MAN wygrywa „o włos” z Mercedesem i Solarisem w PKM Katowice. Na 10 autobusów
16 kwietnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 10 autobusów przegubowych z silnikami diesla.
O tym postpowaniu pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Generalnie o ten kontrakt ubiegały się trzy marki: MAN, Mercedes i Solaris. Wygrała pierwsza z nich – o niecały 3 pkt., a drugi wcale nie był Solaris. To pokazuje jak zacięty był to pojedynek, a zwycięzca – co bardzo rzadko się zdarza – zaczął ten kontrakt od … protestu.
CO CHCIAŁ PKM?
Przypomnijmy, że PKM Katowice zastosowało w tym zamówieniu następujące parametry techniczno-eksploatacyjnych:
- szyba przednia dzielona na cztery – 15 pkt,
- panele boczne montowane w sposób zapewniający szybką wymianę tzw. panele zdejmowalne – 10 pkt,
- silnik spalinowy i autobus tego samego producenta – 15 pkt,
- pojemność skokowa silnika – co najmniej 10000 cm3 – 15 pkt,
- wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-lin na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 5 pkt,
- dedykowana klapka rewizyjna do załączenia/wyłączenia głównego wyłącznika prądu – 5 pkt
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia – aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 15 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy – otwierane elektrycznie – 5 pkt,
- liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 15 i więcej – 10 pkt,
- zużycie paliwa zgodnie z SORT 2 na poziomie do 46l/100 km – 5 pkt.
TRZY OFERTY
14 marca swoje oferty złożyły doskonale znane na rynku firmy:
- Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 18 i ceną oferty: 23.579.100,00 PLN brutto, w tym podatek VAT 4 409 100,00 zł / termin wykonania zamówienia: do 350 dni od daty podpisania umowy / okres gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy
- MAN Truck & Bus Polska z autobusami Lion`s City 18 C z ceną oferty: 22.373.700,00 PLN brutto, w tym podatek VAT 4 183 700,00 zł / termin wykonania zamówienia: do 350 dni od daty podpisania umowy / okres gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy
- Daimler Buses Polska z autobusami Mercedes-Benz Citaro g (!) z ceną oferty: 26 .62.100,00 PLN brutto, w tym podatek VAT 4 892 100,00 zł / termin wykonania zamówienia: do 350 dni od daty podpisania umowy / okres gwarancji na cały autobus: 36 miesięcy
Z kolei katowickie przedsiębiorstwo zamierza na ten cel przeznaczyć 18,4 mln zł brutto. Oznacza to, że najtańsza oferta od MAN przekraczała budżet PKM-u o prawie 4 mln złotych. W tej sytuacji wszyscy czekali na decyzję skarbnika, który ostatecznie się zgodził, a komisja przetargowa wybrała najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:
- ceny (60%),
- właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).
Od razu było widać, że przy tej wadze ceny i identycznych terminach dostaw i długości gwarancji u wszystkich konkurentów, to oferta MAN była najlepsza, ale konkurenci byli blisko zobaczcie na przyznane punkty:
- Solaris Bus & Coach – 80,93
- MAN Truck & Bus Polska – 88,00
- Daimler Buses Polska – 85,31
Czyli od Mercedesa MAN-a dzieliła różnica 2,69 pkt. Ne tak dużo…
KATOWICKIE PRZEGUBOWCE
Nowe autobusy, zgodnie z wymogami PKM Katowice mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym zasilanym olejem napędowym umiejscowionym z tyłu pojazdu. Ma on spełniać normę czystości spalin EURO 6, zaś jego moc nie może być niższa niż 260 kW. Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację.
Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio bez zdejmowalnego panelu i gniazdo USB.
Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzeni pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim pięć diodowych tablic zewnętrznych (świecące w kolorze białym), a także tablice wewnętrzne. Wewnątrz zamontowane będą dwie tablice informacyjne, posiadające możliwość wyświetlania numeru linii, kierunku jazdy, aktualnej daty i godziny, nazwy gminy, w której znajduje się aktualnie pojazd wraz z prezentacją rozkładowego czasu, do następnych przystanków, a ponadto 5 następnych przystanków w formie ,,koralików” oraz informację o następnym przystanku, lub przystanku na którym znajduje się pojazd. Oprócz tego przestrzeń pasażerską uzupełnią dwie tablice elektroniczne reklamowe (dwustronne – w postaci dwóch przeciwstawnych ekranów) w obudowie typu „V”, umieszczona pod sufitem na wysokości drugich drzwi pojazdu w połowie jego szerokości. Autobusy standardowo będą wyposażone w system kontroli trzeźwości kierowcy oraz system zliczania pasażerów.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/882207
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze