Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Liniowy debiut autobusu SOR NS18 w Polsce. Nowa flota Kłosoka we wrocławskiej aglomeracji

infobus
12.05.2025 07:02
0 Komentarzy

5 maja 2025 roku na liniach 121 i 131 oficjalnie zadebiutowały nowe autobusy SOR NS18 należące do firmy Kłosok.

Pojazdy wcześniej wypatrzone przez mieszkańców na zajezdni w Bykowie, wjechały na ulice Wrocławia w ramach rozpoczęcia pierwszego etapu realizacji dużego pakietu komunikacji aglomeracyjnej. O tym zamówieniu liniowym i wcześniejszym „taborowym zastępstwie” pisaliśmy już w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakich dwóch liniach zadebiutowały autobusy SOR NS18 we Wrocławiu 5 maja 2025 roku?
  2. Ile nowych autobusów dostarczą Kłosok i Nowak Transport w ramach aglomeracyjnego kontraktu?
  3. Jakie zabezpieczenie przed nietrzeźwością kierowcy zainstalowano w nowych autobusach?
Nowy rozdział aglomeracyjnej komunikacji. Kłosok rusza z SOR NS18 na liniach 121 i 131 / fot. Leszek Kędzior – FB

21 linii

Zamówienie, w ramach którego Kłosok i Nowak Transport obsłużą 17 linii aglomeracyjnych oraz 4 miejskie, to jeden z największych przetargów ostatnich lat w regionie. Wartość całego kontraktu wynosi około 700 milionów złotych, a jego realizacja przewidziana jest w dwóch etapach. Obecnie uruchomione zostały pierwsze kursy, a pełna operacja ma ruszyć 6 października 2025 roku.

W ramach umowy przewoźnicy dostarczą 66 nowych autobusów46 marki SOR, głównie właśnie model NS18, oraz 20 Mercedes-Benz, w tym także 11 elektrycznych pojazdów typu solo, a dwa kolejne będą dostępne opcjonalnie.

Debiutujące dziś SOR NS18 to autobusy przegubowe, niskopodłogowe, o długości 18 metrów. Dzięki przegubowej konstrukcji może pomieścić nawet do 140 pasażerów, co czyni go dobrym wyborem dla linii o wysokim napełnieniu. Choć to pojazdy w wersji ekonomicznej, zwracają uwagę nowoczesną sylwetką i schludnym wykończeniem wnętrza. Producent zapowiada wysoką wydajność operacyjną przy ograniczonych kosztach serwisowych – pozostaje obserwować, jak spiszą się w codziennej eksploatacji.

Pojazdy wyposażono w klimatyzację, Wi-Fi, gniazda USB, defibrylatory AED, a także systemy bezpieczeństwa takie jak asystent hamowania, system wykrywania pieszych i rowerzystów, doświetlanie zakrętów oraz alko-blokadę uniemożliwiającą uruchomienie pojazdu w przypadku nietrzeźwości kierowcy.

Aglo pakiet

Wrocławski pakiet aglomeracyjny z udziałem Kłosoka i Nowaka Transportu obejmie finalnie obsługę ponad 20 linii, w tym tych o dużym znaczeniu dla dojazdów do miasta z kierunków takich jak Długołęka, Siechnice, Czernica czy Wisznia Mała. Część taboru, w tym wspomniane elektryczne autobusy solo, ma pojawić się w II połowie 2025 roku. Tym samym Wrocław i jego okolice zrobią kolejny krok w stronę bardziej zrównoważonego i dostępnego transportu publicznego.

Zajezdnia obsługująca nowe linie mieści się w Bykowie przy ul. Wrocławskiej 39. Obecnie firma Kłosok już świadczy usługi na liniach 904, 911, 914, 921, 924, 931, 934 i 936, a od sierpnia sukcesywnie przejmie kolejne. Na jesieni pasażerowie zobaczą SOR-y NS18 również na liniach międzygminnych serii 9xx, które będą docelowo przekształcane w nowe oznaczenia – jak np. linie 928, 931 czy 944.

Firma Kłosok, która przez lata rozwijała flotę głównie w województwie śląskim i małopolskim, z impetem wchodzi na dolnośląski rynek aglomeracyjny, konkurując skutecznie z dotychczasowymi przewoźnikami lokalnymi i miejskimi. Mieszkańcy podwrocławskich miejscowości zyskają dzięki temu dostęp do nowoczesnych pojazdów oraz zintegrowanego systemu biletowego UrbanCard, co stanowi jeden z największych przełomów dla pasażerów od lat. Pełna lista linii, harmonogram zmian i rozkłady jazdy dostępne są na stronie miasta i pod adresem: 👉 https://bit.ly/rozkłady_jazdy

Komentarze