Malmö cały czas zamawia autobusy dwuprzegubowe. Po Van Hool – Solaris i 180 elektrobusów
Solaris podpisał kolejny kontrakt z jednym z największych skandynawskich operatorów transportu publicznego – firmą Nobina Sverige AB.
W ramach zamówienia producent dostarczy do Malmö aż 180 bezemisyjnych autobusów elektrycznych Solaris Urbino electric. Dostawy przewidziane są na lata 2026–2027.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów Solaris Urbino dostarczonych zostanie do Malmö w ramach nowego kontraktu?
- Jakiej pojemności baterie będą miały Solarisy Urbino 24 electric?
- Od którego roku Solaris jest obecny na rynku szwedzkim?
180 autobusów elektrycznych
Nowe zamówienie Nobina Sverige AB pod Malmö obejmuje:
- 78 przegubowych Solarisów Urbino 18 electric z bateriami o pojemności 600 kWh,
- 36 dwuprzegubowych Urbino 24 electric z bateriami 700 kWh,
- 65 niskowejściowych Urbino 15 LE electric z bateriami 500 kWh
- jeden Urbino 12 electric z bateriami o łącznej pojemności 400 kWh.
Tak szeroki zakres długości i konfiguracji pojazdów pozwoli na optymalne dopasowanie floty do różnorodnych potrzeb operacyjnych miasta i jego okolic. Dodajmy, że Malmö to szczególny rynek dla Solarisa – producent zbudował tam przez ostatnie lata silną pozycję, dostarczając m.in. 12-metrowe trolejbusy, oraz 15- i 18-metrowe autobusy elektryczne. Co więcej, to jedyne miasto w Szwecji, w którym w regularnym ruchu miejskim eksploatowane są 24-metrowe autobusy dwuprzegubowe.
„Jesteśmy dumni, że możemy kontynuować współpracę z Nobiną, liderem zeroemisyjnego transportu w Szwecji. Dzięki naszemu doświadczeniu, zdobytemu przez lata obecności na rynku skandynawskim, z radością wesprzemy kolejne etapy elektryfikacji miasta, które jest już niemal w pełni gotowe na całkowicie elektryczną komunikację miejską” – powiedział Sverre Skaar, CEO Solaris Sverige AB.
Debiut Solarisa w rozmiarze XL w Szwecji
Zamówienie na 36 dwuprzegubowych pojazdów Urbino 24 electric, to debiut Solarisów XL na szwedzkim rynku, których całkiem sporo jeździ w Skandynawii. Do Malmö w 2020 roku trafiło 21 egzemplarzy Van Hool Exqui.City 24, czyli dwuprzegubowych elektrobusów o długości aż 24 metrów. Pojazdy, nazywane często „tram-busami”, obsługiwane przez Nobina Sverige AB, kursują m.in. na trasie MEX8, oferując pojemność zbliżoną do tramwaju przy zachowaniu elastyczności autobusu.
Te MEGA e-busy ładowane w zajezdni poprzez system plug-in, są w pełni zeroemisyjne i futurystycznie zaprojektowane, z czterema szerokimi drzwiami zapewniającymi szybką wymianę pasażerów. Dzięki ich wdrożeniu udział elektrobusów w Malmö wzrósł do 75% całkowitego taboru, co stawia to szwedzkie miasto w czołówce europejskich ośrodków rozwijających komunikację miejską w modelu BRT (Bus Rapid Transit). To kolejny etap współpracy Van Hool z Malmö, gdzie od 2014 roku eksploatowano hybrydowe Exqui.City, a w 2020 roku nadszedł czas na elektryfikację floty. teraz ten proces kontynuowany jest z Solarisem.
Solaris w Szwecji
Solaris obecny jest na szwedzkim rynku od 2003 roku i przekazał tam już ponad 850 autobusów, z czego ponad 200 dostarczonych w ostatnich latach to pojazdy zeroemisyjne. Zamówienie dla Malmö to nie tylko kolejny ważny krok w realizacji ambitnych celów klimatycznych regionu, ale także potwierdzenie rosnącej roli Solarisa w transformacji europejskiego transportu publicznego w kierunku zeroemisyjności.
Aktualnie zdobyty kontrakt to jedno z największych zamówień na autobusy elektryczne w historii Solaris w Szwecji i zarazem kolejny etap współpracy z Nobiną – największym operatorem transportu publicznego w krajach nordyckich. Aż 180 nowych autobusów Solaris Urbino electric trafi na ulice Malmö w latach 2026–2027. Pojazdy będą obsługiwać zarówno ruch miejski, jak i podmiejski w Malmö, trzecim co do wielkości mieście Szwecji, które dzięki tej inwestycji znacząco przybliży się do pełnej elektryfikacji transportu publicznego.
Solaris współpracuje z Nobiną od lat, dostarczając nowoczesny tabor zeroemisyjny do wielu szwedzkich miast. W ubiegłych latach producent przekazał operatorowi m.in. 55 autobusów elektrycznych do obsługi linii regionalnych w Sztokholmie oraz 28 pojazdów dla Nobiny Skåne. Na początku 2025 roku przewoźnik zamówił także 89 sztuk Urbino 15 LE electric.
Komentarze