Krakowska wystawa ekologicznego transportu
8 września w Kraków Arenie odbyła się konferencja „Ekologiczny tabor przyszłości”poświęcona nowoczesnym rozwiązaniom stosowanym przede wszystkim w taborze autobusowym. –„Jako przewoźnik cały czas z uwagą obserwujemy rozwój nowoczesnych technologii wykorzystywanych przez producentów taboru oraz dostawców wyposażenia, które sprawiają, że nowe pojazdy są przyjazne nie tylko dla pasażera, ale także dla środowiska. Kraków jest i będzie zainteresowany wykorzystaniem tych nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań w komunikacji miejskiej –mówił Rafał Świerczyński, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie. To dzięki takiemu podejściu Kraków właśnie w tym roku stał się pierwszym miastem w Polsce, gdzie pasażerów przewozi regularna linia autobusowa obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Jako pierwsze miasto w Polsce i Europie także w tym roku MPK SA zamówiło autobusy z zupełnie nową konstrukcją przedniej części pojazdu.Podczas konferencji o swoich doświadczeniach w zakresie produkcji oraz wyposażania pojazdów przyjaznych dla środowiska mówili przedstawiciele firmy Solaris Bus&Coach, Cegelec oraz przedstawiciele firm: Medcom, Novamedia i Vossloh Kiepe. Oprócz prezentacji uczestnicy konferencji mieli możliwość obejrzenia ośmiu autobusów, wyposażonych w ekologiczne silniki, w tym pięć autobusów elektrycznych, które już od kilku miesięcy służą mieszkańcom Krakowa. Całość uświetniła odejście na emeryturę długoletniego prezesa MPK Kraków –Julina Pilszczka.
W ramach konferencji „Ekologiczny transport przyszłości”w krakowskiej Arenie pokazano autobusy:
Solaris Urbino Electric. Długość elektrobusu to 12 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,24 m. Pojazd jest bardzo cichy, całkowicie bezemisyjny (nie wytwarza żadnych szkodliwych substancji do atmosfery). Jest napędzany energią elektryczną zgromadzoną w bateriach o łącznej pojemności 210 kWh. Napędowe silniki elektryczne autobusu zamontowaną są w osi, dzięki czemu w jego wnętrzu nie ma specjalnego podestu, a liczba miejsc dostępnych z niskiej podłogi jest większa niż w standardowych Urbino. Jednorazowo autobus może przewieźć 71 pasażerów. Autobus oferuje kilka możliwości ładowania baterii w zależności od potrzeb przewoźnika.
LBUS (AMZ-Kutno) CitySmile 10 LFE. Długość elektrobusu to 9,95 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 3,16 m. Pojazd jest wyposażony w baterie o pojemności 230 kWh. Ma dwa sposoby ładowania szybki –do jednej godziny i wolny –do 8 godzin. Autobus jest niskopodłogowy, każde wejście znajduje się na wysokości 32 cm. W autobusie mieści się jednorazowo 59 pasażerów.
Autobus Rampini Carlo. Długość elektrobusu to 7, 72 m, szerokość 2,2 m oraz wysokość 3,3 m. Może przewieźć jednorazowo 41 osób. Autobus jest wyposażony w elektryczne zespoły napędowe Siemensa. Potrzebną energię zapewniają zestawy akumulatorów o pojemności 96 kWh, które zasilają także systemy ogrzewania i klimatyzacji. Zastosowane systemy pozwalają na odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania. Pojazd jest praktycznie bezgłośny. Ma możliwość ładowania baterii poprzez pantograf z sieci trakcyjnej.
Skoda Perun. Długość elektrobusu to 12 m, szerokość 2,55 m, wysokość 3,250 m. Posiada silnik elektryczny o mocy 160 kW jest zasilany z baterii akumulatorów o pojemności 221 kWh. Jednorazowo może przewieźć 82 osoby.
SOR EBN 10,5. Drugi czeski elektrobus w Krakowie może zabrać na swój pokład na miejscach siedzących i stojących 85 osób. Pojazd może na jednym ładowaniu przejechać ok. 150 km. Jeśli jest taka potrzeba, baterie można w czasie ok. półtorej godziny doładować do 80 proc. pojemności. Jego zalety to cicha praca.
Solaris Urbino 18 MetroStyle –najnowszy nabytek krakowskiego MPK. To co wyróżnia te pojazdy to wygląd przedniej części pojazdu. Nowy kształt szyby przedniej i kabiny prowadzącego nadaje autobusom smukłą, nowoczesną sylwetkę. Jednocześnie także podnosi bezpieczeństwo i wygodę prowadzenia tych autobusów przez kierowców –umożliwia im bowiem szersze pole widzenia w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji. Kraków to jedyne miasto w Polsce, które posiada autobusy z takim rozwiązaniem. Nowe pojazdy mają długość 18 metrów, są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej (elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiadanie przystanków) oraz automaty biletowe. Pojazdy –jako pierwsze w Polsce –są także wyposażone w nowoczesny system ContiPressureCheckTM (System CPC) umożliwiający stałe nadzorowanie ciśnienia w oponach oraz ich temperatury. System ten wykrywa wszelkie zmiany ciśnienia i temperatury i w przypadku spadku ciśnienia lub wzrostu temperatury w jednej z opon kierowca natychmiast otrzymuje odpowiednie ostrzeżenie, poprzez odpowiednią informację wyświetloną na pulpicie. Dzięki temu kierowca może szybko podjąć działania i nie dopuścić do awarii.
Mercedes-Benz Citaro. Spółka EvoBus Polska zaprezentowała w Krakowie swój flagowy pojazd demonstracyjny. To niskopodłogowy autobus miejski o długości 12 m Pojazd jest wyposażony w system umożliwiający odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko. Autobusy Mercedes-Benz spełniające normę emisji spalin Euro 6 wykazują się udowodnionym przez niezależne instytucje certyfikujące oraz klientów zmniejszeniem zużycia paliwa aż o 8,5 % w stosunku do porównywalnych pojazdów Euro V.Dla pasażerów o ograniczonej mobilności autobus posiada dodatkowo: rampę, długi peron dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz miejsca siedzące dostępne z niskiej podłogi. Prezentowany model jest obecnie najnowocześniejszym autobusem miejskim produkowanym seryjnie. Dzięki modułowi rekuperacyjnemu jest pojazdem szczególnie ekologicznym, a jednocześnie najbardziej ekonomicznym wśród dostępnych produktów.
I „last but not least”–„Autotram”–wyjątkowa konstrukcja opracowana przez Instytut Fraunhofer. Jak sama jego nazwa wskazuje pojazd łączy cechy tramwaju i autobusu. Ten prototypowy pojazd z hybrydowym napędem (z zespołem ogniwa paliwowych firmy Ballard Power Systems PEM) ma długość 18 m, szerokość 2,53 m, posiada trzy osie ze sterowaniem elektrohydraulicznym i zawieszenie pneumatyczne. Może osiągać prędkość do 60 kilometrów na godzinę. Jak widać po logo umieszczonym na przednim panelu, jego produkcją zajęła się szwajcarska firma CWA Constructions. Dalsze informacje o tym futurystycznym pojeździe TUTAJ
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze