Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mamy raport o pożarach autobusów elektrycznych w Paryżu. Co poszło nie tak?

infobus
05.11.2024 11:05
0 Komentarzy

30 października francuskie Biuro Badania Katastrof w Ruchu Lądowym (BEA-TT) opublikowało raport dotyczący pożarów dwóch autobusów elektrycznych, które miały miejsce w Paryżu 4 i 29 kwietnia 2022 roku.

W wyniku tych incydentów operator transportu publicznego w Paryżu, RATP, zdecydował o natychmiastowym wycofaniu z eksploatacji wszystkich pojazdów Bolloré tego typu. Następnie producent podjął działania mające na celu wycofanie wadliwych baterii z rynku.

Spis treści:

  1. Jakie działania sugeruje BEA-TT w celu poprawy wykrywania usterek?
  2. Dlaczego BEA-TT zaleca wzmocnienie ochrony termicznej dachów?
  3. Jak BEA-TT proponuje poprawić bezpieczeństwo służb ratunkowych przy incydentach z pojazdami elektrycznymi?
Francja: Raport po pożarach autobusów elektrycznych Bollore w Paryżu
Francja: Raport po pożarach autobusów elektrycznych Bollore w Paryżu / fot. BEA-TT

Raport BEA-TT

Francuski dokument ten wskazuje, że najbardziej prawdopodobną bezpośrednią przyczyną tych pożarów było zwarcie między ogniwami, prowadzące do niekontrolowanego wzrostu temperatury (tzw. „thermal runaway”) w bateriach wysokiego napięcia zasilających te pojazdy. Zwarcie to wynikało z wad w procesie produkcji baterii.

Raport BEA-TT podkreśla również, że pożary te uwidoczniły potrzebę aktualizacji regulacji technicznych dotyczących homologacji nowoczesnych pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa pożarowego.

W związku z tym BEA-TT sformułowało siedem zaleceń oraz dwie sugestie dla odpowiednich podmiotów, mające na celu zapobieżenie podobnym incydentom w przyszłości. Poniżej publikujemy pełen raport Biura Badania Katastrof w Ruchu Lądowym:

Francja: Raport po pożarach autobusów elektrycznych Bollore w Paryżu
Francja: Raport po pożarach autobusów elektrycznych Bollore w Paryżu / fot. BEA-TT

dwa i pół roku temu

4 kwietnia 2022 r. około godziny 16:00 na Boulevard Saint-Germain, w pobliżu przystanku „Maubert-Mutualité”, autobus elektryczny należący do paryskiego zarządu transportu (RATP) zapalił się, gdy przewoził 14 podróżnych.

29 kwietnia 2022 r. drugi autobus RATP, tego samego modelu co poprzedni, zapalił się na Avenue de France w 13.dzielnicy  Paryża, gdy był zaparkowany na stacji końcowej „Bibliotheque François Mitterrand”.

W obu przypadkach pasażerowie nie odnieśli żadnych obrażeń, jednak oba pojazdy uległy całkowitemu zniszczeniu.
Te dwa zdarzenia skłoniły RATP do natychmiastowego wycofania z floty operacyjnej wszystkich pojazdów tego samego modelu, które wchodziły w skład zamówienia na 150 elektrobusów, i z których część była wówczas w fazie produkcji.

Najbardziej prawdopodobną bezpośrednią przyczyną tych pożarów jest zwarcie międzyogniwowe charakteryzujące się niekontrolowaną temperaturą występującą w akumulatorach wysokiego napięcia, które napędzają silniki tych w pełni elektrycznych pojazdów. Przeprowadzone badania wykazały, że przyczyna leży w procesie produkcji akumulatorów. Ta obserwacja skłoniła producenta, w porozumieniu ze służbą nadzoru rynku pojazdów i silników (SSMVM), do wszczęcia akcji wycofywania akumulatorów wśród właścicieli akumulatorów tego samego typu i właścicieli pojazdów, które były w nie wyposażone.

Dochodzenie było trudne do tego stopnia, że ​​elementy spalonych pojazdów uległy niemal całkowitemu zniszczeniu i w związku z tym nie mogły już dostarczać użytecznych informacji.

Pożary te wybuchły w pojazdach wyposażonych w najnowszą i innowacyjną technologię. Mają one szczególne cechy, takie jak rozległy pożar, który pojawia się w ciągu kilku sekund, duże trudności w jego szybkim i całkowitym ugaszeniu oraz znaczne ryzyko dla zaangażowanych osób i bezpośredniego otoczenia. Innowacyjny charakter zastosowanych technologii uwypukla również opóźnienia w określeniu przepisów technicznych mających zastosowanie do tych nowoczesnych pojazdów w trakcie ich homologacji.

Z tych powodów BEA-TT skierowało siedem zaleceń i dwa zaproszenia do zainteresowanych podmiotów, aby uniknąć powtórzenia się takich zdarzeń, które ze względu na swoją kinetykę mogły mieć znacznie poważniejsze konsekwencje.
Dochodzenie to przeprowadzono we współpracy z BEA-RI, które ze swojej strony wszczęło kilka innych dochodzeń w sprawie pożarów akumulatorów w kontekście przemysłowym. Badania te dotyczą warunków odporności na wstrząsy, magazynowanie, wyjazdy i gaszenie pożarów, dla różnych typów akumulatorów. Uwzględnia analizy przeprowadzone przez INERIS i LCPP, a także raportuje te przeprowadzone przez producenta. Jako jedyny właściciel technologii był, co zrozumiałe, najbardziej zmotywowany i najlepiej przygotowany, aby je urzeczywistnić, a także wykazał się wystarczającą gotowością do współpracy.

Francja: Raport po pożarach autobusów elektrycznych Bollore w Paryżu
Francja: Raport po pożarach autobusów elektrycznych Bollore w Paryżu / fot. BEA-TT

siedem rekomendacji :

Oto skrót siedmiu rekomendacji BEA-TT z raportu dotyczącego pożarów autobusów elektrycznych w Paryżu:

  1. Detekcja usterek i alarmy: Wprowadzenie ostrzeżeń dla kierowców o potencjalnych awariach, które mogłyby doprowadzić do pożaru, poprzez ulepszenie systemów wykrywania w pojazdach.
  2. Aktualizacja regulacji dotyczących bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych: Zaproponowanie zmian w regulacjach międzynarodowych, aby uwzględnić różne technologie, w tym testy odporności ogniowej dla różnych rodzajów baterii.
  3. Ochrona pasażerów przed wysokimi temperaturami: Wzmocnienie ochrony termicznej w dachach autobusów, aby umożliwić bezpieczną ewakuację pasażerów.
  4. Ochrona pasażerów przed rozpryskami metalu: Opracowanie rozwiązań, które ograniczą rozpryski metalu podczas pożaru, szczególnie przy drzwiach wyjściowych pojazdów.
  5. Przechowywanie i analiza danych pojazdów: Wprowadzenie wymogu rejestrowania i przechowywania danych telemetrycznych, aby lepiej rozumieć okoliczności wypadków i zapewnić lepsze standardy bezpieczeństwa.
  6. Badania nad metodami gaśniczymi dla pojazdów elektrycznych: Zintensyfikowanie badań nad skutecznymi metodami gaśniczymi dla baterii stosowanych w pojazdach elektrycznych.
  7. Informacja dla służb ratunkowych: Wdrożenie rozszerzonego systemu eCall, który umożliwi służbom ratunkowym szybki dostęp do informacji o rodzaju napędu pojazdu, co ułatwi odpowiednią reakcję w sytuacjach awaryjnych.

Te zalecenia mają na celu zapobieganie przyszłym incydentom i poprawę bezpieczeństwa użytkowników pojazdów elektrycznych. Pełen raport na Pożary autobusów RATP, raport końcowy 

Francja: Raport po pożarach autobusów elektrycznych Bollore w Paryżu
Francja: Raport po pożarach autobusów elektrycznych Bollore w Paryżu / fot. BEA-TT

Komentarze