MAN ma największy kontrakt na autobusy elektryczne poza Europą. Z RPA do RPA
Firma MAN Truck & Bus podpisała największy w swojej historii kontrakt na dostawę elektrycznych autobusów poza Europą.
Zlecenie obejmuje 100 w pełni elektrycznych pojazdów miejskich dla południowoafrykańskiego operatora Paruk Group, a co najważniejsze – produkcja całej floty odbywa się lokalnie, w Republice Południowej Afryki. To znaczący krok dla globalnej elektromobilności i równocześnie dowód na rosnącą rolę rynków pozaeuropejskich w transformacji transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
Podwozia z Pinetown, nadwozia z Olifantsfontein
Zamówione autobusy to modele Lion’s Explorer E, oparte na opracowanym z myślą o rynkach globalnych podwoziu Lion’s Chassis E. W przeciwieństwie do Europy, gdzie MAN dostarcza kompletne autobusy, na rynkach zagranicznych firma skupia się na dostarczaniu podwozi, które lokalni producenci nadwozi kompletują na miejscu.
W tym przypadku jednak zarówno podwozia, jak i nadwozia powstają w Republice Południowej Afryki:
- Podwozia produkowane są w zakładzie MAN w Pinetown,
- Nadwozia montowane są w fabryce w Olifantsfontein.
To podejście nie tylko skraca łańcuchy dostaw, ale też wzmacnia lokalną gospodarkę i tworzy miejsca pracy w sektorze zielonej mobilności.
„Jesteśmy dumni, że to właśnie w RPA powstają pierwsze elektryczne autobusy MAN w Afryce. Co więcej – jesteśmy pierwszym producentem na południowoafrykańskim rynku motoryzacyjnym, który zlokalizował produkcję elektrycznych pojazdów użytkowych i pasażerskich” – Jan Aichinger, Dyrektor Zarządzający MAN Truck & Bus South Africa.
Z bateriami 320 kWh
Model Lion’s Explorer E to 12-metrowy autobus z wejściem przez schody (układ high-floor), wyposażony w cztery akumulatory litowo-jonowe po 80 kWh – łącznie 320 kWh energii zmagazynowanej pod podłogą między osiami.
Autobusy zostały dostosowane do lokalnych warunków eksploatacji w miastach Afryki Południowej, uwzględniając zarówno klimat, jak i infrastrukturę.
Produkcja pierwszych pojazdów ruszy w 2026 roku, a dostawy całej setki zostaną zakończone do końca 2027. Flota zasili system transportu publicznego w różnych miastach RPA, a jej wdrożenie będzie częścią większej transformacji taboru operatora.
„Nasza flota to około 2 000 autobusów, z czego 1 500 to MAN-y. Od ponad 30 lat współpracujemy z MAN-em i to zamówienie to nie tylko przejście z diesla na prąd – to krok w kierunku odpowiedzialnego transportu, który traktujemy jako naszą przyszłość” – Mohmed Paruk, właściciel Paruk Group.
Dodajmy, że MAN Truck & Bus jest już liderem rynku autobusowego w Republice Południowej Afryki i jasno deklaruje, że ma ambicję powtórzyć ten sukces także w segmencie eBusów. W 2023 roku MAN dostarczył pierwszy elektryczny autobus do Kapsztadu – również wyprodukowany lokalnie. Teraz, dzięki kontraktowi z Paruk Group, MAN zwiększa skalę i wpływ. Według Oktaya, takie działania budują impuls dla elektromobilności w całym regionie.
„Dzięki produkcji na miejscu możemy zapewnić, że nasze eBusy idealnie wpisują się w potrzeby lokalnych operatorów i są łatwe do wdrożenia w istniejące systemy” – Barbaros Oktay, MAN Truck & Bus.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok












Komentarze