Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN Lion’s City 10 E z tytułem „Polski Bus 2024” w kategorii miejskiej. Nagroda wręczona!

infobus
14.10.2025 11:00
0 Komentarzy

13 października wręczyliśmy miejską statuetkę „Polski Bus 2024”, którą odebrał Marcin Grabowski, dyrektor sprzedaży MAN Truck & Bus Polska.

MAN Lion’s City 10 E został uhonorowany tytułem „Polski Bus 2024 roku” w kategorii miejskiej. To pierwsze takie wyróżnienie dla elektrycznego midibusa z logo lwa, który w barwach MPK Kraśnik zadebiutował na liniach komunikacji miejskiej wiosną 2024 roku. Model zdobył największe uznanie w oczach czytelników TransInfo.pl, gromadząc 38,95% głosów i deklasując konkurencję. Uroczyste wręczenie nagrody miało miejsce 13 października 2025 roku (trochę nam to zabrało czasu – przyznajemy i obiecujemy poprawę), podczas branżowego pokazu autobusów dla Gdańska i firmy Relobus.

Rozkład jazdy:

  1. Kto odebrał statuetkę „Polski Bus 2024” w imieniu MAN Truck & Bus Polska?
  2. Jaki model autobusu zdobył tytuł „Polski Bus 2024 roku” i gdzie zadebiutował?
  3. Ile autobusów MAN Lion’s City trafi do Gdańska w ramach współpracy z firmą Relobus?
Wręczenie nagrody Polski Bus w kategorii miejskie dla MAN: Aleksander Kierecki z TransInfo.pl i Marcin Grabowski z MAN
Wręczenie nagrody Polski Bus w kategorii miejskie dla MAN: Aleksander Kierecki z TransInfo.pl i Marcin Grabowski z MAN

Mały MAN, wielki krok w elektromobilności

Model Lion’s City 10 E to pierwszy autobus elektryczny w wersji MIDI (10,5 m) oferowany przez MAN Truck & Bus i jednocześnie najmniejszy członek rodziny Lion’s City E. W Polsce premierowy egzemplarz pojawił się na ulicach Kraśnika w marcu 2024 roku – wraz z trzema innymi pojazdami, dostarczonymi w ramach kontraktu finansowanego z programu „Zielony Transport Publiczny”.

Elektryczny MAN dla Kraśnika wyróżnia się nie tylko kompaktowym rozmiarem, ale także pełną funkcjonalnością miejskiego autobusu klasy I – niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, klimatyzowany, wyposażony w monitoring, system informacji pasażerskiej i gniazda USB pod każdym siedzeniem. Nowoczesna konstrukcja bez tzw. „wieży” napędowej pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej.

Pod względem technicznym pojazd wyposażono w baterie litowo-jonowe NMC o pojemności około 400 kWh, co zapewnia zasięg rzędu 300–320 km na jednym ładowaniu. Centralny silnik elektryczny napędza tylną oś, a ładowanie odbywa się przez złącze CCS z mocą do 150 kW. Autobus może być w pełni naładowany w około 3 godziny. Na potrzeby eksploatacji w Kraśniku dostarczono także infrastrukturę ładowania: dwie stacje 2×80 kW, pozwalające na jednoczesne ładowanie czterech pojazdów.

MAN Lion`s City 10 E w barwach MPK Kraśnik
MAN Lion`s City 10 E w barwach MPK Kraśnik

Lion’s City 10 E

Lion’s City 10 E pokazuje, że elektromobilność nie kończy się na 12-metrowych konstrukcjach. Midibus o długości 10,5 metra idealnie wpisuje się w potrzeby mniejszych miast i przewoźników obsługujących również linie podmiejskie. Kraśnickie MAN-y kursują rotacyjnie na wszystkich liniach w ramach Powiatowo-Gminnego Związku Komunikacyjnego Ziemi Kraśnickiej, pokonując dziennie nawet kilkukrotnie trasy o długości do 30 km w jedną stronę – bez konieczności doładowywania w ciągu dnia.

Jak podkreślają użytkownicy, kompaktowe rozmiary, promień skrętu 17,2 m i znakomita pojemność – do 85 pasażerów – czynią ten model wyjątkowo funkcjonalnym na ciasnych ulicach i osiedlach, gdzie typowe autobusy 12-metrowe nie zawsze się mieszczą. Wysoka ergonomia, bogate wyposażenie i intuicyjność obsługi spotkały się z pozytywnymi ocenami zarówno kierowców, jak i pasażerów

Przypomnijmy, że rodzina Lion’s City E jest produkowana w zakładzie MAN Bus w Starachowicach. Linia obejmuje wersje 10E (10,5 m), 12E (solo) i 18E (przegubowy). Wszystkie pojazdy bazują na tej samej architekturze elektrycznego napędu, braku komory silnika z tyłu i nowoczesnych systemach wspomagających kierowcę (m.in. asystent martwego pola, automatyczne hamowanie, reflektory LED, opcjonalne lusterka cyfrowe MAN OptiView).

Na europejski rynek trafiło już ponad 2000 autobusów Lion’s City E. W Polsce można je spotkać m.in. w Gdańsku, Włocławku, Stalowej Woli, Mińsku Mazowieckim, Ostrowcu Świętokrzyskim czy Zamościu. Jednak to Kraśnik został pierwszym odbiorcą modelu 10E, który teraz – dzięki głosom czytelników TransInfo – zdobył tytuł Polskiego Busa Roku 2024 w kategorii miejskiej.

Starachowice. Zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski, Syrektor ZTM Łukasz Kłos i prezes firmy Relobus, Tomasz Rochowicz odwiedzili fabryk MAN w Starachowicach gdzie przyglądali się produkcji nowych autobusów, które obsługiwać będą mieszkańców gdańska / fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl
Starachowice. Zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski, Syrektor ZTM Łukasz Kłos i prezes firmy Relobus, Tomasz Rochowicz odwiedzili fabryk MAN w Starachowicach gdzie przyglądali się produkcji nowych autobusów, które obsługiwać będą mieszkańców gdańska / fot. Piotr Wittman/ gdansk.pl

Dla Relobus i Gdańska

Wręczenie nagrody odbyło się 13 października 2025 roku podczas prezentacji autobusów MAN dla sieci ZTM Gdańsk. W tym dniu delegacja, z udziałem wiceprezydenta Piotra Borawskiego, odwiedziła fabrykę w Starachowicach, aby zobaczyć pojazdy, które od stycznia 2026 roku będą wozić pasażerów w ramach nowej umowy z firmą Relobus. To łącznie 27 autobusów – zarówno elektrycznych, jak i spalinowych.

Podczas wizyty gdańska delegacja zapoznała się z procesem produkcji autobusów – od magazynów i spawalni, przez hale montażowe, aż po zaawansowaną instalację kataforezy, chroniącą konstrukcje pojazdów przed korozją. Zaprezentowano również pierwsze gotowe egzemplarze, które pomyślnie przeszły testy jakościowe.

-„Z ogromną satysfakcją gościliśmy delegację z Gdańska w naszej fabryce w Starachowicach. Realizacja tak dużego projektu – obejmującego zarówno autobusy spalinowe, jak i elektryczne – to dowód zaufania do marki MAN i naszych rozwiązań technologicznych. Współpraca z firmą RELOBUS oraz Miastem Gdańsk to ważny krok w stronę nowoczesnego, komfortowego i niskoemisyjnego transportu publicznego w Polsce – powiedział Marcin Grabowski – dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska.

Flotę dla Gdańska będą tworzyć autobusy MAN Lion’s City – po 10 dwunastometrowych i osiemnastometrowych z silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6 oraz 7 elektrycznych MAN Lion’s City 18 E. Pojazdy te są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w oświetlenie LED i przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wersje elektryczne są zeroemisyjne i ładowane nocą w zajezdniach, co ograniczy hałas i emisję spalin w centrum miasta.

Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa podkreślił znaczenie inwestycji w ekologiczny transport publiczny dla jakości życia mieszkańców:

– Gdańsk od lat stawia na zrównoważoną mobilność i nowoczesne technologie. Cieszy nas, że dzięki współpracy z firmą Relobus i producentem MAN już od stycznia 2026 roku na ulice miasta wyjadą komfortowe i przyjazne środowisku autobusy. To realny krok w stronę cichszego, czystszego i bardziej dostępnego transportu publicznego.

Nowe autobusy obsługiwać będą linie miejskie w ramach umowy przewozowej z firmą Relobus Transport Polska, która od 1 stycznia 2026 roku stanie się jednym z dwóch głównych operatorów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Pojazdy sukcesywnie będą dostarczane do Gdańska w ostatnich miesiącach 2025 roku. Od 1 stycznia 2026 r. spółka z Torunia będzie obsługiwać 13 linii autobusowych: N5, 107, 132, 156, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 307, 607.

Autobusy MAN Lion’s City 18 E, które trafią do Gdańska, wyposażono w dwa centralne silniki elektryczne oraz system rekuperacji energii, umożliwiający odzyskiwanie energii podczas hamowania. Zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na efektywną eksploatację w warunkach miejskich i wpisują się w politykę klimatyczną miasta. Z kolei modele z napędem wysokoprężnym spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6, zachowując wysoką efektywność paliwową i niskie koszty eksploatacji.

Komentarze