Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Który producent elektrobusów zastąpi Volvo w MPK Inowrocław? Analiza SWZ

infobus
20.09.2024 09:00
0 Komentarzy

W toku jest przetarg nieograniczony na dostawę pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla Inowrocławia.

O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Inwestycja ma dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny.

Spis treści:

  1. Jakie kryteria oceny ofert obowiązują w przetargu na dostawę pięciu autobusów elektrycznych dla Inowrocławia?
  2. Jakie cechy techniczne muszą spełniać zamawiane autobusy elektryczne w Inowrocławiu?
  3. Dlaczego Solaris ma największe szanse na wygraną w przetargu na autobusy elektryczne dla Inowrocławia?
Który producent elektrobusów zastąpi Volvo w Inowrocławiu? Analiza SWZ
Który producent elektrobusów zastąpi Volvo w Inowrocławiu? Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

Ostatnim dostawcą autobusów elektrycznych dla Inowrocławia było Volvo. Firma, jak wiadomo, zaprzestała produkcji kompletnych elektrobusów nie tylko na terenie Polski ale i całej Europy. Wobec tego, postaramy się odpowiedzieć na pytanie, kto ma największe szanse na dostawy elektryków dla Inowrocławia po Volvo? Czas na SWZ.

Miasto przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować następującymi kryteriami: ceną (60%), parametrami techniczno-eksploatacyjnymi (30%), okresem gwarancji (10%). W przypadku parametrów technicznych komplet punktów można uzyskać za:

  • zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali nierdzewnej – odpornej na korozję, zgodnej z PN-EN 10088 – 3 pkt,
  • zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt,
  • zaoferowanie przez wykonawcę w oferowanym autobusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 2 pkt,
  • zaoferowanie pełnego oświetlenia zewnętrznego wykonanego w technologii LED – 2 pkt,
  • zaoferowanie dotykowego aktywnie konfigurowalnego pulpitu sterowania i wyświetlacza kierowcy – 1 pkt,
  • zaoferowanie zawieszenia osi przedniej zależnego ze stabilizatorem – 1 pkt,
  • zaoferowanie baterii w technologii LTO (High Power) – 3 pkt,
  • zastosowanie jednego silnika asynchronicznego elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 2 pkt,
  • zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – 1 pkt,
  • wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 3 pkt,
  • zaoferowanie systemu otwierania i zamykania drzwi wyposażonego w funkcję automatycznego zamykania drzwi po ich otwarciu przez pasażerów wraz z systemem detekcji obecności pasażerów w kontrolowanej strefie drzwi – 1 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • zaoferowanie systemu gaszenia pojazdu wraz z pakietem szybkiej reakcji serwisowej do 48 godzin z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i 15- letnim okresem gwarancji oraz 10 letnim pakietem serwisowym – 2 pkt,
  • zaoferowanie klimatyzacji pracującej na czynniku chłodniczym CO2 z możliwością pracy jako dodatkowa pompa ciepła – 1 pkt.
Który producent elektrobusów zastąpi Volvo w Inowrocławiu? Analiza SWZ
Który producent elektrobusów zastąpi Volvo w Inowrocławiu? Analiza SWZ

Specyfikacja techniczna

Zamawiane autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m, szerokość od 2,4 do 2,55 m, wysokość max. 3,3 m i niską podłogę na całej długości pojazdu. Będą wyposażone w 3 pary drzwi w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikami lub silnikiem elektrycznym centralnym o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd warunków jezdnych analogicznych do autobusów z napędem konwencjonalnym. Moc silnika ma wynosić minimum 160 kW. Konstrukcje będą wyposażone w układ odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdu, uruchamiany przez naciśnięcie hamulca lub dźwignią umieszczoną pod kierownicą przez kierowcę.

Magazyn energii to baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO (High Power) lub NMC o pojemności energetycznej użytkowej minimum 250 kWh. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna zapewnić przejechanie przez autobus co najmniej 200 km w warunkach optymalnych. Ładowanie baterii odbywać się będzie poprzez system plug-in oraz systemem pantografowym o mocy 150 do 300 kW.

Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna, dwa wentylatory, a także klimatyzacja. Pasażerowie pojadą na siedzeniach przeznaczonych do komunikacji miejskiej – np. typu Ster MX lub równoważnych.  Mają mieć tapicerkę według wzoru zamawiającego. Dla kierowców przewidziano pełną kabinę (wydzieloną), klimatyzowaną, wyposażoną w patentowe zamykane drzwi do przestrzeni pasażerskiej oraz okno do sprzedaży biletów. W środku znajdzie się fotel z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia z podłokietnikiem zawieszony pneumatycznie z możliwością obrotu celem ułatwienia wyjścia kierowcy. Ponadto, prowadzący pojazd będzie mógł korzystać z: wieszaka na odzież, ruchomej podstawki na dokumenty o formacie nie większym niż A5 wraz z punktowym diodowym oświetleniem, kasetki na pieniądze oraz bilety, schowka przeznaczonego na rzeczy kierowcy, gniazda elektrycznego 12 V, radioodtwarzacza z wejściem USB.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym, z wyjątkiem tylnej, która będzie w kolorze bursztynowym. W środku pojazdu znajdą się dwie tablice wewnętrzne wykonane na bazie matrycy LCD z podświetleniem LED o wielkości ekranu minimum 22″. Mają one pokazywać numer linii, kierunek, czas i aktualny przystanek oraz wyświetlać wizualizację trasy lub materiały multimedialne. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system głośnomówiący zapowiadający kolejne przystanki, monitoring, gniazda USB oraz bezprzewodowy Internet.

Który producent elektrobusów zastąpi Volvo w Inowrocławiu? Analiza SWZ
Który producent elektrobusów zastąpi Volvo w Inowrocławiu? Analiza SWZ

Naszym zdaniem…

…dawno nie było takiego przetargu, w którym właściwie nie ma miejsca na więcej niż jedną ofertę. Kryteria oceny ofert takie jak – nadwozie ze stali nierdzewnej, zawieszenie zależne, szyba dzielona w pionie, baterie LTO, zastosowanie technologii SiC, centralny silnik asynchroniczny, podział poszycia bocznego bez klejenia to specyfikacja techniczna autobusów marki Solaris. Duża część z w/w kryteriów jest stosowana wyłącznie przez tego producenta. Z uwagi na to, że kryteria techniczne stanowią aż 30% wagi, szanse na pojawienie się konkurencji w tym przetargu są niemal zerowe. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 7 października.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://inowroclaw.ezamawiajacy.pl/pn/inowroclaw/demand/notice/public/140881/details

Komentarze