Kto spełnia wymagania cieszyńskiej specyfikacji na elektrobusy? Analiza SWZ
Cieszyn będzie miał o sześć nowych autobusów elektrycznych więcej. Chodzi o pojazdy klasy I kategorii MIDI.
Zamówienie ma dofinansowanie z Europejskich Funduszy Rozwoju Regionalnego (EFRR). O ogłoszeniu przetargu na nowe elektrobusy pisaliśmy już w InfoBusie. Przechodzimy do analizy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie parametry techniczne są najwyżej punktowane w przetargu na elektrobusy dla Cieszyna?
- Dlaczego MAN może nie złożyć oferty w tym postępowaniu?
- Jakie warunki musi spełnić autobus o wysokości powyżej 3,3 m, by zostać dopuszczonym do przetargu?
Kryteria oceny ofert
Zaczynamy od kryteriów oceny ofert, które przedstawiają się następująco: cena (60%), parametry techniczno-eksploatacyjne (25%), okres gwarancji (15%). W przypadku kryteriów technicznych premiowane są:
- liczba miejsc dla pasażerów – 63 miejsca i więcej – 10 pkt,
- liczba stałych miejsc siedzących – 33 miejsca i więcej – 10 pkt,
- liczba stałych miejsc specjalnych (miejsce siedzące dostępne z niskiej podłogi) – 14 i więcej – 10 pkt,
- poszycie zewnętrzne autobusu – podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 5 pkt,
- zastosowanie silnika centralnego – 10 pkt,
- konstrukcja nadwozia w całości wykonana ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym – 5 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 15 pkt,
- gwarantowany minimalny zasięg w okresie gwarancji na magazyny energii – 180 km i więcej – 10 pkt,
- zderzak przedni i tylny dzielone na trzy części w pionie (prawy i lewy narożnik oraz część środkową) – 5 pkt,
- zastosowana szyba dzielona w układzie poziomym na wysokości dolnej podstawy wyświetlacza oraz dolna szyba dzielona w układzie pionowym – 10 pkt,
- autoryzowana zewnętrzna stacja obsługi i napraw oferowanych autobusów zlokalizowana jest w odległości do 100 km od zajezdni operatora – 10 pkt.
Elektrobusy MIDI
Sześć nowy elektrobusów ma mieć długość do 10,00 m, a wysokość max. 3,30 m. Zamawiający jednak dopuści autobusy wyższe – tj. do 3,4 m pod warunkiem, że autobus będzie miał możliwość wjechania do stacji obsługi i myjni zlokalizowanych na terenie zajezdni operatora, a także wyjechania z nich, nie uszkadzając podwozia i urządzeń zamieszczonych na dachu autobusu.
Autobusy muszą być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min. 120 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy.
Energia elektryczna ma być gromadzona w akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Dostępna pojemność magazynów energii elektrycznej ma pozwolić na przejechanie minimum 130 km na pełnym naładowaniu. Autobusy mają być dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in.
Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet i metalową kasetę na pieniądze. Kierowca musi być oddzielony na całej szerokości przestrzeni pasażerskiej, w której mogą podróżować pasażerowie.
Z kolei siedzenia pasażerskie to szkielety wykonane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację.
System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice w technologii LED (kolor diod bursztynowy lub zbliżony) dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. Do tego, wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna (panel LCD) – oparta na monitorze LCD w celu możliwości prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz innych informacji.
Podsumowanie
Cieszyn z jednej strony premiuje autobusy z nadwoziem z KTL, a z drugiej – z szybą czołową dzieloną w pionie. Do tego mamy premię za silnik centralny. Wskazywałoby to na dwóch oferentów: Solarisa i MAN-a. To jeśli chodzi o kryteria techniczne. Jak przejdziemy do opisu przedmiotu zamówienia – to jeden z dwóch wymienionych producentów odpada. Jest to MAN, z uwagi na wymóg długości autobusów do 10 m. MAN posiada elektrobusy MIDI o długości 10,5 m, a więc nie spełnia SWZ w obecnym kształcie. W tej sytuacji, spodziewamy się tylko jednej oferty. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 29 maja.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1099643
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze