Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN pokazał swój pierwszy autokar elektryczny Lion’s Coach 14 E. Premiera na Busworld 2025

infobus
08.05.2025 11:37
0 Komentarzy

Podczas targów Busworld Europe 2025 w Brukseli zadebiutował MAN Lion’s Coach E – pierwszy w pełni elektryczny autokar turystyczny od dużego europejskiego producenta.

To znaczący krok w stronę dekarbonizacji transportu międzymiastowego i odpowiedź na przyszłe cele klimatyczne Unii Europejskiej. To pierwszy autokarowy krok lwa w stronę elektryfikacji transportu turystycznego – bez kompromisów w zakresie wydajności, komfortu czy zasięgu.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki zasięg ma elektryczny autokar MAN Lion’s Coach E w sprzyjających warunkach?
  2. Jakie zastosowania przewidziano dla tego modelu autobusu?
  3. Kiedy ruszy seryjna produkcja MAN Lion’s Coach E i gdzie będzie się odbywać?
MAN pokazał swój pierwszy autokar elektryczny Lion’s Coach 14 E. Premiera na Busworld 2025
MAN pokazał swój pierwszy autokar elektryczny Lion’s Coach 14 E. Premiera na Busworld 2025

Elektryczny kalendarz

Premiera elektrycznego autobusu turystycznego Lion’s Coach 14 E odbędzie się oficjalnie w październiku 2025 roku w Brukseli. Produkcja seryjna ruszy w 2026 roku w fabryce MAN w Ankarze, a potem pierwsze egzemplarze trafią do wybranych klientów z kluczowych rynków europejskich jako tzw. „early fleet”.

Autokar został zaprojektowany do realizacji przewozów na krótkich i średnich trasach – takich jak przejazdy wahadłowe, transport pracowniczy, wycieczki miejskie czy turystyka premium. Przy sprzyjających warunkach zasięg pojazdu to nawet 650 km, a ładowanie z mocą do 375 kW (standard CCS) pozwala na regenerację baterii w około 1,5 godziny. W przyszłości pojazd będzie gotowy na ładowanie megawatowe (MCS) o mocy do 750 kW.

MAN Lion’s Coach E bazuje konstrukcyjnie na sprawdzonym modelu Lion’s Coach z 2017 roku. Nowy wariant ma długość 13,9 metra, układ trzyosiowy i dopuszczalną masę całkowitą 27,3 tony. W tylnej części zainstalowano standardowo cztery moduły baterii, a opcjonalnie dwa dodatkowe montowane są przed osią napędową. Ich łączna pojemność wynosi od 356 do 534 kWh.

W zależności od konfiguracji, autokar oferuje 61 miejsc pasażerskich i przestrzeń bagażową o objętości od 11 do 13 m³, co przekłada się na 180–215 litrów na pasażera – bez żadnych kompromisów względem wersji spalinowej.

MAN pokazał swój pierwszy autokar elektryczny Lion’s Coach 14 E. Premiera na Busworld 2025

Co pod maską

Nowy silnik MAN eCD330 to centralnie zamontowany, synchroniczny motor PSM o mocy ciągłej 330 kW (449 KM), wspierany przez czterobiegową przekładnię MAN TipMatic 4. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest od pierwszego obrotu, a cała jednostka jest zamontowana pod pakietem baterii.

Baterie litowo-jonowe NMC pochodzą z własnej fabryki MAN w Norymberdze, gdzie od 2025 roku rusza ich produkcja seryjna. Każdy pakiet to 89 kWh pojemności, z zaawansowanym systemem zarządzania temperaturą i pracą ogniw (BMS). Pakiety są zgodne z normą ECE-R66.02, a w razie awarii gazy są odprowadzane na zewnątrz przez specjalne kanały, chroniąc pasażerów.

Design MAN-a to ewolucja znanego języka stylistycznego, teraz w wydaniu „Smart Flow Design”. Zmodyfikowana aerodynamika (obniżenie współczynnika oporu z 0,34 do 0,31) poprawia efektywność energetyczną. Obok zmian stylistycznych, autokar wyróżnia się także nowym cyfrowym kokpitem MAN SmartSelect, a kierowca ma dostęp do intuicyjnych wskaźników pokazujących poziom naładowania i zasięg.

Na pokładzie znalazły się najnowsze systemy bezpieczeństwa spełniające wymogi GSR B 2024. Oprócz znanych rozwiązań jak ABS/ASR, ESP+, asystenta awaryjnego hamowania EBA+ z wykrywaniem pieszych, uwagę przykuwa nowość: MAN SafeStop Assist. W razie braku reakcji kierowcy system sam zatrzymuje pojazd w obrębie pasa ruchu, nawet na zakrętach.

Wszystko to wspierane jest przez pakiet usług MAN Transport Solutions, obejmujący doradztwo we wdrożeniu eMobilności, analizę tras, dobór infrastruktury ładowania oraz monitorowanie floty przez aplikację MAN eManager. MAN angażuje się również we wspólną inicjatywę z Volvo i Daimler Truck – Milence, której celem jest budowa ponad 1700 punktów szybkiego ładowania w całej Europie.

MAN pokazał swój pierwszy autokar elektryczny Lion’s Coach 14 E. Premiera na Busworld 2025
MAN pokazał swój pierwszy autokar elektryczny Lion’s Coach 14 E. Premiera na Busworld 2025

Trochę techniki

Dane techniczne MAN Lion’s Coach 14 E:

  • Długość/szerokość/wysokość: 13,9 m / 2,55 m / 3,9 m
  • Rozstaw osi/promień skrętu: 6600 / 1470 mm, 22 256 mm
  • Układ: Trzyosiowy, LHD/RHD
  • Napęd: Silnik elektryczny MAN eCD330, PSM, 330 kW (449 KM), przekładnia MAN TipMatic 4
  • Akumulatory: Litowo-jonowe (NMC), 4–6 pakietów, pojemność 356–534 kWh
  • Ładowanie: CCS do 375 kW, ~1,5 h, przystosowany do MCS 750 kW
  • Zasięg: Do 650 km
  • Klimatyzacja: Pompa ciepła z czynnikiem CO₂, integracja z systemem ogrzewania baterii
  • Pojemność: max 61+1+1 miejsc, 11–13 m³ bagażu
  • Systemy bezpieczeństwa: ABS, ASR, ESP+, EBA+, LDW, SafeStopAssist, rozpoznawanie znaków, kontrola temperatury ogniw, systemy przeciwpożarowe

MAN pokazał swój pierwszy autokar elektryczny Lion’s Coach 14 E. Premiera na Busworld 2025

Komentarze