Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto dostarczy autobusy elektryczne dla GZM za 187 mln zł? Irizar albo Solaris

infobus
08.05.2025 19:01
0 Komentarzy

8 maja 2025 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otworzyła oferty w przetargu na dostawę 42 elektrobusów oraz infrastruktury ładującej w ramach projektów „Hydrogen GZM” oraz „Zielony Transport GZM – etap II”.

W postępowaniu zarejestrowano dwie oferty, złożone przez Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów ma zostać dostarczonych w ramach przetargu ogłoszonego przez GZM?
  2. Jakie firmy złożyły oferty w przetargu?
  3. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy w zakresie pojemności baterii i zasięgu?
GZM wybiera oferty na 42 elektrobusy – Irizar i Solaris na starcie
GZM wybiera oferty na 42 elektrobusy – Irizar i Solaris na starcie

MAXI i MEGA

Kontrakt dotyczy dostawy 42 autobusów elektrycznych klasy MAXI i MEGA zasilanych wyłącznie przez gniazdo plug-in, a także ładowarek, zgodnie z założeniami programu „Zielony Transport Publiczny”. Nowe pojazdy mają zapewnić nie tylko wysoki komfort pasażerom, ale również spełniać rygorystyczne wymogi techniczne związane z efektywnością energetyczną, pojemnością baterii oraz nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Metropolia określiła bardzo precyzyjne wymagania, w tym m.in. długość pojazdów, liczbę miejsc, wysokość, konstrukcję kabiny kierowcy czy systemy informacyjne.

W przetargu wpłynęły dwie oferty:

  • Solaris Bus & Coach zaproponował realizację kontraktu za 170.920.792,62 PLN brutto, co daje 139.769.674 PLN netto.
  • Irizar e-mobility S.L. zaoferował cenę 151.974.327,06 PLN netto, czyli po przeliczeniu z VAT (23%) – 186.928.422 PLN brutto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 187.808.700 PLN brutto. Oznacza to, że obie oferty mieszczą się w budżecie, przy czym propozycja Solarisa pozostawia większy margines kosztowy.

Jeśli założyć, że cała wartość netto oferty Solarisa dotyczy wyłącznie pojazdów (bez infrastruktury), przy założeniu 42 autobusów, daje to cenę jednostkową netto za jeden model Urbino electric na poziomie ok. 3.327.850 PLN netto. W praktyce będzie to niższa wartość, ponieważ kontrakt obejmuje także ładowarki i stacje zasilania.

Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena – 60%
✅ okres gwarancji – 25%
✅ ocena techniczno-eksploatacyjna – 15%

GZM wybiera oferty na 42 elektrobusy – Irizar i Solaris na starcie

Metropolitalne elektryki

W zakresie punktów technicznych oceniane będą m.in. zużycie energii, pojemność baterii (co najmniej 480 kWh dla MAXI i 610 kWh dla MEGA), liczba miejsc pasażerskich (min. 70 i 120), homologacje zgodnie z regulaminami EKG ONZ (nr 29, 66, 118), rodzaj napędu, zdalna diagnostyka online, konstrukcja szyb oraz poszycia, a także obecność dwóch gniazd ładowania w autobusie.

Technicznie, pojazdy muszą być całkowicie niskopodłogowe, z napędem elektrycznym o wysokiej sprawności, z bateriami umożliwiającymi przejechanie minimum 200 km w trudnych warunkach. Pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, ergonomicznych siedzeń, gniazd USB oraz informacji pasażerskiej przekazywanej przez 21,5-calowe ekrany LCD.

Szczegóły przetargu dostępne są pod linkiem: 👉 https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/160632/details

Komentarze