Radomia dotacji, na zakup 25 autobusów elektrycznych, wynosi 54 mln zł, przy wartości zamówień 69 mln zł netto. Obecnie MPK Radom posiada 25 autobusów elektrycznych – wszystkie marki Solaris.

DWIE OFERTY

MAN Polska wygrywa kontrakt MPK Radom na 20 elektrobusów.
MAN Polska wygrywa kontrakt MPK Radom na 20 elektrobusów.

3 czerwca MPK pozyskało dwie oferty od:

  • MAN Truck & Bus Polska na sumę  56.357.271,60 PLN brutto / 45 818 919 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Lion`s City 12 E (z ładowarkami) na poziomie 2.290.945 PLN netto;
  • Solaris Bus& Coach na sumę 62.238.000,00 PLN brutto / 50 600 000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric (z ładowarkami) na poziomie 2.530.000 netto.

Z kolei budżet MPK wynosi 71.226.268,86 PLN brutto, czyli obie oferty spokojnie się w nim zmieściły.

15 lipca zamawiający wybrał najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:

  • ceny (80%),
  • kryteriów technicznych (20%).

MPK w kryteriach technicznych przyznawało najwięcej punktów za:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia, kratownicy, ramy, podwozia – profile ze stali odpornej na korozje, profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katoforezy zanurzeniowej, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego  – 5 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego – blachy ze stali odpornej na korozję, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katoforezy zanurzeniowej lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym nie wymagającego dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 5 pkt,  
  • spełnienie wymogów homologacji pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt.
MAN Polska wygrywa kontrakt MPK Radom na 20 elektrobusów.
MAN Polska wygrywa kontrakt MPK Radom na 20 elektrobusów.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Autobusy solowe mają mieć długość 12 m (+/- 5%), a wysokość max. 3,45 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym. Autobusy mają być napędzane silnikiem trakcyjnym elektrycznym centralnym o mocy minimum 160 kW. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych lub NMC – pojemność minimum  480 kWh. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusów przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 300 km, bez doładowywania baterii. Urządzenia magazynujące energię elektryczną w autobusie mają być ładowane za pomocą złącza plug-in o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się siedzenia wyposażone we wkładki tapicerskie siedziska i oparcia wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Autobusy mają posiadać częściowo oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy. Oddzielenie od przedziału ma być  przeszklone z wysokimi szybami zabudowy kabiny kierowcy. W kabinie mają być zamykane drzwi do przedziału pasażerskiego, okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się 2 tablice  informacyjne w formie ekranu TFT LCD o przekątnej ekranu minimum 22 cale, umieszczone pod sufitem w przedniej i środkowej części pojazdu nad przejściem pasażerskim wraz z uchwytami. Elektryki będą również wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów.

Więcej informacji przetargowych znajduje się na stronie: https://mpk-radom.ezamawiajacy.pl/pn/mpk-radom/demand/notice/public/127926/details TAGI

Komentarze