MAN pozbawił Irizara wygranej w MPK Nowy Sącz. W przetargu na 5 autobusów elektrycznych
4 marca 2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu unieważniło wybór oferty PT Waniki (dilera hiszpańskiej marki Irizar) na dostawę pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Powodem decyzji było uznanie zarzutu naruszenia przepisów przetargowych, co skutkuje koniecznością powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. O tym trochę zapomnianym już postępowaniu – które teraz otrzymało nową dynamikę – pisaliśmy ostatnio w TransInfo tutaj.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego MPK Nowy Sącz unieważniło wybór oferty PT WANICKI?
- Jakie były oferty cenowe w przetargu?
- Co zdecyduje o ostatecznym wyborze dostawcy autobusów?
Dwie oferty
Przypomnijmy, że w ramach przetargu wpłynęły dwie oferty:
- PT Wanicki na sumę 16.709.992,80 PLN brutto / 13.585.359 PLN netto z ceną jednostkową Irizar ie bus 10 na poziomie 2.717.071 PLN netto
- MAN Truck & Bus Polska na sumę 15 859 620,00 PLN brutto / 12 894 000 PLN netto z ceną jednostkową Lion`s City 10 E na poziomie 2.578.800 PLN netto.
MPK Nowy Sącz na realizację projektu przeznaczyło 15.031.830 PLN brutto, co oznacza, że obie oferty przewyższały budżet, jednak oferta MAN była bliższa możliwości finansowych zamawiającego. Natomiast to Irizar zgarnął więcej punktów. W styczniu 2025 r. MPK Nowy Sącz ogłosiło, iż zwycięzcą postępowania została oferta PT Wanicki , która uzyskała 90,95 pkt, pokonując MAN Truck & Bus Polska z wynikiem 86,92 pkt. Kluczowym elementem zwycięstwa Irizara był dłuższy okres gwarancji, który zapewnił hiszpańskiej marce pełne 10 punktów w tym kryterium, podczas gdy MAN nie zdobył żadnego punktu.
Protest lwa
Po ogłoszeniu wyników przetargu, MAN złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając MPK Nowy Sącz naruszenie przepisów postępowania. Główne zarzuty dotyczyły niedostarczenia przez firmę PT Wanicki wymaganego dokumentu potwierdzającego posiadanie ubezpieczenia OC w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.
KIO uznała ten zarzut za zasadny i nakazała unieważnienie wyboru oferty PT Wanicki oraz powtórzenie procedury, w tym wezwanie wykonawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów. W związku z tym MPK Nowy Sącz oficjalnie unieważniło wybór najkorzystniejszej oferty i wznowiło analizę złożonych propozycji.
Teraz zamawiający czeka na powtórzoną ocenę ofert według przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60%
✅ parametry techniczne – 30%
✅ okres rękojmi i gwarancji – 10%
Teraz czekamy na decyzję komisji przetargowej.
Nowosądeckie elektrobusy
Przedmiotem zamówienia MPK Nowy Sącz było dostarczenie pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych o długości od 8 do 10,6 m, przeznaczonych do obsługi miejskich linii komunikacyjnych. Pojazdy miały być niskopodłogowe, co oznacza pełną dostępność dla osób starszych, pasażerów z wózkami dziecięcymi oraz osób z ograniczoną mobilnością.
Zamawiający oczekiwał pojazdów o co najmniej 15 miejscach siedzących i 55 miejscach ogółem, przy czym minimum 4 miejsca musiały znajdować się na poziomie niskiej podłogi. W przetargu określono również wymagania dotyczące wydajności systemu napędowego, parametrów magazynów energii oraz systemu zarządzania energią, co miało kluczowe znaczenie w kontekście eksploatacji w trudniejszych warunkach miejskich i podmiejskich.
Kluczowe wymagania dla autobusów elektrycznych:
- Długość: od 8 do 10,6 m
- Szerokość: do 2,55 m
- Liczba miejsc siedzących: minimum 15
- Liczba miejsc ogółem: minimum 55
- Układ drzwi: 1-2-0 lub 2-2-0
- Silnik elektryczny: o mocy minimum 200 kW, zapewniający osiągi porównywalne z autobusami spalinowymi
- Zasięg na jednym ładowaniu: minimum 250 km w warunkach miejskich
- Baterie: pojemność minimum 350 kWh, z systemem rekuperacji energii
- Gwarancja na baterie: minimum 8 lat, z zapewnieniem utrzymania co najmniej 80% pierwotnej pojemności
- System ładowania: plug-in oraz możliwość zastosowania pantografu w przyszłości
Dodatkowo, pojazdy musiały spełniać wymogi w zakresie niskiej emisji hałasu, co miało przełożyć się na komfort mieszkańców Nowego Sącza.
Oczekiwania dotyczące wyposażenia pojazdów:
- Pełna klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy
- System informacji pasażerskiej (zewnętrzne tablice LED, wewnętrzne ekrany LCD)
- Nowoczesne oświetlenie LED z automatyczną regulacją natężenia światła
- System monitoringu 360° z rejestracją obrazu w wysokiej rozdzielczości
- Porty USB dla pasażerów
- Podgrzewane i wentylowane fotele kierowcy
- System wspomagania hamowania oraz automatyczne wykrywanie przeszkód
- Unifikacja części zamiennych z istniejącą flotą MPK
Oprócz autobusów, MPK Nowy Sącz zamówiło także dwie dwustanowiskowe stacje ładowania oraz jedną mobilną ładowarkę, które miały umożliwić optymalną eksploatację pojazdów. Ładowarki miały obsługiwać moc co najmniej 80 kW, co pozwoliłoby na pełne naładowanie baterii w czasie krótszym niż 4 godziny.
Więcej informacji o przetargu można znaleźć tutaj: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1022631.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze