Koniec wodorowej awarii w MPK Poznań: Wszystkie Solarisy Urbino 12 hydrogen na liniach
19 marca 2025 r. MPK Poznań ogłosiło, że autobusy wodorowe, które zostały wycofane z ruchu na początku marca z powodu problemów technicznych, ponownie rozpoczęły kursowanie na poznańskich liniach komunikacyjnych.
Po przeprowadzeniu szczegółowych przeglądów i oczyszczeniu instalacji wodorowej w pojazdach, wszystkie 25 autobusów wodorowych MPK Poznań wróciło do eksploatacji. O tym bezprecedensowym zdarzeniu pisaliśmy w TransInfo wielokrotnie – po raz ostatni tutaj.
Rozkład jazdy:
- Jaka była przyczyna wycofania autobusów wodorowych MPK Poznań na początku marca 2025 roku?
- Jakie działania podjęto, aby przywrócić autobusy wodorowe do eksploatacji?
- Ile autobusów wodorowych MPK Poznań wróciło do ruchu po przeglądach i oczyszczaniu instalacji?
Czarny poniedziałek
Powodem wcześniejszego wycofania pojazdów była awaria systemów pokładowych wodorowców, które miały miejsce 3 marca 2025 roku. Po zidentyfikowaniu przyczyny okazało się, że zanieczyszczone paliwo wodorowe od Orlenu było głównym czynnikiem powodującym problemy z autobusami. Zanieczyszczenie paliwa wystąpiło w procesie produkcyjno-logistycznym dostawcy wodoru, co zostało potwierdzone przez przeprowadzone badania i kontrolę w zakładzie produkcyjnym w Trzebini.
W wyniku współpracy MPK Poznań z producentem autobusów firmą Solaris oraz dostawcą paliwa – koncernem Orlen – podjęto szybkie kroki mające na celu naprawienie sytuacji. Wszystkie autobusy, które zatankowano wadliwym paliwem, zostały skierowane do zajezdni, gdzie przeprowadzono przegląd i czyszczenie instalacji wodorowej. Po wykonaniu tych procedur autobusy ponownie zostały przywrócone do ruchu i są już w pełni gotowe do obsługi pasażerów.
Przewoźnik zapewnia, że wszystkie autobusy wodorowe są obecnie tankowane na stacji paliw Orlen na ulicy Warszawskiej, gdzie również przeprowadzono czyszczenie zbiorników wodoru, a dostarczane paliwo spełnia już wymagane normy jakościowe. Pomimo tego, MPK Poznań zapowiada dalszy monitoring stanu technicznego pojazdów, aby upewnić się, że incydent nie wpłynie na ich długoterminową eksploatację.
Co dalej?
MPK Poznań współpracuje także z dostawcą paliwa – czyli firma Orlen – w celu wypracowania rozwiązań, które mają zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości. Dodatkowo przewoźnik zamierza podjąć działania prawne, w tym nałożenie kary na dostawcę paliwa, w związku z niewywiązaniem się z umowy oraz pokrycie kosztów związanych z przeglądami i oczyszczaniem pojazdów.
Przypomnijmy, że pierwszy autobus wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen w barwach MPK Poznań zaczął przewozić pasażerów jesienią 2023 roku. Wodorowce szybko stały się integralną częścią floty miejskiego transportu, a do końca kwietnia 2026 roku do Poznania trafi kolejne dziewięć autobusów wodorowych – wszystkie marki Solaris. Dążenie do zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych i wodorowych stanowi ważny element strategii miasta w kierunku zrównoważonego i ekologicznego transportu miejskiego.
Obecnie, po krótkiej przerwie, wodorowe Solarisy MPK Poznań ponownie kursują po poznańskich ulicach, przyczyniając się do ekologicznego rozwoju miasta i poprawy jakości transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze