Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Madryt z flotą 450 autobusów elektrycznych: 45 e-linii i 20% udziału we flocie

infobus
14.07.2025 11:03
0 Komentarzy

W lipcu 2025 roku EMT Madrid, miejski operator transportu publicznego stolicy Hiszpanii, ogłosił osiągnięcie przełomowego celu: 450 autobusów elektrycznych obsługuje już 45 w pełni zelektryfikowanych linii autobusowych.

Oznacza to, że pojazdy zeroemisyjne stanowią dziś 20% całej floty autobusowej miasta, liczącej około 2.000 pojazdów. O tym procesie transformacji informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

EMT Madrid: 45 w pełni elektrycznych linii i 450 elektrobusów w eksploatacji
EMT Madrid: 45 w pełni elektrycznych linii i 450 elektrobusów w eksploatacji

47,5 mln pasażerów w miesiac

Strategia władz Madrytu zakłada 100% ekologiczny park taborowy, bez obecności autobusów z silnikami Diesla. Całość inwestycji pochłonęła ponad 250 mln euro, z czego znaczną część pokryły fundusze unijne w ramach NextGenerationEU. Miasto od 2020 roku prowadzi intensywną modernizację zajezdni, sieci ładowania oraz wdraża pojazdy różnych długości i napędów – od kompaktowych midibusów po wodorowe autobusy klasy standard.

Nowe elektryczne autobusy obsługują m.in. linie 22, 87, 108 i 121, a największy zastrzyk taborowy przypadł na ostatnie dwa lata. Przejście na transport zeroemisyjny przekłada się również na rekordowe wyniki przewozowe – w czerwcu 2025 roku autobusy EMT przewiozły 47,5 mln pasażerów.

EMT Madrid: 45 w pełni elektrycznych linii i 450 elektrobusów w eksploatacji
EMT Madrid: 45 w pełni elektrycznych linii i 450 elektrobusów w eksploatacji

Analiza dostawców

W procesie elektryfikacji bierze udział kilku producentów:

  • IRIZAR e-mobility: łącznie dostarczył 193 autobusy, w tym modele i2E, ieBus i 12 egzemplarzy futurystycznego ieTRAM, które od 2023 roku obsługują linię BRT Valdebebas – Ramón y Cajal.
  • BYD: od 2020 roku przekazał Madrytowi 115 elektrobusów modelu K9UB.
  • SOLARIS: od 2023 roku wprowadził 90 pojazdów Urbino 12 oraz 20 midibusów Urbino 9.
  • Carbus Wolta i Rampini dostarczyli odpowiednio 18 i 6 pojazdów kompaktowych (ok. 6 metrów długości) do obsługi historycznego centrum.
  • CaetanoBus: od 2025 roku w ruchu jest także 10 autobusów wodorowych Citygold H2, zasilanych zielonym wodorem produkowanym lokalnie.
EMT Madrid: 45 w pełni elektrycznych linii i 450 elektrobusów w eksploatacji
EMT Madrid: 45 w pełni elektrycznych linii i 450 elektrobusów w eksploatacji

Infrastruktura i energetyka

Transformacja taborowa wymagała dostosowania zaplecza technicznego. Zajezdnia Carabanchel wyposażona została w inteligentne stacje ładowania z odwróconymi pantografami, działającymi w pełni automatycznie. Z kolei centrum Entrevías posiada własną stację wodorową z instalacją fotowoltaiczną (2.780 paneli) pokrywającą cały proces – od produkcji po dystrybucję H₂. Najnowsza zajezdnia La Elipa ma stać się centralnym punktem zarządzania flotą elektryczną, a Fuencarral testuje zautomatyzowany system zarządzania ładowaniem.

Naszym zdaniem Madryt udowadnia, że przemyślana, długofalowa strategia oraz współpraca z sektorem przemysłowym i unijnym wsparciem finansowym mogą realnie przyspieszyć dekarbonizację transportu publicznego. Dzięki synergii pojazdów elektrycznych, wodoru i nowoczesnej infrastruktury ładowania, hiszpańska stolica staje się wzorem dla innych europejskich metropolii.

Komentarze