Kultowy autobus Jelcz PR110 wraca na krakowskie ulice. Brawo dla mechaników MPK
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski mają niepowtarzalny powód, by już w sobotę, 31 maja odwiedzić Kraków.
Na ulice miasta wyjedzie bowiem kultowy Jelcz PR110, pieczołowicie odrestaurowany przez pracowników MPK w Krakowie. To nie tylko powrót do przeszłości, ale też unikatowa okazja, by przejechać się autobusem, który jeszcze w latach 70. i 80. XX wieku był symbolem komunikacji miejskiej PRL-u.
Rozkład jazdy:
- Z jakiej okazji i kiedy na ulice Krakowa wyjadą historyczne autobusy Jelcz PR110?
- Jaką trasą będzie kursować specjalna linia PR obsługiwana przez Jelcze PR110 i ile pojazdów zostanie zaangażowanych?
- Jakie są najważniejsze fakty z historii Jelcza PR110 w Krakowie i jak doszło do odrestaurowania jednego z egzemplarzy?
Pięć Jelczy PR
Z okazji obchodów 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie, na specjalną linię oznaczoną symbolem PR wyjadą aż pięć Jelczy PR110: krakowski egzemplarz oraz pojazdy z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy). Linia będzie kursować z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza.
Pierwszy kurs zaplanowano o 10:30, ostatni o 14:30 – oba z Alei Przyjaźni. Przystanki na trasie obejmą: Rondo Kocmyrzowskie im. Ks. Gorzelanego, Wiślicką, Narzymskiego, Rondo Mogilskie oraz Dworzec Główny Wschód.
– To będzie pierwszy taki przejazd. Do tej pory w żadnym innym mieście nie odbył się przejazd historycznych autobusów marki Jelcz PR110 w takiej liczbie – podkreślają w MPK.
Powrót legendy
Wyremontowany Jelcz PR110 został zaprezentowany w czwartek, 29 maja na terenie zajezdni autobusowej Bieńczyce. Miejsce nieprzypadkowe – Nowa Huta była naturalnym środowiskiem tych pojazdów w czasach ich świetności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pierwsze Jelcze PR110 trafiły do Krakowa w styczniu 1978 roku, zdobywając uznanie zarówno wśród pasażerów, jak i mechaników. Z czasem jednak eksploatacja stawała się coraz trudniejsza – z powodu awarii i problemów z częściami zamiennymi. Mimo to do 1982 roku dostarczono aż 340 egzemplarzy. Stopniowo wypierane przez Ikarusy, ostatnie Jelcze PR110 skreślono z inwentarza w 1988 roku.
Historia w pigułce
Popularnie zwane Berlietami, autobusy PR110 powstały na licencji zakupionej w 1972 roku od francuskiej firmy Berliet. Polska wersja zadebiutowała w 1975 roku jako pierwszy w kraju seryjny autobus z tylnym silnikiem i zsynchronizowaną skrzynią biegów.
Napędzał go silnik produkowany przez WSK Mielec na licencji Leyland. Choć Jelcz PR110 stał się ikoną epoki PRL, żaden z krakowskich egzemplarzy nie przetrwał do dziś.
Odrestaurowany pojazd został pozyskany z Rzeszowa. Dzięki zaangażowaniu i pasji pracowników MPK, przywrócono mu oryginalny wygląd i sprawność techniczną, zgodnie z dokumentacją i duchem epoki. Efekt? Po niemal 40 latach Jelcz PR110 wraca na krakowskie ulice – jako symbol historii i hołd dla inżynierii komunikacji miejskiej lat 70.
– MPK w Krakowie wyremontowało kultowego Jelcza PR110! Tym niezwykłym pojazdem już niedługo będą mogli przejechać pasażerowie po Krakowie! – ogłoszono w oficjalnym komunikacie.
To wydarzenie nie tylko dla entuzjastów techniki, ale i dla wszystkich, którzy chcą przeżyć nostalgiczną podróż w czasie – dosłownie i symbolicznie.
Komentarze