Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN podsumował rok 2024 w Polsce: Aż 207 nowych autobusów i szósty rynek w Europie

infobus
12.03.2025 17:09
0 Komentarzy

11 marca 2025 r. – podczas konferencji prasowej w Rozalinie – firma MAN Truck & Bus Polska przedstawiła wyniki za 2024 rok oraz plany na nadchodzące miesiące.

MAN konsekwentnie rozwija segment autobusów zeroemisyjnych, zwiększając sprzedaż oraz umacniając swoją pozycję na rynku. Najważniejszym wydarzeniem roku 2024 była dostawa ponad 91 autobusów gazowych MAN Lion`s City 18 G dla Mobilis Kraków.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były najważniejsze osiągnięcia MAN Truck & Bus Polska w 2024 roku w kontekście sprzedaży i wzrostu rynku?
  2. Jakie inwestycje i rozwój infrastruktury serwisowej planuje MAN w Polsce na 2025 rok?
  3. W jaki sposób Polska odgrywa kluczową rolę w globalnej strategii MAN, zarówno pod względem produkcji, jak i zaplecza operacyjnego?
Firma MAN Truck & Bus Polska  przedstawiła wyniki za 2024 rok
Firma MAN Truck & Bus Polska przedstawiła wyniki za 2024 rok

Wzrost sprzedaży

W 2024 roku MAN Truck & Bus Polska dostarczył aż 207 autobusów, co stanowi wzrost aż o 71% w porównaniu z rokiem 2023, gdy sprzedano 121 pojazdów. To znaczące odbicie w porównaniu z trudniejszym okresem wcześniejszych lat i potwierdzenie, że elektromobilność w transporcie publicznym zyskuje na znaczeniu.

Jednym z kluczowych elementów strategii firmy jest rozwój autobusów zeroemisyjnych. Od 2021 roku MAN dostarczył ponad 70 elektrycznych autobusów, a w 2024 roku do klientów trafiło siedem sztuk Lion’s City E, w tym pierwsze „dziesiątki” z kategorii MIDI. Na 2025 i 2026 rok producent ma już zakontraktowane 33 elektryczne autobusy. Najważniejsze kontrakty 2025 to:

  • dostawa 27 autobusów dla Relobus pod gdański kontrakt liniowy, w tym 20 pojazdów spalinowych i siedem autobusów z napędem elektrycznym;
  • kontrakt na 20 elektrobusów dla MPK Radom, z czego 10 pojazdów zostanie dostarczonych w 2024 roku, a 10 kolejnych w 2025 roku.

To wszystko razem powoduje, że Polska jest ważnym, szóstym autobusowym rynkiem dla MAN w Europie.

Firma MAN Truck & Bus Polska  przedstawiła wyniki za 2024 rok
Firma MAN Truck & Bus Polska przedstawiła wyniki za 2024 rok

Polska kluczowym rynkiem

Nasz kraj jest jednym z najważniejszych rynków dla MAN Truck & Bus, ustępując jedynie Niemcom pod względem znaczenia. To tutaj firma posiada trzy zakłady produkcyjne: fabrykę ciężarówek w Niepołomicach, zakład autobusowy w Starachowicach oraz linię montażową samochodów dostawczych MAN TGE w fabryce Volkswagena pod Wrześnią.

Łącznie w polskich oddziałach MAN pracuje blisko 7000 osób, co czyni Polskę jednym z głównych filarów działalności koncernu.

Dodatkowo, w Poznaniu funkcjonuje Shared Service Center, które od 2006 roku obsługuje procesy finansowe, księgowe, HR, IT oraz zakupy dla 17 krajów w ramach Grupy MAN. Jest to kluczowy element globalnej strategii optymalizacji operacji firmy.

Slogan „Made in Poland for Poland” podkreśla, że MAN nie tylko produkuje pojazdy w Polsce, ale także dostarcza je na lokalny rynek, wspierając rodzimą gospodarkę i tworząc miejsca pracy. Obecność nowoczesnych zakładów produkcyjnych i centra wsparcia pokazują, że MAN traktuje Polskę nie tylko jako rynek zbytu, ale przede wszystkim jako strategiczne centrum produkcyjne i technologiczne

Firma MAN Truck & Bus Polska  przedstawiła wyniki za 2024 rok
Firma MAN Truck & Bus Polska przedstawiła wyniki za 2024 rok

Rozbudowana sieć serwisowa

MAN Truck & Bus Polska posiada jedną z najlepiej rozwiniętych sieci serwisowych w Europie. Firma stawia na krótkie czasy reakcji oraz szeroki dostęp do profesjonalnej obsługi technicznej. W Polsce działa 36 autoryzowanych punktów serwisowych, w tym 7 własnych warsztatów i 27 prywatnych partnerów serwisowych, a w 2025 roku planowane jest otwarcie kolejnych dwóch lokalizacji.

Sieć MAN obejmuje również specjalistyczne centra dla pojazdów elektrycznych, w tym:

  • 29 lokalizacji serwisujących elektryczne vany eTGE,
  • 6 punktów dla autobusów elektrycznych Lion’s City E,
  • 5 serwisów przystosowanych do obsługi elektrycznych ciężarówek eTruck.

Ważnym atutem MAN w Polsce jest wysoka jakość obsługi serwisowej – cała sieć posiada certyfikat najwyższego poziomu A, a średnia odległość klienta do najbliższego serwisu wynosi jedynie 32 km, co pozwala na szybki dostęp do napraw i przeglądów. Firma inwestuje również w kompetencje mechaników – 931 pracowników ukończyło specjalistyczne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa wysokiego napięcia, co daje Polsce drugie miejsce w Europie pod względem liczby przeszkolonych specjalistów MAN.

Podczas spotkani redakcja TransInfo.pl została wyróżniana przez MAN za dobrą, redakcyjną współpracę w 2024 roku.
Podczas spotkani redakcja TransInfo.pl została wyróżniana przez MAN za dobrą, redakcyjną współpracę w 2024 roku.

Autokarowy akcent

Podczas konferencji MAN, zorganizowanej przed Pałacem Rozalin, zaprezentowano nowy autokar turystyczny MAN Lion’s Coach C R10 należący do firmy Mazurkas Travel. Pojazd został zamówiony pod koniec 2024 roku i stanowi najnowszy nabytek we flocie przewoźnika, który od lat stawia na komfort i innowacyjne technologie w swoich autobusach.

Lion’s Coach C R10 to nowoczesny autokar turystyczny, wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Spełnia wymogi GSR2, obejmującej m.in. asystenta hamowania awaryjnego (EBA), system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (MAN AttentionGuard). W pojeździe znajdziemy także system ostrzegania o kolizji, wspomaganie skrętu oraz elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP) i system monitorowania ciśnienia w oponach. Dzięki nowoczesnemu systemowi rozpoznawania znaków drogowych (TSI) oraz asystentowi zmiany pasa ruchu (LCS), autokar zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo na trasie. Plus adaptacyjny tempomat (ACC).

Pomimo naszpikowania nowoczesnymi rozwiązaniami, autokar zachowuje tradycyjne lusterka, zamiast kamer zastępujących je ekranami, co wciąż jest popularnym rozwiązaniem wśród wielu przewoźników.

Pod maską Lion’s Coach C R10 pracuje mocny, 6-cylindrowy silnik diesla o pojemności 12,4 litra, generujący 480 KM i 2450 Nm momentu obrotowego. Napęd współpracuje z zautomatyzowaną skrzynią biegów MAN TipMatic 12 OD, która poprawia płynność jazdy i zwiększa efektywność paliwową.

Komfort pasażerów zapewniają fotele turystyczne ComfortLine BasicPlus, przestronna kabina oraz dodatkowe udogodnienia, takie jak WC czy barek.

Komentarze