Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto stanie do pojedynku o elektrobusy dla MZK Tomaszów Maz.? Analiza SWZ

infobus
20.03.2025 06:07
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie Mazowieckim szuka dostawcy dwóch autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z mobilną stacją ładowania.

Zamówienie będzie dofinansowane ze środków pochodzących z programu: Zielony Transport Publiczny – III edycja. O ogłoszeniu przetargu na zakup pierwszych elektrobusów dla MZK pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Przyszedł czas na analizę SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy wyborze dostawcy autobusów elektrycznych dla MZK Tomaszów Mazowiecki?
  2. Jaką minimalną pojemność baterii muszą posiadać oferowane autobusy, aby spełnić wymogi przetargu?
  3. Którzy producenci mają największe szanse na wygranie przetargu, biorąc pod uwagę postawione wymagania?

Wybór najkorzystniejszej oferty

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (32%), gwarancji na baterie (8%).

W przypadku parametrów technicznych, MZK punktuje następujące rozwiązania:

  • silnik trakcyjny umieszczony centralnie – 5 pkt,
  • przetwornice napięcia wykonane w technologii SiC – 2 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • materiał  oraz  sposób  zabezpieczenia  antykorozyjnego  elementów konstrukcyjnych szkieletu    nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia (ramy-kratownicy) – elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 gat. 1.4003) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego  (KTL -kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym dodatkowo  zabezpieczony antykorozyjnie w sposób umożliwiający bezawaryjne funkcjonowanie, bez napraw głównych w czasie minimum 15 lat – 4 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – blacha ze stali odpornej na korozję –nierdzewnej lub aluminium -5 pkt,
  • zawieszenie przednie – oś sztywna – 3 pkt,
  • przednia szyba – w całości – 4 pkt,
  • możliwość wymiany elementów poszycia bocznego – bez konieczności: spawania, klejenia, nitowania, zgrzewania – 4 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy elektryczne dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m i wysokość do 3,30 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości efektywnej minimum 1.200 mm.

Autobusy będą napędzane silnikiem centralnym lub silnikami elektrycznymi o mocy zapewniającej trakcję autobusu o mocy nie mniejszej niż 160 kW i nie większej niż 300 kW. Autobusy muszą być wyposażone w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania.

Energia elektryczna może być magazynowana w bateriach (akumulatory trakcyjne LFP), pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 300 km na jednym cyklu ładowania. Pojemność baterii ma mieścić się w zakresie 400 kWh – 510 kWh. Ładowanie baterii odbywać się ma poprzez złącze plug-in.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu miejskiego skorupowe, o budowie modułowej, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym z możliwością łatwego demontażu i montażu, z wkładką tapicerską. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to kabina typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów i otworami ułatwiającymi kontakt z kierowcą. Wyposażenie kabiny to m.in. radio, schowek, podkładka na rozkład jazdy, alkomat, ładowarka USB, lodówka.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe świecące w kolorze bursztynowym. Z kolei wewnątrz znajdą się dwa monitory LCD o przekątnej min. 22 cali, umożliwiające prezentowanie informacji, numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.

Solaris vs Yutong vs Irizar?

MZK Tomaszów Mazowiecki wprowadził sztywny wymóg maksymalnej wysokości pojazdów – do 3,30 m. Takie wymogi (jeśli brać pod uwagę elektrobusy ładowane tylko przez złącze plug-in) spełnia trzech producentów – Solaris, Yutong i Irizar. Jednak na korzyść Solarisa przemawiają dodatkowo kryteria oceny ofert – np. technologia SiC, której nie posiada konkurencja. Otwarcie ofert odbędzie się 20 marca.

Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-2f9d38d5-f6f8-4b41-b009-3e94a0e36e93

Komentarze