Kto stanie do pojedynku o elektrobusy dla MZK Tomaszów Maz.? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie Mazowieckim szuka dostawcy dwóch autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI wraz z mobilną stacją ładowania.
Zamówienie będzie dofinansowane ze środków pochodzących z programu: Zielony Transport Publiczny – III edycja. O ogłoszeniu przetargu na zakup pierwszych elektrobusów dla MZK pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Przyszedł czas na analizę SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy wyborze dostawcy autobusów elektrycznych dla MZK Tomaszów Mazowiecki?
- Jaką minimalną pojemność baterii muszą posiadać oferowane autobusy, aby spełnić wymogi przetargu?
- Którzy producenci mają największe szanse na wygranie przetargu, biorąc pod uwagę postawione wymagania?
Wybór najkorzystniejszej oferty
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (32%), gwarancji na baterie (8%).
W przypadku parametrów technicznych, MZK punktuje następujące rozwiązania:
- silnik trakcyjny umieszczony centralnie – 5 pkt,
- przetwornice napięcia wykonane w technologii SiC – 2 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia (ramy-kratownicy) – elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088 gat. 1.4003) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym dodatkowo zabezpieczony antykorozyjnie w sposób umożliwiający bezawaryjne funkcjonowanie, bez napraw głównych w czasie minimum 15 lat – 4 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – blacha ze stali odpornej na korozję –nierdzewnej lub aluminium -5 pkt,
- zawieszenie przednie – oś sztywna – 3 pkt,
- przednia szyba – w całości – 4 pkt,
- możliwość wymiany elementów poszycia bocznego – bez konieczności: spawania, klejenia, nitowania, zgrzewania – 4 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy elektryczne dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m i wysokość do 3,30 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości efektywnej minimum 1.200 mm.
Autobusy będą napędzane silnikiem centralnym lub silnikami elektrycznymi o mocy zapewniającej trakcję autobusu o mocy nie mniejszej niż 160 kW i nie większej niż 300 kW. Autobusy muszą być wyposażone w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania.
Energia elektryczna może być magazynowana w bateriach (akumulatory trakcyjne LFP), pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 300 km na jednym cyklu ładowania. Pojemność baterii ma mieścić się w zakresie 400 kWh – 510 kWh. Ładowanie baterii odbywać się ma poprzez złącze plug-in.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu miejskiego skorupowe, o budowie modułowej, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym z możliwością łatwego demontażu i montażu, z wkładką tapicerską. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to kabina typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów i otworami ułatwiającymi kontakt z kierowcą. Wyposażenie kabiny to m.in. radio, schowek, podkładka na rozkład jazdy, alkomat, ładowarka USB, lodówka.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe świecące w kolorze bursztynowym. Z kolei wewnątrz znajdą się dwa monitory LCD o przekątnej min. 22 cali, umożliwiające prezentowanie informacji, numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.
Solaris vs Yutong vs Irizar?
MZK Tomaszów Mazowiecki wprowadził sztywny wymóg maksymalnej wysokości pojazdów – do 3,30 m. Takie wymogi (jeśli brać pod uwagę elektrobusy ładowane tylko przez złącze plug-in) spełnia trzech producentów – Solaris, Yutong i Irizar. Jednak na korzyść Solarisa przemawiają dodatkowo kryteria oceny ofert – np. technologia SiC, której nie posiada konkurencja. Otwarcie ofert odbędzie się 20 marca.
Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-2f9d38d5-f6f8-4b41-b009-3e94a0e36e93
Komentarze