Madryt z flotą 450 autobusów elektrycznych: 45 e-linii i 20% udziału we flocie
W lipcu 2025 roku EMT Madrid, miejski operator transportu publicznego stolicy Hiszpanii, ogłosił osiągnięcie przełomowego celu: 450 autobusów elektrycznych obsługuje już 45 w pełni zelektryfikowanych linii autobusowych.
Oznacza to, że pojazdy zeroemisyjne stanowią dziś 20% całej floty autobusowej miasta, liczącej około 2.000 pojazdów. O tym procesie transformacji informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
47,5 mln pasażerów w miesiac
Strategia władz Madrytu zakłada 100% ekologiczny park taborowy, bez obecności autobusów z silnikami Diesla. Całość inwestycji pochłonęła ponad 250 mln euro, z czego znaczną część pokryły fundusze unijne w ramach NextGenerationEU. Miasto od 2020 roku prowadzi intensywną modernizację zajezdni, sieci ładowania oraz wdraża pojazdy różnych długości i napędów – od kompaktowych midibusów po wodorowe autobusy klasy standard.
Nowe elektryczne autobusy obsługują m.in. linie 22, 87, 108 i 121, a największy zastrzyk taborowy przypadł na ostatnie dwa lata. Przejście na transport zeroemisyjny przekłada się również na rekordowe wyniki przewozowe – w czerwcu 2025 roku autobusy EMT przewiozły 47,5 mln pasażerów.
Analiza dostawców
W procesie elektryfikacji bierze udział kilku producentów:
- IRIZAR e-mobility: łącznie dostarczył 193 autobusy, w tym modele i2E, ieBus i 12 egzemplarzy futurystycznego ieTRAM, które od 2023 roku obsługują linię BRT Valdebebas – Ramón y Cajal.
- BYD: od 2020 roku przekazał Madrytowi 115 elektrobusów modelu K9UB.
- SOLARIS: od 2023 roku wprowadził 90 pojazdów Urbino 12 oraz 20 midibusów Urbino 9.
- Carbus Wolta i Rampini dostarczyli odpowiednio 18 i 6 pojazdów kompaktowych (ok. 6 metrów długości) do obsługi historycznego centrum.
- CaetanoBus: od 2025 roku w ruchu jest także 10 autobusów wodorowych Citygold H2, zasilanych zielonym wodorem produkowanym lokalnie.
Infrastruktura i energetyka
Transformacja taborowa wymagała dostosowania zaplecza technicznego. Zajezdnia Carabanchel wyposażona została w inteligentne stacje ładowania z odwróconymi pantografami, działającymi w pełni automatycznie. Z kolei centrum Entrevías posiada własną stację wodorową z instalacją fotowoltaiczną (2.780 paneli) pokrywającą cały proces – od produkcji po dystrybucję H₂. Najnowsza zajezdnia La Elipa ma stać się centralnym punktem zarządzania flotą elektryczną, a Fuencarral testuje zautomatyzowany system zarządzania ładowaniem.
Naszym zdaniem Madryt udowadnia, że przemyślana, długofalowa strategia oraz współpraca z sektorem przemysłowym i unijnym wsparciem finansowym mogą realnie przyspieszyć dekarbonizację transportu publicznego. Dzięki synergii pojazdów elektrycznych, wodoru i nowoczesnej infrastruktury ładowania, hiszpańska stolica staje się wzorem dla innych europejskich metropolii.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze