Łomża zamawia od Busnex Poland osiem autobusów Yutong, w tym cztery pierwsze E9
28 marca władze Łomży podpisały dwie umowy na zakup kolejnych zeroemisyjnych autobusów miejskich marki Yutong.
Do eksploatowanych już ośmiu egzemplarzy modelu Yutong E12, niebawem dołączą kolejne. To cztery modele MAXI – Yutong E12 oraz pierwsze we flocie MPK – cztery midibusy Yutong E9. Wraz z rozwojem floty zeroemisyjnych autobusów, Łomża inwestuje w infrastrukturę do ich zasilania, w tym instalacje OZE i magazyny energii.
Rozkład jazdy:
- Jakie modele autobusów elektrycznych Yutong trafią do MPK Łomża w ramach nowych zamówień?
- Jakie są główne cechy techniczne modeli Yutong E12 i E9 oraz ich deklarowany zasięg?
- Z jakich źródeł finansowania pochodzą środki na zakup nowych elektrobusów w Łomży?
Cztery plus cztery
Zakup czterech autobusów MAXI marki Yutong, realizowany został dzięki dofinansowaniu zrealizowanemu przez Krajowy Plan Odbudowy realizowany przez NFOŚiGW, kolejne cztery MIDI zostały dofinansowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
– Tempo, w jakim Łomża rozwija zeroemisyjny transport, jest naprawdę imponujące. Dostarczyliśmy już osiem autobusów, które zasiliły flotę autobusów miejskich w MPK Łomża. Wybrane ponownie przez władze miasta 4 Yutongi E12 to optymalne, komfortowe i zeroemisyjne rozwiązanie dla komunikacji miejskiej. Ich zasięg na jednym ładowaniu wynosi nawet 400 kilometrów – mówił Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland. To jednak nie koniec zamówienia dokonanego przez miasto, gdyż tym razem do modeli 12-metrowych dołączą również krótsze 9-metrowe. – Będzie to model Yutong E9 z powodzeniem eksploatowany już przez Iławę, Giżycko, Bielsk Podlaski, Lidzbark Warmiński, Ostrowiec Świętokrzyski, Wałcz i Muszynę – dodał Marcin Kucharski.
Wybrany przez Łomżę Yutong E9 może pokonać na jednym ładowaniu ponad 350 kilometrów. Ten elektryczny autobus ma 9 metrów długości i jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej mobilności, a także wyposażony w klimatyzację i system monitoringu i system wczesnego ostrzegania kierowcy o zagrożeniach na drodze
– Po wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla posiadaczy Łomżyńskiej Karty Mieszkańca, widać znaczny wzrost osób korzystających z komunikacji miejskiej. Dzięki takim inwestycjom promujemy transport publiczny, dbamy o ekologię i wzrost komfortu podróży naszych mieszkańców – podkreślał prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski dodając, że Miasto Łomża na tym nie poprzestaje i zamierza aplikować w ramach kolejnych programów w rozwój elektromobilności.
Z kolei Yutong E12 to 12-metrowy autobus elektryczny. Dzięki bezkobaltowym bateriom o wysokiej sprawności i systemowi rekuperacji – umożliwiającemu odzyskiwanie energii podczas hamowania – na jednym ładowaniu pokonuje do 400 kilometrów. Elektrobus dostosowany jest również do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej mobilności. Modle MAXI został wyposażony w automatyczną klimatyzację, monitoring z kamerami o 360-stopniowym widoku oraz system wczesnego ostrzegania kierowcy o zagrożeniach na drodze. Standardem w elektrycznych autobusach Yutong są najnowsze technologie zapewniające bezpieczeństwo baterii, ich 24-godzinny monitoring i wielostopniową ochronę.
12 elektrobusów
Nad Narwią pojawią się najpierw 4 12-metrowe Yutongi typu E1, w których znajdzie się miejsce dla 81 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Wartość umowy opiewa na kwotę 12,3 mln zł (w tym wsparcie zewnętrzne 9 mln zł – 90% wydatków kwalifikowalnych), a środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy). Nazwa projektu to „Rozwój zielonego transportu publicznego w Łomży – etap II”.
– Podpisanie tych umów jest ważnym momentem, który wieńczy pracę wielu osób. Inwestycja w transport zbiorowy zawsze jest trafiona. Dzięki temu możemy świadczyć mieszkańcom Łomży usługi na wysokim poziomie – powiedział prezes MPK w Łomży Janusz Nowakowski. Dodał, że tabor łomżyńskiej komunikacji miejskiej liczy obecnie 38 autobusów, z czego 12 to te z napędem elektrycznym.
Tabor uzupełnią kolejne 4 pojazdy. Będą to prawie 9-metrowe „elektryki” marki Yutong typu E9 z 23 miejscami siedzącymi, zdolne przewozić maksymalnie 59 pasażerów. Dodatkowo zadanie przewiduje dostawę czterech ładowarek mobilnych. Wartość podpisanej umowy opiewa na kwotę 10 mln zł (w tym wsparcie zewnętrzne 6,9 mln zł – 85% wydatków kwalifikowalnych). Środki na ten cel pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027 w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska”, na które miasto Łomża pozyskało 34 mln zł.
– Może to zabrzmi przewrotnie, ale jestem przeciwnikiem zakazu produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi. Jeżeli jednak chodzi o komunikację miejską to uważam, że kierunek elektromobilności jest dobrym wyborem – dodał uczestniczący w briefingu przewodniczący Rady Miejskiej Łomży Wiesław Tadeusz Grzymała.
Z kolei „komfortowego i bezpiecznego korzystania z zakupionych autobusów” życzył mieszkańcom zastępca prezydenta Łomży Piotr Serdyński. Dodajmy na koniec opisu taboru, że od początku marca 2025 r. po ulicach Łomży jeżdżą cztery nowe elektryczne autobusy ZONSON Granton/BAZN, zastępując wysłużone pojazdy Volvo. Kompaktowa konstrukcja oraz długość pojazdu wynosząca niespełna 11 metrów pozwalają na łatwe manewrowanie po łomżyńskich drogach, natomiast przestronne wnętrze sprawia, że pojazd idealnie nadaje się do obsługi bardziej obciążonych linii. Autobusy mogą pomieścić ponad 70 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Zakup autobusów został zrealizowany z projektu pn. „Rozwój zielonego transportu publicznego w Łomży” w ramach inwestycji: G1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Plus OZE
Równolegle z elektryfikacją taboru autobusowego, Łomża rozwija instalacje OZE i magazyny energii do jego zasilania. Pierwsze panele fotowoltaiczne powstały już w 2017 r. na terenie bazy MPK.
Najnowszy projekt obejmuje również przebudowę warsztatów MPK w Łomży do obsługi autobusów zeroemisyjnych i wykonanie na całej powierzchni dachu instalacji PV wraz z magazynem energii oraz stanowiskami ładowania autobusów elektrycznych, a także budowę hali garażowej, jako konstrukcji pod instalację PV z instalacją PV o mocy 344,3 kW oraz stacje ładowania. Ponadto z tych środków ma powstać obiekt Park&Ride, strefa płatnego parkowania oraz samoobsługowe stacje naprawy rowerów.
Łomża jest tym samym jednym z polskich prekursorów zastosowania OZE na potrzeby transportu publicznego.
Komentarze