Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin i Lubartów kupią łącznie 23 autobusy miejskie za ponad 72 mln zł. Z EFRR.

infobus
07.09.2024 13:05
0 Komentarzy

72 mln zł będzie kosztował zakup 20 autobusów dla komunikacji miejskiej w Lublinie oraz trzech elektrobusów dla komunikacji w Lubartowie (Lubelskie).

6 września marszałek lubelski Jarosław Stawiarski oraz wicemarszałek Piotr Breś wręczyli dwie umowy o dofinansowanie projektów na zakup ekologicznie czystych pojazdów wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym w ramach Działania 6.3 Publiczny autobusowy transport zbiorowy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2021.

Spis treści:

  1. Ile autobusów hybrydowych planuje zakupić miasto Lublin?
  2. Jaką moc silnika będą miały elektryczne minibusy w Lubartowie?
  3. Do kiedy mają zostać zrealizowane inwestycje w Lublinie i Lubartowie?
Jarosław Stawiarski oraz wicemarszałek Piotr Breś wręczyli dwie umowy o dofinansowanie projektów na zakup ekologicznie czystych pojazdów wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym w ramach Działania 6.3 Publiczny autobusowy transport zbiorowy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2021.
Jarosław Stawiarski oraz wicemarszałek Piotr Breś wręczyli dwie umowy o dofinansowanie projektów na zakup ekologicznie czystych pojazdów wykorzystywanych w publicznym transporcie zbiorowym w ramach Działania 6.3 Publiczny autobusowy transport zbiorowy programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2021.

Lublin

„Szacuje się, że blisko 13 milionów osób rocznie skorzysta z nowego lub zmodernizowanego transportu publicznego w Lublinie i Lubartowie, co pokazuje, jak wielki wpływ na życie mieszkańców i turystów będą miały te inwestycje. Ograniczone będą także koszty eksploatacji taborów autobusowych, co powinno poprawić kondycję finansową naszych samorządów” – powiedział marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski, który wręczył w piątek samorządowcom dwie umowy na dofinasowanie.

Pierwsza dotyczy zakupu 20 nowoczesnych hybrydowych autobusów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) w Lublinie oraz dwóch mobilnych ładowarek. Wartość projektu to ponad 62 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wyniesie ponad 43 mln zł.

„Rozwijając transport publiczny potrzebujemy dodatkowych autobusów, a po drugie musimy odnawiać tabor. W Lublinie mamy już autobusy elektryczne, za chwile będą wodorowe (trwa przetarg), a te autobusy hybrydowe świetnie uzupełnią ofertę” – powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Projekt przewiduje zakup 20 autobusów hybrydowych typu plug-in, czyli pojazdów o napędzie spalinowo-elektrycznym, które mogą być ładowane z sieci elektrycznej. Będą to pojazdy przegubowe, o długości 18 metrów. Zastąpią stare i wysłużone autobusy w MPK z 200br i 2008 r.

Lubelskie/Będzie nowy tabor dla komunikacji miejskiej w Lublinie i Lubartowie
Lubelskie/Będzie nowy tabor dla komunikacji miejskiej w Lublinie i Lubartowie

Lubartów

Natomiast miasto Lubartów zakupi trzy busy elektryczne i dwie mobilne stacje ładowania. Wartość projektu pn. „Lubartowski transport publiczny” to blisko 10 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie niemal 8,5 mln zł.

Minibusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, napędzane silnikami elektrycznymi o mocy nie mniejszej niż 200kW. Mają mieć co najmniej 29 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 15 miejsc siedzących.

Burmistrz Lubartowa Krzysztof Paśnik powiedział, że dzięki temu dofinansowaniu Lubartów „wreszcie doczeka prawdziwej komunikacji miejskiej niskoemisyjnej”, co przyczyni się także do rozwiązania problemów zakorkowania miasta zwłaszcza w tzw. dni targowe.

-„Ten transport jest nie tylko dla mieszkańców miasta Lubartów ale i dla tych z powiatu lubartowskiego. Mamy pobudowane parkingi typu park&ride, mieszkańcy będą mogli zostawić auta na obrzeżach miasta i przesiadać się w busy elektryczne i poruszać się po mieście tą komunikacją” – dodał Paśnik.

Zakupiony tabor będzie obsługiwał dwie trasy na terenie Lubartowa (ustalone w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych). Transport będzie nieodpłatny dla pasażerów, a zorganizuje go miejska spółka – Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Lubartowie.

Obie inwestycje – w Lublinie i w Lubartowie – mają być zrealizowane do 31 grudnia 2026 r.(PAP)

Komentarze