Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kościerzyna przechodzi na stronę Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej

infobus
16.03.2015 10:29
0 Komentarzy

Darmowa komunikacja coraz bliżej Trójmiasta. W Kościerzynie od 1 kwietnia br. komunikacja miejska będzie darmowa. W obsługujących ją autobusach PKS Starogard Gdański biletów nie będą musieli kasować wszyscy pasażerowie, zarówno mieszkańcy Kościerzyny, jak i goście z innych miast.–„Mam nadzieję, że dzięki tej decyzji więcej osób będzie korzystało z transportu autobusowego. Chcemy w ten sposób ograniczyć ruch samochodów oraz zmniejszyć zanieczyszczenia powietrza”–mówi burmistrz miasta Michał Majewski. Jego inicjatywę poparli w większości miejscy radni podczas sesji. Ale nie wszyscy. –„Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej to bardzo dobry pomysł, ale dopiero w drugim etapie. Wcześniej należy rozszerzyć siatkę połączeń w mieście. Peryferyjne dzielnice nie są wcale skomunikowane z centrum. Dojazd do placówek publicznych jest mocno utrudniony. Ta część mieszkańców miasta nie skorzysta na wprowadzanych zmianach”–mówi Wirtualnej Polsce Katarzyna Knopik, kościerska radna. Jednak urzędnicy z ratusza odpowiadają, że komunikacja będzie się rozszerzać w miarę posiadanych oszczędności i liczą. Kościerzyna wyda w tym roku na komunikację (także i tą bezpłatną) w sumie 300 tys. zł. To o 50 tys. zł więcej niż rok temu, kiedy w autobusach PKS obowiązywały bilety. Kosztują one obecnie 2,20 zł (normalne). Dodatkowo specjalne zniżki przysługują posiadaczom tzw. Karty Dużej Rodziny (wówczas bilet kosztuje 0,88 zł.) Łącznie z ulgowych lub darmowych przejazdów korzysta ok. 70% wszystkich kościerzyńskich pasażerów. Mogą oni korzystać z trzech miejskich linii. Jak na razie rozkład jazdy się nie zmieni, częstotliwość kursów będzie taka sama. Jeśli nowe rozwiązanie się sprawdzi, w przyszłości uruchomiona zostanie linia na osiedle WierzyskoPrzypomnijmy, że pierwszym polskim miastem, które wprowadziło bezpłatną komunikację miejską dla wszystkich pasażerów, były liczące około 62 tys. mieszkańców Żory (województwo śląskie). Zmiany wprowadzono w maju ubiegłego roku na siedmiu liniach autobusowych. W ślady śląskiego miasta poszły następujące samorządy: Gostyń (woj. wielkopolskie) –od 1 stycznia 2014 r.;- Goleniów (woj. zachodniopomorskie) –od 1 lipca 2014 r., miasto Lubin –od 1 września 2014 r. a teraz od 1 kwietnia także Kościerzyna. Dodajmy, że ta decyzja czeka jeszcze na akceptację wojewody. Jeżeli do niej dojdzie to od 1 kwietnia komunikacja w Kościerzynie –pierwsza na Pomorzu –będzie całkowicie darmowa. Przypomnijmy, że oprócz miast z całkowicie bezpłatną komunikacją miejska mamy jeszcze systemy komunikacyjne z darmowymi przejazdami tylko dla mieszkańców. W tej grupie znalazły się m.in. – Ząbki (woj. mazowieckie) od 1 września 2011 r.;- Świerklany (woj. śląskie) od 2 czerwca 2014 r.;- powiat lubiński (woj. dolnośląskie): gmina Lubin od 1 sierpnia 2014 r. -Zielonka (woj. mazowieckie) od 1 września 2014 r.;- Ornontowice (woj. śląskie) od 2 września 2014 r.;- Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa (Boguchwała, Głogów Małopolski, Chmielnik, Trzebownisko, Czarna) (woj. podkarpackie) od 7 września 2014 r.;- Mława (woj. mazowieckie) od 10 października 2014 r.;- Nowogard (woj. zachodniopomorskie) od 1 grudnia 2014 r. i Głowno (woj. łódzkie) od 1 lutego 2015 r. Ponadto mamy jeszcze inne formy darmowej komunikacji miejskiejPolsce. To na przykład bardzo tania komunikacja. Występuje ona m.in. w Pawłowicach (woj. śląskie), gdzie mamy bilety za 1 zł za dzień, 15 zł za miesiąc / 1 września 2013 r. oraz Pomiechówku (woj. mazowieckie), które oferuje bilety za 1 zł, 20 zł za miesiąc w obrębie jednej linii, 30 zł za miesiąc w obrębie wszystkich linii) / marzec 2014 r. Inną formą Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej są wybrane, darmowe linie w obrębie komunikacyjnego systemu. Takie rozwiązanie wybrały m.in. miasta: – Legionowo (woj. mazowieckie) – dwie bezpłatne linie dla mieszkańców od 15 marca 2010 r.;- Płock (woj. mazowieckie) – jedna bezpłatna linia tylko w weekendy od 1 grudnia 2012 r.;- Kielce (woj. świętokrzyskie) – dwie darmowe linie w centrum dla wszystkich od 4 marca 2013 r.; – Otmuchów (woj. opolskie) linie z sąsiadujących z miastem wsi i Nysy dla mieszkańców – od 22 stycznia 2014 r.;- gmina Bełchatów (woj. łódzkie) dojazd z sąsiednich miejscowości od 31 marca 2014 r.;- powiat kluczborski (woj. opolskie) – dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych od 2 września 2014 r.System Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej w Polsce uzupełniają jeszcze: – darmowe przejazdy dla bezrobotnych. Takie rozwiązanie ma: – Kraśnik (woj. lubelskie) od kwietnia 2011 r.;- Radom (woj. mazowieckie) od 1 stycznia 2014 r.;- Gdańsk (woj. pomorskie) od 1 stycznia 2014 r.- systemy hybrydowe z czasowymi, darmowymi przejazdami lub dla wybranych grup. Tak jest w Nysie (woj. opolskie) –tylko dla kierowców od początku maja 2012 r.;- w Wałbrzychu (woj. dolnośląskie) –tylko dla kierowców każdego pierwszego dnia miesiąca od 1 maja 2014 r. oraz Jeleniej Górze (woj. dolnośląskie) – dla wszystkich mieszkańców pierwszego dnia każdego miesiąca oraz w dni poprzedzające długie weekendy oraz 22 września –od 30 września 2014 r. Dodatkowo w Gorlicach od 1 czerwca 2013 r. mieszkańcy mogą podróżować za darmo, ale tylko w weekendy.

Komentarze