Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN chce produkować autobusy w Azerbejdżanie. Pierwsze porozumienie

infobus
25.09.2025 17:09
0 Komentarzy

MAN Truck & Bus zrobił ważny krok w kierunku ekspansji na Kaukazie. Podczas spotkania w Baku podpisano pierwsze porozumienie z rządem Azerbejdżanu oraz firmą Improtex Trucks & Buses, lokalnym partnerem MAN-a.

Dokument otwiera drogę do długofalowej współpracy, której kluczowym elementem może być lokalna produkcja autobusów elektrycznych MAN.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie ustalenia zawiera podpisane w Baku memorandum między MAN Truck & Bus, rządem Azerbejdżanu i Improtex Trucks & Buses?
  2. Od kiedy elektryczne autobusy MAN Lion’s City E mają pojawić się w Baku i na czym ma polegać model produkcji xKD?
  3. Dlaczego MAN traktuje Azerbejdżan i region Kaukazu jako strategiczny kierunek rozwoju i jakie korzyści obie strony mogą odnieść z tej współpracy?
MAN chce produkować autobusy w Azerbejdżanie. Pierwsze porozumienie
MAN chce produkować autobusy w Azerbejdżanie. Pierwsze porozumienie

Lion’s City E w Baku już od 2026 roku?

Sygnowane memorandum of understanding (MoU) zakłada dostawy elektrycznych autobusów MAN Lion’s City E do Azerbejdżanu oraz rozpoczęcie prac nad uruchomieniem montażu końcowego (xKD) pojazdów na miejscu.

Pierwsze autobusy mają trafić na ulice Baku już w 2026 roku, a MAN deklaruje wsparcie w zakresie szkolenia pracowników oraz budowy infrastruktury serwisowej i montażowej. Choć obecnie mowa o montażu z części sprowadzanych z Niemiec, nie wyklucza się, że w przyszłości większa część produkcji zostanie przeniesiona do Azerbejdżanu – z udziałem lokalnych komponentów.

Podpisy pod umową złożyli:

  • Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus,
  • Samad Bashirli, wiceminister gospodarki Azerbejdżanu,
  • Fizuli Alakbarov, prezes Improtex Trucks & Buses.

-„Zawierając to porozumienie, otwieramy nowy rozdział w międzynarodowej współpracy. Azerbejdżan stawia na zrównoważoną mobilność miejską, a my wspieramy ten kierunek naszą wiedzą w zakresie elektromobilności” – powiedział Alexander Vlaskamp.

Barbaros Oktay, szef działu autobusów w MAN Truck & Bus, dodał:

-„Rozwój biznesu poza Europą to dla nas priorytet. Widoczny potencjał wzrostu w regionach takich jak Kaukaz to szansa, którą chcemy wykorzystać wspólnie z lokalnymi partnerami”.

MAN chce produkować autobusy w Azerbejdżanie. Pierwsze porozumienie
MAN chce produkować autobusy w Azerbejdżanie. Pierwsze porozumienie

Produkcja xKD – co to znaczy w praktyce?

Model xKD (extended Knocked-Down) oznacza, że autobusy będą najpierw częściowo montowane w Niemczech, a następnie wysyłane do Azerbejdżanu jako zestawy montażowe. Na miejscu zostaną złożone i przetestowane, przy wsparciu specjalistów z MAN. To rozwiązanie, które obniża koszty logistyczne i cła, ale też przygotowuje grunt pod pełną produkcję lokalną w przyszłości.

MAN traktuje rynki pozaeuropejskie jako kluczowy filar strategii wzrostu. Porozumienie z Azerbejdżanem może być pierwszym krokiem do rozwoju sieci sprzedaży, serwisu i – być może – pełnoprawnej produkcji autobusów MAN w regionie. Kraj zyskuje zaawansowaną technologię i transfer know-how, a producent – nowy rynek zbytu oraz potencjalną bazę montażową dla sąsiednich państw. Z racji odległości – fabryka w Starachowicach wydaje się być bezpieczna i cały czas jej głównym celem są dostawy pojazdów na rynki Unii Europejskiej.

Dodajmy na koniec, że produkcja autobusów elektrycznych w Azerbejdżanie jest na etapie początkowym i dopiero nabiera kształtu, ale ma duży potencjał. Dlatego 13 listopada 2024 r. rząd Azerbejdżanu – z udziałem ministerstw gospodarki, rozwoju cyfrowego i transportu oraz finansów – podpisał porozumienie z chińskim producentem BYD w sprawie lokalizacji produkcji e-busów w kraju. Partnerem lokalnym jest spółka Electrify Azerbaijan LLC (grupa SARDA), która wraz z BYD odpowiada za realizację projektu. Fabryka powstanie w Sumgait Chemical Industrial Park, a inwestycja ma wartość około 34 mln USD. W pierwszej fazie zakład będzie miał zdolność produkcyjną do 500 autobusów rocznie, z planami zarówno na potrzeby krajowe, jak i na eksport. Do 2030 r. poziom lokalizacji części i komponentów ma osiągnąć około 40% wartości pojazdu. W ramach przygotowań dostarczono już 160 autobusów elektrycznych BYD do obsługi tras w Baku, a lokalne warsztaty rozpoczną wcześniej produkcję wybranych części zamiennych. Start montażu pełnych pojazdów w nowym zakładzie przewidziano na 2025 rok. Na razie nie wiemy, czy ten projekt zostanie zrealizowany w terminie.

MAN chce produkować autobusy w Azerbejdżanie. Pierwsze porozumienie
MAN chce produkować autobusy w Azerbejdżanie. Pierwsze porozumienie

Komentarze