Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN rozważa nowe, bateryjne inwestycje w Polsce. W grze są Niepołomice

infobus
21.08.2025 18:03
0 Komentarzy

19 sierpnia 2025 r. odbyło się strategiczne spotkanie przedstawicieli władz regionu i kierownictwa MAN Truck & Bus, poświęcone potencjalnym inwestycjom „lwa” w Małopolsce.

W grze jest pakiet projektów o wartości nawet 5 miliardów złotych, w tym budowa zakładu wyposażonego w najnowocześniejsze linie produkcyjne do wytwarzania pakietów bateryjnych i modułów do pojazdów elektrycznych. To efekt otworzenia nowej fabryki baterii w Norymberdze, o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. jaka inwestycja MAN Truck & Bus jest rozważana w Małopolsce?
  2. jakie lokalizacje są brane pod uwagę i kiedy zapadnie decyzja?
  3. jakie argumenty przemawiają za wyborem Niepołomic?
MAN Truck & Bus rozważa nowe inwestycje w Małopolsce / fot. UMWM
MAN Truck & Bus rozważa nowe inwestycje w Małopolsce / fot. UMWM

Krakowskie spotkanie

Pakiet inwestycyjny warty pięć miliardów złotych i związane z nim inwestycje w największej polskiej fabryce ciężarówek, były wiodącym tematem rozmów (18.08) w Krakowskim Parku Technologicznym (KPT). W spotkaniu uczestniczył marszałek Łukasz Smółka, a także Krystian Jarubas, wiceprezes KPT; Michał Hebda, burmistrz Niepołomic; a ze strony firmy Marc Langendorf, szef komunikacji w MAN Truck & Bus oraz Claus Wallenstein, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska. Decyzja o lokalizacji pierwszej takiej inwestycji ma zostać podjęta w III kwartale 2025 roku. Na liście potencjalnych lokalizacji są Kraków, Niepołomice, Słowacja i Niemcy.

Szanse naszego kraju w tym wyścigu są spore, gdyż fabryka MAN Truck & Bus w Niepołomicach to największy zakład produkcji ciężarówek firmy w Europie. Obiekt dysponuje zdolnością produkcyjną 44 100 pojazdów rocznie, a dziennie z taśm może zjeżdżać do 300 egzemplarzy. Produkuje pojazdy w konfiguracjach 2–5-osiowych, które trafiają na rynki Europy, Bliskiego Wschodu, Azji i Afryki. W 2023 r. zakończono rozbudowę hal o wartości 95 mln euro, zwiększając możliwości produkcyjne i zatrudniając dodatkowych pracowników. Dziś zakład daje pracę ponad 2500 osobom, będąc jednym z największych pracodawców w Małopolsce.

Dodatkowym atutem Niepołomic jest działające Truck Modification Center, które wykonało już ponad 10 000 indywidualnych modyfikacji pojazdów, co potwierdza elastyczność i zaawansowanie techniczne polskiego zakładu.

Niepołomicka fabryka MAN Trucks

Plus fabryka autobusów

Drugim filarem obecności koncernu w Polsce jest zakład autobusowy MAN w Starachowicach. To tutaj powstają m.in. autobusy miejskie, w tym elektrobusy, które odgrywają coraz większą rolę w strategii elektromobilności koncernu. Bliskość fabryki autobusów i komponentów w województwie świętokrzyskim jest istotnym argumentem w „logistycznej układance” i może wzmocnić polską kandydaturę w rywalizacji z Niemcami czy Słowacją o lokalizację nowych inwestycji. W połączeniu z produkcją ciężarówek w Niepołomicach oraz dostawczego modelu TGE we Wrześni, Polska tworzy dla MAN kompletny łańcuch wartości i zatrudniania. W fabrykach pracuje ponad 7 000 osób, a dodatkowo marka ściśle współpracuje z ponad 60 polskimi producentami zabudów w zakresie dostaw pojazdów wojskowych, pożarniczych i specjalistycznych. Plus dostawcy komponentów.

Podsumowując argumentami przemawiającymi za Niepołomicami są:

  • silne zaplecze przemysłowe i logistyczne wokół Niepołomic,
  • doświadczenie w masowej produkcji ciężarówek,
  • dostęp do wyspecjalizowanej kadry technicznej,
  • powiązania z fabryką autobusów w Starachowicach oraz z zakładem Volkswagena we Wrześni (produkcja TGE),
  • korzyści podatkowe wynikające z lokalizacji w Niepołomickiej Strefie Inwestycji.
W listopadzie 2024 niepołomicka fabryka MAN Trucks wypuściła na rynek swój 300 000 pojazd ciężarowy.

Elektromobilność priorytetem

MAN Truck & Bus przechodzi obecnie transformację w kierunku elektryfikacji, digitalizacji i automatyzacji. Do 2030 roku połowa sprzedawanych w UE pojazdów koncernu ma być bezemisyjna, a w swoich zakładach MAN chce ograniczyć emisję CO₂ o 95%. Polska – jako największy rynek transportowy w Unii Europejskiej, odpowiadający za ponad 20% przewozów drogowych – ma istotne znaczenie w realizacji tych planów.

Komentarze