Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łomża zamawia kolejne autobusy elektryczne. Tym razem cztery MIDI z Polski Wschodniej

infobus
14.11.2024 10:05
0 Komentarzy

14 listopada Miasto Łomża ogłosiło przetarg na dostawę czterech fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych jednoczłonowych oraz czterech ładowarek.

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży” i współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027”. To kolejny krok miasta Łomża w stronę ekologicznego transportu miejskiego, mający na celu redukcję emisji spalin oraz poprawę jakości powietrza. O pierwszym zamówieniu – na osiem autobusów marki Yutong od firmy Busnex Poland – pisaliśmy wcześniej na InfoBusie. Kolejne cztery e-busy marki Zonson zostały zamówione w Creobus.

Spis treści:

  1. Ile autobusów elektrycznych oraz ładowarek planuje zakupić Miasto Łomża w ramach przetargu?
  2. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu na autobusy elektryczne?
  3. Z jakiego źródła finansowany jest projekt „Zrównoważona mobilność miejska w Łomży”?
Łomża kupi kolejne autobusy eklektyczne. Jakie tym razem marki?
Łomża kupi kolejne autobusy eklektyczne. Jakie tym razem marki?

Łomżyńskie zamówienie

Przedmiot zamówienia obejmuje:

  • Zakup i dostawę czterech autobusów elektrycznych – pojazdy mają być jednoczłonowe, niskopodłogowe i jednorodne pod względem marki.
  • Dostawę czterech ładowarek – zamówienie przewiduje również ładowarki kompatybilne z zamawianymi autobusami, przeznaczone do ich ładowania na terenie zajezdni miejskiej.

Pierwszym aspektem, który podlega szczególnej uwadze, są wymiary autobusu. Łomża stawia na autobusy kompaktowe, idealne do obsługi miejskich tras, gdzie liczy się zwrotność i elastyczność. Wymagana długość autobusu wynosi od 7,5 do 9,5 metra, co pozwoli na sprawne manewrowanie w ciasnych przestrzeniach miejskich. Szerokość pojazdu ma wynosić maksymalnie 2550 mm (bez uwzględnienia lusterek zewnętrznych), a wysokość – do 3400 mm w stanie gotowości do jazdy.

Drugim kluczowym elementem jest pojemność autobusu, co ma bezpośredni wpływ na efektywność transportu publicznego oraz wygodę pasażerów. Wymagana całkowita pojemność pasażerska to minimum 45 osób, co stanowi jedno z punktowanych kryteriów w przetargu. Miejsca siedzące stałe mają obejmować minimum 20 miejsc dla pasażerów i jedno dla kierowcy, z czego co najmniej 4 miejsca muszą być dostępne z poziomu niskiej podłogi, umożliwiając pasażerom wygodny dostęp bez pokonywania stopni. Miejsca stojące powinny wynosić minimum 24, co pozwala na przewóz większej liczby osób w godzinach szczytu. Dodatkowo, autobusy muszą mieć przestrzeń na wózek inwalidzki lub dziecięcy.

Na oferty Łomża czeka do 20 grudnia, a następnie oceni złożone propozycje na podstawie tych kryteriów:

  • Cena – 60 punktów.
  • Okres gwarancji całopojazdowej – minimum 6 lat, waga 10 punktów.
  • Okres gwarancji na baterie trakcyjne – minimum 9 lat, waga 10 punktów.
  • Zużycie energii elektrycznej – maksymalnie 80 kWh/100 km, waga 6 punktów.
  • Pojemność pasażerska – minimum 45 miejsc, waga 5 punktów.
  • Pojemność baterii trakcyjnych – minimum 200 kWh, waga 9 punktów.

Okres obowiązywania umowy wynosi 12 miesięcy, a termin związania ofertą to 120 dni.

Pełny link do zamówienia: platformazakupowa.pl/transakcja/1015952

Łomża kupi kolejne autobusy eklektyczne. Jakie tym razem marki?
Łomża kupi kolejne autobusy eklektyczne. Jakie tym razem marki?

Finansowanie projektu

Miasto Łomża otrzymało znaczące wsparcie finansowe w wysokości niemal 34 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 na realizację projektu „Zrównoważona mobilność miejska”. To kolejny krok w kierunku rozbudowy transportu publicznego, dzięki której mieszkańcy będą mogli korzystać z przyjaznej dla środowiska komunikacji miejskiej.

Całkowita wartość tego najnowszego projektu wynosi ponad 49 mln zł, a realizacja rozpocznie się jeszcze w tym roku i potrwa do 2027 roku.

W ramach projektu przewidziano zakup czterech nowych autobusów elektrycznych oraz rozbudowę infrastruktury MPK. Przewidziano m.in. przebudowę warsztatów MPK pod kątem obsługi zeroemisyjnych pojazdów, budowę hali garażowej, stanowisk ładowania, a także instalację paneli fotowoltaicznych wraz z magazynem energii. Powstanie również nowoczesny system parkowania – Park&Ride przy ul. Zjazd – wyposażony w parkomaty zasilane odnawialnymi źródłami energii oraz samoobsługowe stacje naprawy rowerów.

-„To jedno z największych wsparć zewnętrznych, jakie udało się pozyskać naszemu samorządowi, kontynuując nasze działania na rzecz ekologicznego transportu publicznego” – powiedział Mariusz Chrzanowski, prezydent Łomży.

Przypomnijmy, że 18 stycznia miasto podpisało umowę z firmą Creobus z Redzikowa na dostawę czterech autobusów elektrycznych marki Zonson/Granton. Zakup tych pojazdów został możliwy dzięki środkom z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Nowe autobusy dołączą do floty, w której już teraz znajduje się osiem elektrycznych pojazdów marki Yutong, a tym samym flota zeroemisyjna w Łomży osiągnie liczbę 12 autobusów.

Prezydent Chrzanowski podkreślił, że autobusy zakupione w ramach tego projektu będą służyć nie tylko mieszkańcom miasta, ale również okolicznych gmin, takich jak Łomża, Piątnica i Nowogród.

– „Z danych przekazanych przez firmę Busnex wynika, że zużycie energii przez nasze autobusy elektryczne jest najniższe w Europie. Nasi wykwalifikowani kierowcy efektywnie korzystają z nowoczesnej technologii, co jest dowodem na profesjonalizm łomżyńskiego MPK” – dodał prezydent.

Komentarze