Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto spełnia wymagania cieszyńskiej specyfikacji na elektrobusy? Analiza SWZ

infobus
05.05.2025 06:06
0 Komentarzy

Cieszyn będzie miał o sześć nowych autobusów elektrycznych więcej. Chodzi o pojazdy klasy I kategorii MIDI.

Zamówienie ma dofinansowanie z Europejskich Funduszy Rozwoju Regionalnego (EFRR). O ogłoszeniu przetargu na nowe elektrobusy pisaliśmy już w InfoBusie. Przechodzimy do analizy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne są najwyżej punktowane w przetargu na elektrobusy dla Cieszyna?
  2. Dlaczego MAN może nie złożyć oferty w tym postępowaniu?
  3. Jakie warunki musi spełnić autobus o wysokości powyżej 3,3 m, by zostać dopuszczonym do przetargu?
Kto spełnia wymagania cieszyńskiej specyfikacji na elektrobusy? Analiza SWZ
Kto spełnia wymagania cieszyńskiej specyfikacji na elektrobusy? Analiza SWZ

Kryteria oceny ofert

Zaczynamy od kryteriów oceny ofert, które przedstawiają się następująco: cena (60%), parametry techniczno-eksploatacyjne (25%), okres gwarancji (15%). W przypadku kryteriów technicznych premiowane są:

  • liczba miejsc dla pasażerów – 63 miejsca i więcej – 10 pkt,
  • liczba stałych miejsc siedzących – 33 miejsca i więcej – 10 pkt,
  • liczba stałych miejsc specjalnych (miejsce siedzące dostępne z niskiej podłogi) – 14 i więcej – 10 pkt,
  • poszycie zewnętrzne autobusu – podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 5 pkt,
  • zastosowanie silnika centralnego – 10 pkt,
  • konstrukcja nadwozia w całości wykonana ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym – 5 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 15 pkt,
  • gwarantowany minimalny zasięg w okresie gwarancji na magazyny energii – 180 km i więcej – 10 pkt,
  • zderzak przedni i tylny dzielone na trzy części w pionie (prawy i lewy narożnik oraz część środkową) – 5 pkt,
  • zastosowana szyba dzielona w układzie poziomym na wysokości dolnej podstawy wyświetlacza oraz dolna szyba dzielona w układzie pionowym – 10 pkt,
  • autoryzowana zewnętrzna stacja obsługi i napraw oferowanych autobusów zlokalizowana jest w odległości do 100 km od zajezdni operatora – 10 pkt.
Kto spełnia wymagania cieszyńskiej specyfikacji na elektrobusy? Analiza SWZ
Kto spełnia wymagania cieszyńskiej specyfikacji na elektrobusy? Analiza SWZ

Elektrobusy MIDI

Sześć nowy elektrobusów ma mieć długość do 10,00 m, a wysokość max. 3,30 m. Zamawiający jednak dopuści autobusy wyższe – tj. do 3,4 m pod warunkiem, że autobus będzie miał możliwość wjechania do stacji obsługi i myjni zlokalizowanych na terenie zajezdni operatora, a także wyjechania z nich, nie uszkadzając podwozia i urządzeń zamieszczonych na dachu autobusu.

Autobusy muszą być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min. 120 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy.

Energia elektryczna ma być gromadzona w akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Dostępna pojemność magazynów energii elektrycznej ma pozwolić na przejechanie minimum 130 km na pełnym naładowaniu. Autobusy mają być dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in.

Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet i metalową kasetę na pieniądze. Kierowca musi być oddzielony na całej szerokości przestrzeni pasażerskiej, w której mogą podróżować pasażerowie.

Z kolei siedzenia pasażerskie to szkielety wykonane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice w technologii LED (kolor diod bursztynowy lub zbliżony) dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych. Do tego, wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna (panel LCD) – oparta na monitorze LCD w celu możliwości prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz innych informacji.

Podsumowanie

Cieszyn z jednej strony premiuje autobusy z nadwoziem z KTL, a z drugiej – z szybą czołową dzieloną w pionie. Do tego mamy premię za silnik centralny. Wskazywałoby to na dwóch oferentów: Solarisa i MAN-a. To jeśli chodzi o kryteria techniczne. Jak przejdziemy do opisu przedmiotu zamówienia – to jeden z dwóch wymienionych producentów odpada. Jest to MAN, z uwagi na wymóg długości autobusów do 10 m. MAN posiada elektrobusy MIDI o długości 10,5 m, a więc nie spełnia SWZ w obecnym kształcie. W tej sytuacji, spodziewamy się tylko jednej oferty. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 29 maja.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1099643

Komentarze